شناسهٔ خبر: 67322526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس ستاد انتخابات کشور:

نامزد درجه یک و دو نداریم/ رقابت انتخاباتی شکل گرفته است

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ما نامزد درجه یک و دو نداریم، گفت: نامزدهای انتخابات می‌توانند تا ۳ نفر در ستاد انتخابات کشور نماینده داشته باشند و از پیش از انتخابات تا پایان در ستاد حضور داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدتقی شاهچراغی با بیان اینکه وزارت کشور و شورای نگهبان آمادگی لازم را برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی کرده‌اند، اظهار کرد: حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده که بخشی از این شعب، سیار است و در مجموع در ۹۰ هزار نقطه اقدام به اخذ رأی از مردم می‌کنیم. تجهیزات، امکانات، صندوق‌ها و تعرفه‌ها به استان‌ها ارسال شده است و دیروز در ۳۵۰۰ شعبه مانور انتخابات برگزار کردیم تا اجرای مطلوبی داشته باشیم.

وی افزود: در نظرسنجی‌هایی که مراکز تحقیقاتی معتبر انجام داده‌اند رضایت مردم نسبت به برگزاری سالم، خوب و مطلوب انتخابات رشد کرده و این امر مایه افتخار است. همه اجزای اجرای انتخابات همت خود را به کار بسته‌اند تا به بهترین شکل از آرای مردم صیانت شود. در انتخابات‌های گذشته مثل انتخابات ۱۴۰۰ تأخیرهای فراوان و نبود هماهنگی وجود داشت، اما در دو دوره انتخابات مجلس این مسائل را به حداقل رساندیم و امیدوارم انتخابات ریاست‌جمهوری این امر بهتر از گذشته محقق شود.

انتخابات در ۳۳۴ شعبه خارج کشور برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین با بیان اینکه اعضای هیأت‌های اجرایی، اعضای شعب و بازرسین مشخص شده‌اند و ما برای برگزاری انتخابات آماده هستیم، تصریح کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور هم صورت گرفته و تعرفه‌ها و تجهیزات با هماهنگی وزارت خارجه به ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور ارسال شده و مجریان و ناظران تعیین تکلیف شده‌اند. حدود ۱۰۰ شعبه در خارج از کشور، نسبت به دوره گذشته بیشتر شده است تا ایرانیان خارج از کشور با سهولت بیشتری رأی دهند.

پیش بینی شعب لازم برای ۶۰ هزار زائر در عربستان

وی خاطرنشان کرد: دو ویژگی در انتخابات امسال در خارج از کشور وجود دارد. در روز هشتم تیر حدود ۶۰ هزار زائر در عربستان داریم که با هماهنگی وزارت خارجه، تعرفه لازم برای این زائران تهیه و شعب لازم پیش‌بینی شده است. ما زائران متعددی در نجف، کاظمین و کربلا داریم که برای این شهرها هم شعب اخذ رأی پیش‌بینی شده است.

نامزدها صحبت‌های دشمن شادکن مطرح نکنند

شاهچراغی در ادامه با بیان اینکه ما برای برگزاری انتخابات آماده هستیم، گفت: چهار راهبردی که رهبری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تعیین کردند در اجرای انتخابات ریاست‌جمهوری برای ما ملاک است. رقابت بین نامزدها مشهود است و این رقابت ادامه دارد، اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نامزدها مراقبت کنند که برای جلب آرا، سخنان دشمن شادکن مطرح نکنند که موجب یاس مردم شود. در حال حاضر میدان رقابت فراهم است و مردم بر اساس برداشتی که از برنامه‌ها و تبلیغات نامزدها دارند، به تشخیص خود عمل می‌کنند.

۱۸۰ هزار نفر از شعب اخذ رأی محافظت می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: موضوع سلامت و امنیت انتخابات از راهبردهای اصلی اجرای انتخابات است و دشمن همواره تلاش کرده است که امنیت جامعه را به خطر بیندازد که پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین امنیت کشور در زمان انتخابات دیده شده و نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی در داخل کشور و مرزها، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند. امنیت خود شعب بر عهده فراجاست و حدود ۱۸۰ هزار نفر از شعب اخذ رأی محافظت خواهند کرد.

نامزدها می‌توانند در همه شعب و ستاد انتخابات نماینده داشته باشند

شاهچراغی با اشاره به اینکه دشمنان تلاش دارند سلامت انتخابات را زیر سوال ببرند، اظهار کرد: افتخار جمهوری اسلامی ایران است که در همه ادوار، انتخابات سالم برگزار کرده است. ما مجری انتخابات هستیم، اما برگزارکننده واقعی انتخابات، مردم هستند. حدود یک میلیون نفر از گروه‌های مختلف مردم در شعب اخذ رأی تحت عنوان مجری، ناظر و بازرس حضور دارند. این افراد از گروه‌های مختلف و از سلایق مختلف سیاسی هستند. شورای نگهبان هم وظیفه نظارت بر انتخابات دارد.

وی همچنین با بیان اینکه هر نامزدی برابر قانون می‌تواند به ازای هر یک شعبه، یک نماینده داشته باشد، تصریح کرد: تشخیص این حضور بر عهده نامزد و ستاد اوست که اگر مایل باشند در شعب حضور داشته باشند. نامزدها می‌توانند در هر هیئت اجرایی از بخش، شهرستان، استان و در کشور نماینده داشته و در زمان تجمیع آرا حضور داشته باشند. به ستادهای نامزدها هم اعلام کرده‌ایم که می‌توانند تا ۳ نفر در ستاد انتخابات کشور نماینده داشته و از پیش از آغاز انتخابات تا پایان حضور داشته باشند تا اطلاع کامل از فرایند برگزاری انتخابات و تمام مراحل داشته باشند. پس از شمارش آرا اگر نامزدی کتباً درخواست بدهد، آمار آرا به تفکیک همه شعب در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد. اگر برای نامزدی سوالی ایجاد شود، می‌تواند به شورای نگهبان درخواست دهد و این شورا هیئت اعزام کرده و بازرسی انجام می‌دهد.

شاهچراغی ادامه داد: فرایند برگزاری انتخابات شفاف است و در دوره‌های مختلف همیشه دشمن تلاش نموده تا عدم سلامت انتخابات را القا کند. قانون همه پیش‌بینی‌های لازم را برای ایجاد اطمینان در نامزدها و طرفداران آنها پیش‌بینی کرده است.

نامزد درجه یک و دو نداریم

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره نظارت بر برگزاری مناظره‌های انتخاباتی گفت: یک کمیسیون بررسی تبلیغات داریم که نمایندگانی از صداوسیما، وزارت کشور، شورای نظارت بر رسانه ملی، قوه قضائیه، شورای نگهبان در آن حضور دارند و مسئولیت آن بر عهده وزیر کشور است. این کمیسیون فعال بوده و تقریباً اکثر روزها درگیر مسئله تبلیغات است، چون همه تولیدات تبلیغاتی نامزدها باید توسط این کمیسیون بررسی شود. کمیسیون در برنامه‌های زنده باید حضور داشته باشند که این روند طی شده است. اگر نکته‌ای در این مناظره‌ها دیده شود، کمیسیون طبق قانون می‌تواند بررسی کند و تذکر دهد؛ البته خود نامزدها تلاش کرده‌اند که مورد یا مشکلی پیش نیاید.

وی تاکید کرد: باور کمیسیون بررسی تبلیغات این است که تنها مسیری که به یک انتخابات خوب و پرشور می‌تواند کمک کند، اجرای قانون و اصرار بر نظارت و کنترل بدون هیچ جانبداری است. نامزدها برای ما هیچ تفاوتی ندارند و ما نامزد درجه یک و دو نداریم. نامزدها هم باید به شأن جایگاهی که قرار گرفته‌اند، توجه کنند و به توصیه رهبر انقلاب درباره رعایت اخلاق انتخاباتی عمل کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری با تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد

در ادامه این گفت‌وگو، محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره اینکه چرا انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی برگزار نشد؟ گفت: بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجوز برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم تا انتخابات با پیشنهاد وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان در یک هشتم حوزه‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود. ما در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم، چهار حوزه و در مرحله دوم هشت حوزه را الکترونیکی برگزار کردیم که انعکاس بسیار خوبی در جامعه داشت. قرار بود اصلاحیه‌ای هم برای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم و همین بند را وارد این قانون کنیم، اما حادثه شهادت رئیس‌جمهور رخ داد و انتخابات زودهنگام برگزار شد، البته ما پیشنهاد مشابه انتخابات مجلس شورای اسلامی را به شورای نگهبان ارائه کردیم ولی به دلیل محدودیت زمان، با این پیشنهاد موافقت نشد و این انتخابات همچون گذشته با تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد، البته در لایحه جامع انتخابات این موضوع را گنجانده‌ایم.

تعرفه‌های مرحله دوم انتخابات چاپ شده است

شاهچراغی درباره سختی برگزاری انتخابات زودهنگام بیان کرد: برگزاری انتخابات در یک فاصله کوتاه ۵۰ روزه کار سنگینی است، منتهی به واسطه برگزاری انتخابات مجلس در اسفند سال گذشته، آمادگی قبلی وجود داشت که خیلی مؤثر بود. با شورای نگهبان توافق کردیم همه شعبی که در مجلس به لحاظ تعداد و مکان تعیین کرده بودیم در این انتخابات هم مورد استفاده قرار گیرند مگر اینکه بر حسب نیاز به تعداد شعب اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: استعلام و احراز هویت رای‌دهندگان در شعب اخذ رأی، برخط انجام می‌شود و شناسنامه و کارت ملی در شعب نیاز است و تمایل مردم هم استفاده از کارت ملی است. در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۸۵ درصد مردم از کارت ملی استفاده کردند. در انتخابات مجلس، ۵ سند هویتی برای رأی دادن وجود داشت، یعنی کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه در این انتخابات با شناسنامه و کارت ملی در داخل کشور و با گذرنامه در خارج از کشور هم می‌توان رأی داد. تعرفه‌های مرحله دوم انتخابات پیش‌بینی و چاپ شده است و اگر انتخابات به مرحله دوم رفت، مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان گفت: کار پرحجم و سختی انجام شده است و همکاران ما در وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تقریباً کار شبانه‌روزی انجام می‌دهند. از امتیازات دولت سیزدهم در اجرای انتخابات، هماهنگی خوب میان دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور، وزارت ارتباطات، شورای نگهبان و همه دستگاه‌های همکار است و اگر قرار باشد همین فردا انتخابات برگزار شود، این آمادگی را داریم.

منبع: ایسنا

نظر شما