شناسهٔ خبر: 67322810 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

هشدار مهم به رانندگان ؛ راهکار ایمن ماندن در برابر هوای سرطان زای داخل ماشین - مردم سالاری آنلاين

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فضای داخلی خودرو مملو از مواد ضد اشتعال مضر مانند مواد شیمیایی اضافه شده به فوم صندلی هستند. این مواد که شامل عوامل بالقوه سرطان‌زا می‌شوند، خطرات قابل توجهی برای سلامتی به‌ویژه برای افرادی که زمان زیادی را در اتومبیل خود می‌گذرانند، به همراه دارند.

صاحب‌خبر -

بر اساس این مطالعه، بوی تازگی نیز می‌تواند ناشی از پخش شدن این مواد شیمیایی در فضای داخل اتاق خودرو بوده و سمی باشد. چرا که مواد شیمیایی که به کفی صندلی‌ها و دیگر اجزای خودرو اضافه می‌شوند، هوای داخل کابین تمامی وسایل نقلیه‌ شخصی را آلوده می‌کنند.

به گزارش نیوزویک، مواد بازدارنده اشتعال به فوم صندلی خودرو اضافه می‌شوند تا استانداردهای ایمنی را که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا ایجاد شده، رعایت کنند. با این حال، بسیاری از این مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند و بسیاری از آن‌ها عامل ایجاد مشکلات عصبی و تولید مثلی هستند.

به گزارش نیوزویک، حال، اگر این مواد ضد اشتعال در فوم صندلی بمانند، مشکل چندانی ایجاد نمی‌کنند. اما در واقعیت، این مواد شیمیایی می‌توانند به راحتی به گاز تبدیل شده و در فضای اتاق خودرو پراکنده شوند.

در مطالعه جدیدی که در مجله «علوم محیطی و فناوری»(Environmental Science & Technology) منتشر شده، محققان دانشگاه دوک هوای داخل اتاق ۱۰۱ خودروی ساخته شده از سال ۲۰۱۵ در آمریکا را به منظور یافتن این ترکیبات بالقوه خطرناک تست کردند.

از بین خودروهایی که در تحقیقات آن‌ها گنجانده شده است، ۹۹ درصد حاوی ماده ضد اشتعال به نام تریس (۱-کلرو ایزوپروپیل) فسفات یا TCIPP بودند که در حال حاضر توسط برنامه ملی سم شناسی آمریکا به عنوان یک سرطان زا بالقوه تحت بررسی است.

ربکا هوهن، نویسنده اصلی این مطالعه، از دانشگاه دوک، در بیانیه‌ای گفت: تحقیق ما نشان داد که مواد به کار رفته در داخل خودرو مواد شیمیایی مضر را در هوای اتاق خودروهای ما آزاد می‌کنند. با توجه به اینکه راننده به طور متوسط هر روز حدود یک ساعت را در ماشین سپری می‌کند، این یک مسئله بهداشت عمومی مهم تلقی می‌شود. این موضوع به ویژه برای رانندگانی که رفت و آمد طولانی‌تر دارند و همچنین مسافران کودک که بیشتر از بزرگسالان تنفس می‌کنند، نگران کننده است.

 آتش‌نشانان نگرانند که مواد ضد اشتعال به نرخ بالای سرطان در میان آن‌ها منجر شود. مدیر بهداشت و ایمنی آمریکا در انجمن بین‌المللی آتش‌نشانان گفت: ساختن وسایل داخل خودرو با این مواد شیمیایی مضر کمک کمی به جلوگیری از آتش‌سوزی می‌کند ولی در عوض دود و سموم ناشی از آتش‌سوزی‌ این مواد برای قربانیان و نیروهای امداد بسیار خطرناک خواهد بود.

وی افزود: از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها می‌خواهم استاندارد اشتعال پذیری خود را به روز کنند تا در داخل خودروها از مواد شیمیایی بازدارنده اشتعال استفاده نشود.

معرفی این به‌روزرسانی‌ها منعکس‌کننده تغییراتی است که قبلا در استاندارد اشتعال پذیری کالیفرنیا برای محصولات کودک ارائه شده، که یک دهه پیش به‌روزرسانی شد تا نیازی به بازدارنده‌های آتش نداشته باشد.

 اما چه کاری می‌توانید انجام دهید تا قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی را به حداقل برسانید؟

لیدیا جهل، یکی از نویسندگان، دانشمند ارشد موسسه سیاست علوم سبز، در بیانیه‌ای گفت: شما ممکن است بتوانید با بازکردن شیشه‌ها و پارک کردن در سایه، قرار گرفتن در معرض مواد ضد اشتعال را در خودروی خود کاهش دهید.

برچسب‌ها:

نظر شما