شناسهٔ خبر: 67321987 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دستاورد‌های قوه قضاییه در یک سال گذشته|

قوه قضاییه و ساماندهی انبار‌های گمرکات و اموال تملیکی/ از آزادسازی ۱۶۸ هزار و ۳۰۰ تن گندم تا تعیین تکلیف ۹۰ درصد اموال متروکه و رسوبی در انبار گمرکات و بنادر

یکی از اقدامات مهم قوه قضاییه در یک سال گذشته ساماندهی حوزه انبار‌های گمرکات و اموال تملیکی است و دستگاه قضا در این زمینه اقدامات متعددی در سطح کشور انجام داده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - اول تا هفتم تیرماه، به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه آیت‌الله سیدمحمد بهشتی؛ رئیس قوه قضاییه ایران و ۷۲ نفر از یارانش بر اثر توسط منافقین در تاریخ هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰، جهت ارج نهادن به مقام والای قضا و قضاوت، تحت عنوان «هفته قوه قضاییه» نامیده شده است.

برگزاری هفته قوه قضاییه، فرصت خوبی برای تکریم جایگاه قضا و قضاوت و ارائه دستاورد‌ها و اقدامات دستگاه قضایی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است.

قوه قضاییه طی یک سال گذشته دستاورد‌های مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله: ساماندهی انبار گمرکات و اموال تملیکی، پیگیری تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، ایجاد اشتغال و بازاجتماعی کردن زندانیان،  مبارزه با فساد، مقابله با متعدیان به اراضی ملی و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، حمایت از تولید و تحقق شعار سال،روزآمدسازی سند تحول و تعالی قوه قضاییه، امور ثبتی و حدنگاری، برپایی میز خدمت در مساجد و مراسمات عمومی، هوشمندسازی قوه قضاییه و ارائه خدمات الکترونیک، و سایر حوزه‌های مربوطه داشته است.

اهمیت ساماندهی انبار‌های گمرکات و اموال تملیکی

دولت‌ها همواره موظفند تا تمهیدات لازم برای تأمین، ذخیره‌سازی کالا‌ها و اقلام مورد نیاز مردم را فراهم کنند، به این جهت هرساله بخش زیادی از کالا‌های مورد نیاز دولت‌ها از طریق واردات از سایر کشور‌ها تامین می‌شود.

حدود ۹۰ درصد از واردات و صادرات کالا‌ها و مبادلات تجاری کشور از طریق حمل‌ونقل دریایی و بنادر بازرگانی کشور انجام می‌شود. به همین جهت ضرورت دارد کالا‌ها پس از ورود به بنادر و طی سریع مراحل ترخیص به مراکز مصرف ارسال شوند. 

از آنجا که برای ترخیص کالا‌ها از بنادر، سازمان‌های مختلفی نقش دارند، لذا هماهنگی هرچه بیشتر این ارگان‌ها و تسریع در انجام فرآیند‌های مربوط، سبب افزایش سرعت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر، ترخیص هرچه سریع‌تر کالا‌ها و جلوگیری از مشکلات ماندگاری کالا در بنادر خواهد شد.

با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضاییه در مورد لزوم نظارت مستمر مسئولان قضایی بر وضعیت انبار‌های بنادر کشور، اقدامات متعددی برای تعیین‌تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌ها گرفته است.

همچنین اموال تملیکی به کالا‌ها و دارایی گفته می‌شود که طبق قانون توقیف شده و به تصرف، تملک و یا مدیریت دولت درآمده است.

قوه قضاییه از سال گذشته عزم خود را جزم کرده تا با همکاری دولت از ماندگاری بیش از حد اموال تملیکی و کالا‌ها در انبارها و بنادر کشور جلوگیری کند و در همین رابطه تعامل بسیار خوبی میان دو قوه مجریه و قضاییه در رابطه با رسوب‌زدایی کالا‌های موجود در انبار‌های سازمان اموال تملیکی، گمرکات و بنادر شکل گرفته است.

تأکید رئیس قوه قضاییه بر ساماندهی انبار‌های گمرکات و اموال تملیکی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سال گذشته و در جریان بازدید میدانی از بنادر استان مازندران از شرق تا غرب استان با اشاره به ورود مجدانه و پیگیرانه قوه قضاییه به موضوع ساماندهی انبار‌های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی و توقیفی و مساعدت سایر قوا در این عرصه گفت: علی‌رغم اقدامات صورت‌گرفته، هنوز در مقوله ساماندهی انبار‌ها با مشکلات و معضلاتی مواجهیم که این امر ناشی از وجود فرآیند‌های دارای اشکال است؛ لذا شخصاً بازدید از بنادر استان مازندران را در دستور کار قرار دادم تا اقدامات و تدابیری معطوف به هدف و مثمرثمر را در این عرصه اتخاذ کنیم. 

رئیس قوه قضاییه با تشریح مجموعه مسائل و فرآیند‌هایی که ساماندهی انبار‌های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی را با مانع مواجه می‌سازند، گفت: در مقوله ساماندهی انبارها، با فرآیند‌هایی از قبیل بارگیری در کشتی، تخلیه بار، اظهار در گمرک و ترخیص مواجهیم که مع‌الاسف در این فرآیند‌ها معایبی قابل مشاهده است؛ این فرآیند نامناسب سبب می‌شود اگر این اموال از طریق دولت وارد شده باشند دولت متضرر شود و چنانچه بخش خصوصی آن‌ها را وارد کرده باشد بخش خصوصی ضرر کند. 

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم در جایی که کشور به شدت به یک کالا نیاز دارد آن کالا در انبار‌ها فاسد می‌شوند؛ لذا ضرورت دارد معضل کالا‌هایی که در انبار‌های بنادر و گمرکات، متروکه و فاسد می‌شوند و برای آن‌ها ارز تخصیص داده شده و بعضاً نیز در زمره نیاز‌های ضروری کشور می‌باشند و حتی امحای آن‌ها هزینه‌زاست، با اقدامی عاجل و مدبرانه رفع گردد.
رئیس قوه قضاییه در جریان این بازدید بر ضرورت تسریع در روند تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های اموال تملیکی قبل از فاسد شدن آن‌ها تاکید کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_423351" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779364/423351?width=400&height=300"></script></div>

اما بعد از گذشت حدود یک سال از تأکید رئیس قوه قضاییه بر لزوم ساماندهی انبارهای گمرکات در نتیجه اقدامات جدی دستگاه قضایی در این حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان هرمزگان و بازدید  (اردیبهشت ۱۴۰۳) از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین کریدور‌های ترانزیتی بین‌المللی و از قطب‌های واردات کالا به کشور از وضعیت ساماندهی کالا‌ها و اقلام در انبار‌های تملیکی استان هرمزگان اعلام رضایت و بر استمرار این روند تأکید کرد.

رییس عدلیه در این بازدید گفت: تصویر امروز انبار‌های اموال تملیکی حقیقتا با گذشته قابل مقایسه نیست و با تلاش صورت گرفته امروز وضعیت خیلی خوب است گزارش‌هایی هم که به بنده رسیده است نشان می‌دهد در دیگر انبار‌ها نیز وضعیت خوب است و مشکلات گذشته تا حد بسیاری حل شده است.

رییس قوه قضاییه در این بازدید به وزیر دادگستری دستور داد تا آن دسته از پرونده‌های اموال تملیکی که در تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرند را با سرعت و دقت بیشتری تعیین تکلیف کنند.

همچنین رئیس عدلیه پس از بازگشت از این سفر در بیان آسیب‌شناسی و ارتقا و بهبودِ هرچه بیشتر وضعیت بنادر، گمرکات و انبار‌های اموال «تملیکی» و «توقیفی» سراسر کشور، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بدون هماهنگی با نهاد‌های مختلف را یکی از مسائل و مشکلات انباشت و رسوب کالا در بنادر اعلام کرد و دستورات لازم برای رفع این مشکل را صادر کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_423372" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779364/423372?width=400&height=300"></script></div>

بخشی از اقدامات دستگاه قضا در زمینه ساماندهی اموال تملیکی و انبارهای گمرکات

قوه قضاییه طی یک سال گذشته اقدامات مهمی در حوزه نظارت و ساماندهی کالا‌ها در بنادر و انبار‌های گمرکات و اموال تملیکی انجام داده است که برخی از مهترین این اقدامات در ادامه بیان می‌شود.

- آزادسازی ۱۶۸ هزار و ۳۰۰ تن گندم

معاون اول قوه قضاییه در بیان گزارش اقدامات قوه قضاییه در یک‌سال گذشته گفت: در سفر‌های استانی رئیس قوه قضاییه، دستور رفع موانع قانونی برای تعیین تکلیف اموال تملیکی صادر شد و ۱۶۸ هزار و ۳۰۰ تن گندم آزادسازی شد.

- تعیین تکلیف ۹۰ درصد اموال متروکه و رسوبی در انبار گمرکات و بنادر

معاون اول قوه قضاییه در رابطه با آمار تعیین تکلیف اموال رسوبی در انبار گمرکات و بنادر نیز گفت: ۹۰ درصد اموال متروکه و رسوب شده در انبار گمرکات و بنادر تعیین تکلیف شده است، همچنین ۶ هزار تن کنجاله سویا از انبار‌های گمرک در استان آذربایجان شرقی آزاد شد. طبق این آمار اموال تملیکی ۳۱ برابر ۲۹ سال گذشته بوده است.

- کاهش روند رسوب کالا در بنادر و جلوگیری از ماندگاری بیش از حد کالا‌ها با ورود دستگاه قضا

 معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با کاهش روند رسوب کالا با تلاش دستگاه قضا گفت: مجموع اقدامات دستگاه قضا سبب شد تا علاوه بر کاهش تعداد کانتینر‌های موجود در بنادر کشور، میزان ماندگاری نهاده‌های دامی همچون ذرت، جو و سویا نیز در بنادر کشور کاهش یابد.

وی افزود: این کالا‌ها که عمدتا متعلق به سازمان‌های دولتی است، گاهی به‌دلیل مشکلات مختلف در انبار‌های بنادر باقی می‌ماندند و متاسفانه در برخی از موارد نیز شاهد فساد و خودسوزی این کالا‌ها در انبار‌های بنادر به‌دلیل ماهیت این کالا‌ها بوده‌ایم که خوشبختانه با هماهنگی خوبی که با قوه‌قضاییه برای ترخیص آن‌ها انجام شد توانستیم این کالا‌های اساسی را که عمدتا در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) بود را تعیین‌تکلیف کرده و روند خروج آن‌ها را تسریع شود.

اسلامی با اشاره به وجود وسایل نقلیه مختلف در سطح بنادر از سال‌های گذشته به‌دلیل مشکلات اسنادی گفت: این کالا‌ها که عمدتا متروکه شده بودند با ورود دستگاه قضا، تعیین‌تکلیف و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تحویل و متعاقبا سازمان نیز نسبت به انجام مزایده فروش آن‌ها اقدام کرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: مجموع اقدامات دستگاه قضا در بنادر سبب کاهش رسوب و ماندگاری کالا‌ها در بنادر شده است.

- انتقال ۱۳ هزار تن نهاده‌های سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد به بزرگ‌ترین واحد تولید تخم مرغ کشور

یکی از معضلاتی که در چند سال اخیر اقتصاد کشور با آن روبه‌رو بوده رسوب و عدم ترخیص به موقع کالا‌های اساسی از گمرکات است. به گفته کارشناسان عدم ترخیص به موقع کالا‌ها موجب هدررفت منابع ارزی و در مواردی حتی فاسدشدن آن‌ها و ایجاد هزینه مضاعف برای کشور می‌شود. 

یکی از کالا‌های استراتژیک که در زمره نیاز‌های اولویت‌‎دار زنجیره غذایی قرار دارد و ارز برای واردات آن اختصاص پیدا می‌کند نهاده‌های دامی است که به علت ترخیص به موقع، شرایط نامناسب نگهداری در انبار‌ها دچار فساد شده و از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

در این میان قوه قضاییه همواره اقداماتی را در زمینه جلوگیری از رسوب کالاها‌و کمک به تولید کشور در کنار سایر دستگاه‌ها انجام داده که یکی از این موارد انتقال ۱۳ هزارتن نهاده‌های سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد همدان به بزرگ‌ترین واحد تولید تخم‌مرغ کشور است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_423795" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779364/423795?width=400&height=300"></script></div>

- تعیین تکلیف ۹۵ درصد از اموال موجود در گمرکات و انبارهای اموال تملیکی بوشهر

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی دادستان کل کشور، در جلسه شورای قضایی استان بوشهر (بهمن ۱۴۰۲) با بیان اینکه پس از دستور رئیس قوه قضاییه در سفر به استان بوشهر بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان از اموال فروخته شده است گفت: تکلیف ۷۸ درصد از خودرو‌های سفارش جعلی در انبار‌های استان روشن شده است و در حال حاضر اموال رسوبی در انبار‌های استان بوشهر نیست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_423711" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779364/423711?width=400&height=300"></script></div>

 

-درآمد ۷ هزار میلیارد تومانی و تعیین تکلیف کلیه اموال تملیکی بوشهر

مهرانگیز رئیس کل دادگستری بوشهر در دیدار با معاون اول قوه قضاییه ضمن بیان درآمد حاصل از فروش ۷ هزار میلیارد تومانی و تعیین تکلیف کلیه اموال تملیکی گفت: پیگیری مصوبات و مشکلات حوزه گمرک، کشتیرانی، سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی از لحاظ اموال توقیفی، انبار‌های نگهداری کالا‌های متروکه بود، در دستور کار قرار گرفت که به همین منظور تمامی اموال تملیکی از جمله کالا‌ها، خودرو‌ها و حتی ماشین آلات سنگین که در انبار‌ها دپو شده بودند، با دستورات قاطع و سریع منجر به تعیین تکلیف کلیه اموال شد.

وی افزود: با این اقدامات اموال تملیکی استان بوشهر، گمرکات استان بوشهر و اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر توانستند رکورد چشمگیری داشته باشند و در کشورحائز رتبه‌های اول شدند که همگی با تلاش و پیگیری‌های دستگاه قضا با دستورات ویژه ریاست محترم قوه قضاییه حاصل شد.

- تخلیه ۸۰ درصد اموال رسوبی در انبار‌های اموال تملیکی و گمرکات استان مرکزی

در راستای دستور رئیس قوه قضاییه، نظارت بر وضعیت انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و تعیین تکلیف اموال موجود در انبارها، ۸۰ درصد اموال رسوبی در انبار‌های گمرک‌ها و اموال تملیکی استان تخلیه شده و ۲۰ درصد باقیمانده نیز از لحاظ قضایی تعیین تکلیف شده است.

- تعیین تکلیف هزار میلیارد تومان اموال توقیفی و متروک در گمرک بازرگان

در راستای اجرای دستورات و تأکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر تعیین تکلیف سریع اموال موجود و توقیفی در گمرکات و انبار‌های مدیریت اموال تملیکی، در رابطه با ۳۵ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی و بالغ بر ۶ هزار تن کالا‌های مختلف در گمرک بازرگان به دادستان ماکو و رئیس سازمان اموال تملیکی استان دستور صادر شد تا ظرف ۱۰ روز اموال مربوط به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تعیین تکلیف و از گمرک خارج شوند.

سال گذشته نیز بیش از هزار میلیارد تومان کالا و اموال توقیفی و متروک و ۱۳۰ دستگاه ماشین آلات سنگین موجود در گمرک بازرگان با ورود دستگاه قضایی استان و همکاری دولت تعیین تکلیف شد.

این موارد تنها بخشی از اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی اموال تملیکی و کالاهای موجود در بنادر گمرکات کشور است که در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضاییه در یک سال گذشته انجام شده است.

انتهای پیام/

نظر شما