شناسهٔ خبر: 67322464 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل:

چین می‌تواند کنترل تایوان را بدون شلیک حتی یک گلوله به دست بگیرد

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد چین با تاکتیک خاکستری می‌تواند تایوان را تحت کنترل کامل خود درآورد.

صاحب‌خبر -

سی ان ان به نقل از مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS) گزارش داد، تحلیلگران آمریکایی سناریویی را توصیف کرده اند که در آن چین می‌تواند تایوان را بدون شروع درگیری مسلحانه تحت کنترل درآورد.

این مرکز خاطرنشان کرد که چین می‌تواند از «تاکتیک‌های خاکستری» استفاده کند: اقداماتی که اعلان مستقیم جنگ نیست، اما بر دولت تایوان تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، چین ممکن است قرنطینه (محدودیت) جزئی یا کامل را اعمال کند، عرضه کالا‌های حیاتی را متوقف کند و دسترسی به بنادر را مسدود کند.

این گزارش تصریح می‌کند که قرنطینه عملیاتی برای کنترل ترافیک هوایی یا دریایی در یک منطقه خاص است، در حالی که محاصره ماهیت نظامی دارد.

تفاوت بین محاصره و قرنطینه همچنین ممکن است به جمهوری خلق چین اجازه دهد تا ایالات متحده را به دلیل دخالت احتمالی در مسئله تایوان محکوم کند.

پیش از این، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که واشنگتن قصد دارد جدیدترین تسلیحات تایوان را از ذخایر جدید ایالات متحده تامین کند. همچنین، ولینگتون کو، وزیر دفاع تایوان گفت که تایپه به دنبال جنگ با پکن نیست و سیاست آن ایجاد یک ظرفیت بازدارندگی دفاعی چند سطحی است تا تصرف جزیره را برای چین دشوار کند.

اخیرا آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا فروش یک بسته تسلیحاتی به ارزش ۳۸۰ میلیون دلار به جزیره تایوان را تائید کرده است.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما