شناسهٔ خبر: 67322406 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مناظره بین حامیان پزشکیان و جلیلی در مشهد+ فیلم

مشهد- ایرنا - مناظره بین ۲ نفر از حامیان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان ۲ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شنبه شب در ستاد جلیلی واقع در بلوار وکیل آباد مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مناظره ۲ فعال سیاسی محمد جعفری نژاد به طرفداری از دکتر جلیلی و محمد صابریان به حمایت از دکتر پزشکیان به مناظره نشستند.

«انضباط مالی» از برنامه های مهم دکتر جلیلی

محمد جعفری نژاد در این مناظره گفت: از محورهای اصلی برنامه های دکتر جلیلی انضباط مالی به معنای شفافیت است چرا که اگر شفافیت در کشور شکل نگیرد بی انضباطی مالی سبب کسری بودجه می شود.

وی ادامه داد: توجه به پیشران های اقتصادی، فناوری ها، مردمی سازی اقتصاد و درگیر شدن همه مجموعه ها با فضای اقتصاد و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی از دیگر برنامه های سعید جلیلی است.

وی با بیان این که جلیلی می گوید امروز برای حل مشکلات کشور، رییس جمهور "نقطه زن" می خواهیم افزود: جلیلی ۱۱ سال است که به بیش از ۱۴۰ نقطه کشور سفر کرده و با تمامی اقشار جامعه نشست و برخاست داشته و در حوزه های مختلف با اهالی سیاست نشست های متعدد برگزار و هزاران مسأله را طی این مدت رصد و آن ها را اولویت‌بندی و دسته بندی و به راه حل هایی رسیده و ارائه داده است و یکی از با برنامه ترین کاندیداهای ریاست جمهوری این دوره است.

این فعال سیاسی و حامی سعید جلیلی ادامه داد: بعضی ساده انگاری ها یا ساده سازی حکومت و حکمرانی سبب می شود وقتی که رویکرد و برنامه ای نداشته باشیم هرکس از ظن خود یار ما شود و برای رسیدن به اهداف شخصی خود در کنار ما قرار گیرد از این رو ستاد دکتر پزشکیان به جای کلی گویی و بی برنامگی باید برنامه های خود را به صورت جزئی تدوین کند.

مناظره بین حامیان پزشکیان و جلیلی در مشهد+ فیلم

نگاه پزشکیان به مسایل برگرفته از ادبیات علمی توسعه است

فعال دیگر سیاسی و حامی دکتر مسعود پزشکیان نیز در این مناظره با بیان این که هر راه حل و توصیفی از وضعیت امروز زمانی اعتبار دارد که توصیف و تحلیل درستی از گذشته داشته باشیم گفت: راه حل ما در مورد توسعه ایران و برون رفت از بحران و چاله رشد منفی که اکنون گرفتار آن هستیم این است که ما باید نگاهی به ادبیات علمی توسعه داشته باشیم.

محمد صابریان افزود: ادبیات علمی توسعه می‌گوید هیچ کشوری بدون داشتن "نهاد سیاسی فراگیر" نمی‌تواند به "توسعه پایدار" برسد از این رو نهاد سیاسی فراگیر یک اصل و پیش نیاز اساسی برای توسعه اقتصادی یک حکومت است و به گفته دانشمندان، سه ستون یک حکومت با ثبات و توسعه گرا شامل "حاکمیت قانون، پاسخگویی دموکراتیک و بوروکراسی کارآمد و مستقل" است.

وی ادامه داد: بنابراین بر اساس مطالعات و علم تجربی و تاریخ بشر به این مساله رسیدیم که تمام بحران های موجود در ایران از جمله بحران محیط زیست، مساله امنیت اقتصاد و تورم را که جمع کنیم ذیل سه ابربحران کلی شامل "بحران نمایندگی"یعنی بخش زیادی از مردم نماینده ای در سیاستگزاری و تعیین سیاست ها ندارند، "بحران کارآمدی" یعنی تصمیمات درستی گرفته نمی شود و اگر تصمیم درستی گرفته می شود به درستی اجرا نمی شود و "بحران فساد" قابل دسته بندی هستند.

این فعال سیاسی حامی پزشکیان گفت: راه حل ما برای کوچک کردن این بحران ها نیز "حاکمیت قانون، پاسخگویی دموکراتیک و بوروکراسی کارآمد و مستقل" است.

صابریان افزود: با توجه به تمام این موارد و بر اساس تجربه جنبش دموکراسی خواهی و اصلاحی در ایران به این نتیجه رسیده ایم که دست و پای دولت ها در زمینه دموکراسی، آزادی و حاکمیت قانون تا حد زیادی محدود شده است.

این فعال سیاسی و حامی دکتر پزشکیان عنوان کرد: امروز در برنامه اقتصادی دکتر پزشکیان که تدوین شده تنها روزنه باقی مانده، هدفگذاری شده و روی این هدف بقیه سیاست های اجرایی چیده شده که آن هم «افزایش کیفیت بوروکراسی دولت» است.

صابریان افزود: برنامه اقتصادی مسعود پزشکیان یک برنامه سیاسی است به این معنی که ما می خواهیم برای توسعه کشور ساختار بوروکراتیک این کشور را اصلاح کنیم و افزایش کیفیت بدهیم که سیاست های آن تدوین شده است.

وی ادامه داد: بایستی به دنبال ریشه ناکارآمدی بود و پزشکیان به دنبال جهت گیری درست و گوش دادن به حرف متخصصان و گرفتن ایده ها و راهکارهای مناسب برای توسعه کشور است.
او اضافه کرد: برنامه دکتر پزشکیان بودجه ریزی عملیاتی است که با آن می توان بخش زیادی از عملکرد مدیریت های نا کارآمد را پایش کرد و تدوین آیین نامه های صلاحیت شغلی برای انتصاب ها، حل مساله کیفیت بوروکراسی در ایران و حل مساله حاکمیت قانون از دیگر برنامه های ایشان است.

نظر شما