شناسهٔ خبر: 67321582 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چالش مالیاتی تولیدکنندگان پنیر پیتزا در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- تولیدکنندگان پنیر پیتزا در خراسان رضوی با گلایه‌مندی از پرداخت اجباری مالیات، خود را مشمول پرداخت آن نمی‌دانند و به دنبال صدور گواهی سلامت توسط مراجع ذیصلاح در این زمینه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این چالش مدتی است که مورد بررسی دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی قرار گرفته و در حضور دست‌اندرکاران و مسوولان مرتبط به بحث گذاشته شده است که در نهایت پیشنهادهای دبیرخانه برای نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار ارایه شده، اما مورد موافقت قرار نگرفته است.

بنا بر اعلام دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، این استان حدود ۷۰ درصد از پنیر پیتزای کشور را تولید می کند و بیش از هزار تن شیر خام پذیرش شده در کارخانجات پنیر پیتزای استان، ۳۰ درصد برای تولید این فرآورده استفاده می‌شود.

اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی به استناد نامه سازمان امور مالیاتی کشور و در راستای اجرای تبصره چهار بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، امسال برای واحدهای تولیدکننده پنیر پیتزا، برگه مالیات بر ارزش افزوده صادر کرده است.

طبق این بند قانونی، اعمال معافیت‌های مالیاتی در خصوص مواد خوراکی مانند پنیر پیتزا، منوط به گرفتن گواهی سلامت محصول از مراجع قانونی از جمله سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو است، در واقع چون پنیر پیتزا گواهی سلامت ندارد، مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

از سوی دیگر بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، پنیر پیتزای پروسس و تاپینگ پیتزا، جزو کالاهای آسیب‌رسان است و گواهی سلامت برای آن صادر نمی‌شود.

علی روح‌بخش، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: فهرست کالاهای آسیب‌رسان در ابتدای هر سال به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابلاغ می‌شود و متاسفانه امکان صدور گواهی سلامت برای پنیر پیتزای تاپینگ و پروسس وجود ندارد، در صورتی که واحد تولیدی اقدام به تولید پنیر موزارلا کند، گواهی سلامت برای این محصول صادر خواهد شد.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: براساس بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، یکی از کالاها که از پرداخت مالیات و عواض معاف است، شیر و پنیر است اما تبصره چهار این بند قانونی اعمال معافیت‌های قانونی در خصوص مواد خوراکی مذکور را منوط به اخذ گواهی سلامت محصول از مراجع قانونی مانند سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو می‌داند.

علی اکبر لبافی افزود: در کنار اینها، رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز تاکید دارد که جزء یک تا پنج قسمت پنجم بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب خرداد سال ۱۴۰۰، عرضه شیر و پنیر و ماست بدون قید و شرط و صرف نظر از طعم و اوصاف دیگر آن از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

براساس بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، یکی از کالاها که از پرداخت مالیات و عواض معاف است، شیر و پنیر استوی گفت:‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در نامه‌ای به رییس دفتر رییس جمهور، اجرای دقیق بند (پ) ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب خرداد سال ۱۴۰۱ را مورد تاکید قرار داده که به دلیل عدم اقدام وزارت بهداشت، قابلیت اجرایی ندارد.

به گفته وی، مطابق قانون یاد شده، اجرای مقررات مزبور مستلزم اعلام فهرست واحدهای تولیدکننده پیتزا است که فهرست این واحدها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نشده است.

لبافی اظهار کرد: فهرست مزبور مربوط به استانداردهای ملی و مصادیق فهرست نهایی کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت به دلیل منع تبلیغات در سال ۱۴۰۱ است که در آن نوشیدنی‌های گازی و بدون گاز قندی نیز که در قانون وجود دارد، آمده است و در این راستا روغن‌ها با وجود اینکه به عنوان کالاهای معاف از مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده در فصل معافیت‌ها درج شده، برای آنها مالیات و عوارض تعیین شده است.

چالش مالیاتی تولیدکنندگان پنیر پیتزا در خراسان رضوی

رای شورای گفتگو در باره معافیت مالیاتی پنیر پیتزا

چالش‌های مالیاتی کارخانجات تولیدکننده پنیر پیتزا پروسس و تاپینگ پیتزا و ارایه گواهی سلامت برای معافیت از ارزش افزوده کالاهای معاف از ارزش افزوده موضوع تبصره چهار بند الف ماده ۹ قانون معافیت بر ارزش افزوده ناشی از نگذراندن مراحل قانونی اجرایی در وزارتخانه های مربوط و اطلاع رسانی به تشکل‌های مرتبط و کارخانجات تولیدی بحث شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در آخرین نشست آنها در ۳۱ خرداد ماه بود.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به ارایه پیشنهادهای این دبیرخانه برای حل مساله مزبور پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌شود که اداره کل امور مالیاتی استان تا ابلاغ و ایجاد شفافیت و رفع ابهام برای جلوگیری از هرگونه تبعات دیگر، گرفتن مالیات ارزش افزوده مورد نظر را به استعلامات نهایی از وزارت بهداشت و سازمان مالیاتی کشور موکول کند تا موضوع از طریق استانداری و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری شود.

لبافی افزود: در راستای صدور گواهی سلامت، باید مساله فرمولاسیون پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس مجددا توسط معاونان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل استاندارد استان به صورت فراگیر بررسی شود.

وی تاکید کرد:‌ باتوجه به موانع و چالش‌های مالیاتی واحدهای‌ تولیدی این محصولات، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با جدیت و حداکثر تا هفته آینده، پیگیری لازم را انجام دهد تا در صورت تایید اصلاح فرآیند فرمولاسیون توسط وزارت بهداشت، در سریع‌ترین زمان ممکن این کالاها از فهرست کالاهای آسیب‌رسان خارج شود.

وی اظهار کرد: با توجه به نگذراندن مراحل قانونی به وزارت امور اقتصادی و دارایی و بهداشت درمان پیشنهاد می‌شود برای تاریخ ابلاغ فهرست کالاهای آسیب رسان موضوع بند ب ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط وزارت بهداشت، موضوع نامه وزیر اقتصاد و تاریخ اجازه دریافت ارزش افزوده محاسبات لحاظ شود.

واحدهای تولیدکننده پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس در حالی تقاضای معافیت مالیات بر ارزش افزوده دارند که این کالاها به عنوان کالای آسیب‌رسان در فهرست وزارت بهداشت معرفی شده‌اندمعاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سرپرست دادسرای ناحیه ۷ مشهد در این نشست تصریح کرد: واحدهای تولیدکننده پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس در حالی تقاضای معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را دارند که این کالاها به عنوان کالای آسیب‌رسان در فهرست وزارت بهداشت معرفی شده‌اند و شرط خروج از این فهرست نیز دریافت گواهی سلامت است.

فرزاد بهشتی تاکید کرد که ۲۲ خرداد امسال فهرست جدید کالاهای آسیب‌رسان از سوی وزارت بهداشت صادر و ابلاغ شده است که بر اساس آن پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیستند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به دادنامه دیوان عدالت اداری در خصوص معافیت مالیاتی کالاهای خوراکی شیر، ماست و پنیر، گفت: کالاهای خوراکی شیر، ماست و پنیر در سامانه دارای اینتاکد نبوده و مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

شاکررضا مریدی افزود: براساس قانون، شرط معافیت مالیاتی پنیر، شیر و ماست، دریافت گواهی سلامت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، در صورتی که برای پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس گواهی سلامت اخذ نشده باشد، مشمول ۱۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

دبیر اتحادیه صنایع لبنی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاکنون ابلاغیه‌ای مبنی بر قرارگیری پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس در شمار کالاهای آسیب‌رسان به واحدهای تولیدی این کالاها ارسال نشده و باید فرآیند اجرایی این قانون طی شود.

مهدی هدایت‌نیا افزود:‌ از سوی دیگر در ارتباط با مالیات گیری از این واحدها شیوه نامه سال ۱۴۰۰ با دستورالعمل سال گذشته تداخل دارد و در آن زمان براساس دستورالعمل مربوطه، مالیات از واحدها گرفته نشده است اما اکنون باید مالیات مربوط به آن سال پرداخت شود.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست بر این مساله تاکید کرد که چون واحدهای تولید پنیر پیتزا گواهی سلامت ندارند پس مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، لذا باید در ابتدا بدهی‌های گذشته این واحدها حل و فصل شود.

یعقوبعلی نظری اظهار کرد: باتوجه به اسناد و مدارک موجود و اظهارات دستگاه‌های متولی، بدهی‌های معوقه مالیات بر ارزش افزوده این واحدها، پس از تعیین تکلیف نهایی و دریافت یا عدم دریافت گواهی سلامت سال های قبل بررسی خواهد شد؛ اما از این تاریخ به بعد اصل مالیات باید پرداخت شود.

شایان ذکر است که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۱۸ هزار میلیارد ریال مالیات در خراسان رضوی وصول شد که نسبت به سال پیش از آن، که ۱۴۳ هزار میلیارد ریال بوده، رشد ۵۲ درصدی داشته است.

۹۷ درصد از درآمدهای خراسان رضوی از محل اخذ مالیات تامین می شود که میزان وصول درآمدهای مالیاتی استان در سال گذشته حدود ۱۱۴ درصد محقق شده است.

نظر شما