شناسهٔ خبر: 67322097 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دهمین طلای تاریخ وزنه‌برداری ایران در المپیک به نام چه کسی است؟

تهران- ایرنا- حضور ۲ جوان ایرانی در مسابقات وزنه‌برداری المپیک پاریس امید را برای ۲ رقمی کردن مدال‌های طلای این رشته برای کشورمان افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کمتر از ۴۰ روز دیگر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به صورت رسمی در کشور فرانسه آغاز خواهد شد. در ادوار گذشته کشتی و وزنه‌برداری از امیدهای اول ایران برای کسب نشان طلای این رقابت‌ها بودند. گوش‌شکسته‌ها تاکنون ۱۱ طلا و پولادمردان ۹ مدال طلا را برای ایران به ارمغان آوردند.

پولادمردان در تاریخ المپیک در مجموع موفق به کسب ۹ طلا، ۶ نقره و ۵ برنز شده‌اند.

در بین دیگر رشته‌ها ورزشکاران رشته تکواندو ۲ مدال، تیراندازی و کاراته هر کدام یک مدال طلا کسب کردند.

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس علی داودی و میرمصطفی جوادی نمایندگان وزنه‌برداری ایران هستند که در دسته فوق سنگین و ۸۹ کیلوگرم به روی تخته خواهند رفت. داودی با کسب مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو یکی از امیدهای کشورمان برای کسب مدال است. جوادی دیگر جوان وزنه‌برداری کشور نیز در سال ۲۰۲۳ عملکرد فراتر از انتظار داشت و موفق شد عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند.

دهمین طلای تاریخ وزنه‌برداری ایران در المپیک به نام چه کسی است؟

علی داودی نسبت به المپیک ۲۰۲۰ توکیو کار راحتی برای رسیدن به سکو ندارد و باید یک رقابت سخت را با لاشا تالاخادزه قهرمان جهان و المپیک، گورمیناسیان نایب قهرمان المپیک و قهرمان آسیا و لالایان قهرمان ارمنستانی‌ها داشته باشد. نقطه قوت داودی روی حرکات دوضرب است اما در یک‌ضرب بالاترین رکوردی که او ثبت کرده ۲۰۵ کیلوگرم بوده در حالی که بهترین تالاخادزه ۲۲۵ کیلوگرم، گورمیناسیان ۲۱۷ کیلوگرم و لالایان ۲۱۲ کیلوگرم است.

داودی در آخرین رقابت خود در جام جهانی تایلند موفق به مهار ۲۵۲ کیلوگرم در دوضرب شد اما این وزنه برای رسیدن به مدال المپیک نمی‌تواند تضمین کننده باشد. در آن مسابقات لالایان با ۲۵۳ کیلوگرم دوضرب به مدال طلا رسید. لالایان در یک‌ضرب ۲۱۰ کیلوگرم را مهار کرد که هشت کیلوگرم بیشتر از داودی بود.

البته جام جهانی تایلند ملاک سنجش قدرت پولادمرد ایرانی دسته فوق سنگین نیست زیرا جوان اول وزنه‌برداری کشور با آمادگی کامل در این رقابت‌ها حضور پیدا نکرد.

در دسته فوق‌سنگین لاشا تالاخادزه مدعی اول وزن فوق سنگین است و در صورتی که وی در آمادگی نسبی باشد کار دیگر مدعیان برای کسب طلا راحت نیست و نمایندگان ایران، بحرین و ارمنستان مدعی کسب نشان نقره خواهند شد. تالاخادزه در اوج ۲۲۵ کیلوگرم را در یکضرب، ۲۶۷ کیلوگرم را در دوضرب مهار و با ثبت مجموع ۴۹۲ کیلوگرم توانست تمام رکوردهای موجود پولاد سرد در دسته فوق سنگین را به نام خود ثبت کند.

داودی با قرار گرفتن در جایگاه چهارم جدول گزینشی المپیک جواز حضور را در برترین آوردگاه ورزشی جهان کسب کرد و این شانس را دارد برای دومین مرتبه مدال با ارزش المپیک را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کند.

دهمین طلای تاریخ وزنه‌برداری ایران در المپیک به نام چه کسی است؟

دومین نماینده ایران میرمصطفی جوادی است که از وی به عنوان یکی از پدیده‌های دسته ۸۹ کیلوگرم یاد می‌شود. شاید اگر سال پیش (تیر ۱۴۰۲) صحبت از قهرمانی جهان توسط جوادی می‌شد حیرت کارشناسان را به دنبال داشت اما میر ایرانی با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض توانست سهمیه المپیکی خود را قطعی کند.

جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم۲ رقیب جدی برای رسیدن به نشان طلای این دسته دارد. کارلوس ناسار بلغارستانی و لوپز کلمبیایی، از مدعیان اصلی در این دسته هستند. ناسار سال ۲۰۲۱ و در مسابقات جهانی ازبکستان بالاتر از جوادی به مدال طلا در دسته ۸۱ کیلوگرم رسید.

وی با مهار ۱۸۰ کیلوگرم رکوردار حرکت یک‌ضرب دسته ۸۹ کیلوگرم بود و در جام جهانی تایلند این رکورد را یک کیلوگرم افزایش داد. البته لوپز کلمبیایی با مهار ۱۸۲ کیلوگرم توانست بالاتر از ناسار قرار گیرد. ناسار همچنین با مهار وزنه ۲۲۳ کیلوگرمی رکورد دوضرب و مجموع جهان را در اختیار دارد.

دهمین طلای تاریخ وزنه‌برداری ایران در المپیک به نام چه کسی است؟

جوادی در حالی باید یک رقابت نفس‌گیر با ناسار و لوپز داشته باشد که در مسابقات جهانی عربستان ۱۶۹ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۱۵ کیلوگرم در دوضرب را مهار کرد و به مدال طلا رسید. در آن مسابقات ناسار و لوپز به خاطر مصدومیت روی تخته نرفتند.

سانچز از ونزوئلا، آنتونیو پیزولاتو از ایتالیا و روبو ماریو از مولداوی دیگر رقیبان جوادی در پاریس هستند.

ضرب طلای دهم توسط یکی از ۲ وزنه‌بردار ایرانی هر چند دور از انتظار نیست و ممکن است تحت شرایط مسابقات رقم بخورد اما روی کاغذ کار بسیار سختی است زیرا جوادی و داودی در پاریس مصاف سختی باعنوان‌داران جهان و المپیک دارند.

البته در ورزش به ویژه ورزش رکوردی وزنه‌برداری پیش‌بینی کار راحتی نیست و در برخی مسابقات اتفاقاتی رخ خواهد داد که رنگ مدال را به راحتی عوض می‌کند.

فدراسیون برای تقویت ۲ نماینده کشورمان ضمن برپایی اردوهای مستمر، مشوق‌هایی را نیز در نظر گرفته که پاداش یک و نیم میلیارد به مدال طلای المپیک از مهمترین آن است. سجاد انوشیروانی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: در کنار این پاداش رایزنی‌هایی با کمیته ملی المپیک انجام داده و پاداش المپین‌های این رشته را تا سه برابر افزایش داده است.

دهمین طلای تاریخ وزنه‌برداری ایران در المپیک به نام چه کسی است؟

نظر شما