شناسهٔ خبر: 67321923 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه اندازی بازار کربن در بورس انرژی به کجا رسید؟

مدیر عامل بورس انرژی در خصوص آخرین جزئیات راه اندازی بازار کربن نکاتی را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با بحث راه اندازی بازار کربن گفت: در خصوص بازار کربن موضوع در یک کارگروه مشترک میان بورس انرژی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در حال پیگیری است و راه اندازی این بازار مستلزم تصویب یکسری احکام قانونی است که باید در مراجع مربوطه تصویب شود در حال تلاش هستیم تا با کمک کارگروه مذکور این موضوع محقق شود.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: از منظر بورس انرژی راه اندازی بازار کربن امکان پذیر است ما مطالعات خود را انجام و در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار دادیم و در همین راستا هم کارگروه مشترک تشکیل شده است.

او در خصوص اهمیت راه اندازی بازار کربن در بورس انرژی هم بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ کشور ما بحث آلودگی هوا و محیط زیست از طریق انتشار انواع گاز‌های آلاینده است که یکی از مدل‌های کاهش این آلاینده‌ها در دنیا طراحی ساز و کار بازار کربن است و بر مبنای این ساز و کار اشخاص در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی به میزانی که آلایندگی را کاهش دهند گواهی کربن دریافت خواهند کرد و این گواهی‌ها در بازار به کسانی که بیش از حد مجاز نسبت به انتشار آلاینده‌ها اقدام می‌کنند فروخته می‌شود و آنها مکلف هستند یا نسبت به کاهش آلایندگی اقدام یا اینکه از طریق ساز و کار بازار گواهی کربن را خریداری کنند؛ و در این چارچوب می‌توان انتظار داشت که انتشار کربن کاهش پیدا کند. ضمن آن‌که بازار کربن یک بعد مهم بین المللی هم دارد که باید به آن نیز توجه کرد. 

نقوی در پایان گفت: با توجه به تعدد ذی‌نفعان راه اندازی این بازار مستلزم همکاری بین بخشی و عزم دولت در این زمینه است که امیدواریم با پیگیری سازمان محیط زیست سرعت کار در این زمینه افزایش یافته و بتوان شاهد راه اندازی این بازار باشیم.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

نظر شما