شناسهٔ خبر: 67322832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در اداره‌کل کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام:

عوامل انسانی مهم‌ترین عامل تخریب جنگل هستند

رضا پاکزاد

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: با وجود تعدد عوامل دخیل در تخریب جنگل، عوامل انسانی عامل اصلی تخریب است.

صاحب‌خبر -

«فریدون سلیمانی» امروز یکشنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۳، در نشست آموزشی پیشگیری از تخریب و آتش‌سوزی جنگل‌ها اظهار کرد: درخصوص تخریب جنگل‌ها دو دسته عوامل شامل عوامل طبیعی و عوامل انسانی دخیل هستند، عوامل طبیعی نظیر خشکسالی، تغییر اقلیم، کاهش بارش، افزایش دما، گرد و غبار و حرکت‌های توده‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: عوامل انسانی شامل آتش‌سوزی، جاده سازی، تغییر کاربری، اقدامات عمرانی و زیربنایی، ویلاسازی، شخم و کشت زیراشکوب جنگل هستند اما عمدتاً این عوامل انسانی هستند که بیشتر باعث تخریب جنگل می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام افزود: یکی از عوامل انسانی بسیار مهم که باعث تخریب می‌شود کشت دیم در زیراشکوب جنگل است.

سلیمانی در هر جایی که ماشین آلات کشاورزی وارد شود قطعاً تخریب خاک و جنگل داریم، هر زمانی که شخم می‌زنیم بعد از شخم زدن ساختمان خاک تخریب شده و خاک سطحی در معرض فرسایش قرار می‌گیرد و میزان تبخیر و عمق خشک خاک افزایش و میزان رطوبت خاک کاهش پیدا می‌کند که به دنبال آن زادآوری طبیعی دچار تهدید می‌شود و یا زادآوری اتفاق نمی‌افتد و حتی اگر زادآوری اتفاق بیفتد نهال قادر به استقرار و ادامه حیات نیست.

این سلسله جلسات آموزشی به منظور حفظ جنگل‌های استان و پیشگیری از تخریب جنگل‌ و همچنین افزایش مهرت بهره‌برداران برای پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل و مراتع و افزایش نقش آن‌ها در حفظ این نعمت خدادی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما