شناسهٔ خبر: 67321765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

ساعت صفر آغاز جنگ دوم در لبنان

روزنامه آرمان

همزمان با احتمال حمله‌ اسراییل به لبنان گردشگران و اتباع کشورهای مختلف برای خروج از لبنان به فرودگاه هجوم آورده‌اند و صف‌های طولانی در فرودگاه بیروت تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با احتمال حمله اسراییل به لبنان گردشگران و اتباع کشور‌های مختلف برای خروج از لبنان به فرودگاه هجوم آورده‌اند و صف‌های طولانی در فرودگاه بیروت تشکیل شده است.

منابع خبری از وجود صف‌های طولانی در سایر نقاط لبنان نیز خبر می‌دهند.

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق خود از تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب الله لبنان گفت که وقوع «یک اشتباه محاسباتی» می‌تواند منجر به فاجعه‌ای عمیق شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۱ ژوئن با ابراز نگرانی عمیق از تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب الله لبنان گفت: «نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در حال آرام کردن اوضاع و جلوگیری از محاسبات اشتباه هستند.»

او به خبرنگاران گفت: «یک حرکت عجولانه و یک اشتباه محاسباتی می‌تواند فاجعه‌ای را ایجاد کند که بسیار فراتر از مرز‌ها و صادقانه بگویم، فراتر از تصور باشد.» وی ادامه داد: «بیایید شفاف باشیم، مردم منطقه و مردم جهان تحمل تبدیل شدن لبنان به غزه دیگری را ندارند.»

«جهان باید با صدای بلند و واضح بگوید: تنش زدایی فوری نه تنها ممکن بلکه ضروری است و هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.»

از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، نیرو‌های حزب الله در همبستگی با متحد فلسطینی خود، حماس، موشک‌هایی را به اسرائیل شلیک کرده و ده‌ها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده‌اند.

ده‌ها هزار لبنانی نیز در پی حملات اسرائیل به جنوب این کشور خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

در این میان هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه با بیان اینکه حزب الله و لبنان توانایی دفاع از خود در برابر اسرائیل را دارند، هشدار داد که «شاید زمان خودباختگی این رژیم نامشروع فرا رسیده است.»

همزمان، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در حساب ایکس خود نوشت: «هر تصمیم غیرمحتاطانه رژیم اشغالگر اسرائیل برای نجات خود می‌تواند منطقه را وارد یک جنگ جدید کند.»

یونیفل یا همان نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل متحد مستقر در لبنان و همچنین ناظران فنی غیرمسلح موسوم به (UNTSO) مدت‌هاست که در جنوب لبنان مستقر شده‌اند تا بر خصومت‌ها در امتداد خط مرزی بین لبنان و اسرائیل موسوم به خط آبی نظارت کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد: «جهان باید با صدای بلند و واضح بگوید: تنش زدایی فوری نه تنها ممکن بلکه ضروری است.» او تاکید کرد: «هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.»

با این وجود، اسرائیل روند عملیات خود را در شهر رفح و اطراف آن در جنوب نوار غزه در سایه حملات هوایی، زمینی و دریایی به بیشتر محله‌های شهر به ویژه بخش غربی آن سرعت بخشیده است.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد اسرائیل عملیات خود را در این شهر ظرف چند هفته به پایان برساند، به نظر می‌رسد که این مساله بیش از ۲ الی سه هفته طول نکشد. طی هفته‌های گذشته مسوولان امنیتی دولت اسرائیل ضرورت اعلام پایان عملیات نظامی در نوار غزه با پایان عملیات رفح را تبلیغ می‌کردند، اما هر بار که درباره این موضوع صحبت می‌شد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر دولت اسرائیل تلاش می‌کرد تا آن را از طریق تاکید بر اینکه جنگ تا زمان پیروزی کامل ادامه دارد، سرکوب کند.

به نظر می‌رسد چیزی که مسوولان امنیتی و سیاسی دولت اسرائیل اخیرا درباره آن به توافق رسیده‌اند اعلام ورود جنگ به مرحله سوم ظرف ۲ هفته، تقریبا همزمان با ورود اسرائیل به مرحله دوم عملیات در جبهه شمالی است.

طبق گزارش الاخبار لبنان، در حالی که مرحله سوم جنگ غزه به معنای عملیات‌های سریع در مواضع مشخص است، هنوز واضح نیست که مرحله دوم عملیات علیه لبنان دقیقا به چه معناست.

در هر صورت واضح است که اسرائیل قبل از اینکه عملیات فشرده در جنوب را به پایان برساند نمی‌تواند زمان خود را برای جنگ در شمال خالی کند.

برای همین بر اساس گزارش‌های رسانه‌های عبری، ارتش اسرائیل تعدادی از تیپ‌های خود را در منطقه «نتزاریم» و محور «فیلادلفیا» بین مصر و نوار غزه و منطقه حائل در طول مرز‌های غزه باقی خواهد گذاشت. همچنین نیرو‌های محلی به حمایت از شهرک‌های مجاور نوار غزه در این مناطق مکلف می‌مانند.

بر اساس گزارش رسانه ها، مسوولان اسرائیل به همتایان خود در واشنگتن اطلاع دادند که ارتش اسرائیل انتقال تجهیزات نظامی به شمال فلسطین را برای گسترش درگیری با حزب‌الله لبنان در صورت شکست راه حل دیپلماتیک آغاز کرده است.

منابع مصری آگاه نیز اعلام کردند، در تماس‌هایی که از طریق کمیته هماهنگی نظامی بین تل‌آویو و قاهره انجام شده، مسوولان اسرائیل تاکید کردند که به چند هفته برای پایان عملیات نظامی در رفح نیاز دارند.

نظر شما