شناسهٔ خبر: 67322777 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

دورهمی «بچه کتابخون‌ها» در فصل تابستان برگزار می‌شود

با آغاز فصل تابستان طرح «دورهمی بچه کتابخون‌ها» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای نوجوانان تهرانی برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

تکتم نجفی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های تابستان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عنوان کرد: طرح «دورهمی بچه کتابخون‌ها» از ابتدای تابستان هر هفته در یک فرهنگسرا و با یک موضوع تازه میزبان نوجوانان تهرانی است.

وی افزود: این برنامه با آغاز فصل تابستان پس از برگزاری ۱۰ دورهمی با محوریت کتاب و کتابخوانی در کتابخانه فرهنگسراها با حضور نوجوانان در فرهنگسراهای شهر تهران، که از آبان‌ماه سال گذشته هر دو هفته یک‌بار آغاز شده بود به شکل هفتگی دنبال می‌شود.

نجفی‌منش با اشاره به برنامه‌های تابستان ۱۴۰۳ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، توضیح داد: دورهمی‌های یازدهم تا چهاردهم «بچه کتابخون‌ها» در تیرماه با موضوعات متنوعی طراحی شده تا ضمن مطالعه کتاب‌های داستانی، نوجوانان کتاب‌ها را دسته‌جمعی بخوانند و فعالیت‌های جنبی همچون حکایت کتاب «حک»، خوانش، نقد و بررسی، تولید محتوای کتاب‌محور را نیز تجربه کنند.

وی با بیان اینکه نخستین دورهمی تابستانی کتاب‌محور با عنوان «روزی که شیطان گریست» برگزار می‌شود، ادامه داد: در این دورهمی مطالعه کتاب‌هایی همچون «آسنا و راز کنیسه» نوشته سمانه خاکبازان، مهراس و «ماجراجویی در قصر» نوشته بنفشه رسولیان، کتاب «والفور؛ دسیسه‌گری از هلاس» نوشته سعید تشکری، «میثم و شهر ترس‌های ممنوعه» نوشته احمدرضا امیری سامانی و مرضیه مولوی از انتشارات مهرستان و «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی از انتشارات عهد مانا، به نوجوانان پیشنهاد شده است.

نجفی‌منش با بیان اینکه نوجوانان برگزارکننده این دورهمی‌ها می‌توانند هر یک از کتاب‌های منتخب را در دورهمی خود مطالعه کنند، گفت: دوازدهمین دورهمی «بچه کتابخون‌ها» در تابستان با عنوان «ورود غریبه ممنوع» و در محدوده زمانی ۹ تا ۱۴ تیرماه پیش‌بینی شده است، این نشست با مطالعه کتاب‌هایی درباره خانواده دنبال می‌شود.

به‌گفته وی، برای این نشست، مطالعه کتاب‌هایی همچون «دختری به کره پسری به جهنم» نوشته کبری التج از نشر پینو، «وقتی مژی گم شد» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از انتشارات کانون پرورش و فکری، «مربای شیرین» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، «زمان کاغذی» نوشته ملانی کانکلین از انتشارات پرتقال، «برایم شمع روشن کن» نوشته مریم محمدخانی، «گونه‌شناسی انواع بابا» نوشته زهرا جلائی‌فر در انتشارات فنی ایران، «قاب یک رویا» نوشته جردن ساننبلیک ترجمه الهام فیاضی از انتشارات پرتقال پیشنهاد شده است.

نجفی‌منش همچنین به برنامه‌های سومین هفته تابستان در دورهمی بچه کتابخون‌ها اشاره کرد و افزود: این دورهمی «با کتاب‌ها قد بکش» نام دارد و با توجه به اینکه روز ادبیات کودک و نوجوان را در پیش داریم، مطالعه مشاهیرخوانی در زمینه زندگی بزرگان ادبیات و علوم انسانی به نوجوانان پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: برای این هفته مطالعه کتاب‌هایی همچون «من مهدی آذریزدی هستم» نوشته هادی حکیمیان از انتشارات صاد، «عاشق کتاب و بخاری کاغذی» نوشته مهدی آذریزدی از انتشارات «جهان‌کتاب»، «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی از انتشارات معین، «مردی در تبعید ابدی» نوشته نادر ابراهیمی از انتشارات روزبهان، «محمدحسین طباطبایی» نوشته حبیبه جعفریان از انتشارات روایت فتح و «داستان زندگی من» نوشته هلن کلر از نشر علم کتاب‌هایی هستند که برای این دورهمی به نوجوانان پیشنهاد شده است.

نجفی‌منش همچنین درباره برنامه آخرین هفته تیرماه، گفت: این برنامه «قصه آن اتفاق بزرگ» نام دارد و موضوع آن مطالعه کتاب‌هایی با محوریت موضوع ادبیات عاشورایی است؛ مطالعه کتاب‌هایی همچون «فرمانده گندم‌خوار» اثر سیدسعید هاشمی از انتشارات مهرستان، مجموعه «کآشوب» نوشته نفیسه مرشدزاده از انتشارات اطراف، «شماس شامی» نوشته مجید قیصری از انتشارات افق، «ماه به روایت آه» نوشته ابوالفضل زرویی نصرآباد از انتشارات نیستان و کتاب «آه» نوشته یاسین حجازی از انتشارات جام طهور برای این دورهمی به نوجوانان پیشنهاد شده است.

وی افزود: در پیشنهاد کتاب‌ها تلاش شده است تا آثاری برای گروه سنی نوجوانان در متوسطه اول و دوم و جنسیت قهرمان کتاب نیز مدنظر قرار گیرد تا نوجوانان بتوانند کتاب دلخواه خود را در این دورهمی‌ها پیدا کنند.

نجفی‌منش با بیان اینکه تاکنون، بیش از ۲۰ هزار نوجوان در باشگاه کتابخوانی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: نوجوانان برای شرکت در دورهمی‌های کتاب می‌توانند به سایت tlibrary.tehran.ir مراجعه کنند یا به نزدیک‌ترین کتابخانه محل سکونت خود بروند و در دورهمی‌های کتابخوانی شرکت کنند.

نظر شما