شناسهٔ خبر: 67321553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پیشنهاد ارمنستان به باکو برای حل و فصل موارد نقض آتش‌بس

ایسنا

دولت ارمنستان اعلام کرد، دفتر نخست‌وزیر این کشور به دفتر رئیس‌جمهور آذربایجان پیشنهاد کرده است که ایروان و باکو مکانیسمی دوجانبه برای بررسی موارد نقض آتش‌بس ایجاد کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روز شنبه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارتش ارمنستان را به گلوله‌باران مواضع خود در مرز متهم کرد، در حالی که ایروان این اتهام را رد کرد و آن را اطلاعات نادرست خواند.

دولت ارمنستان شنبه اعلام کرد: «اخیرا وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به طور دوره‌ای اطلاعاتی را منتشر می‌کند، مبنی بر اینکه یگان‌های وزارت دفاع جمهوری ارمنستان رژیم آتش‌بس را نقض می‌کنند. علی‌رغم اینکه وزارت دفاع جمهوری ارمنستان همه این موارد را رد کرده است، آذربایجان به انتشار چنین اطلاعاتی ادامه می‌دهد... بنابراین، دفتر نخست‌وزیر ارمنستان از طریق مجاری دیپلماتیک به دفتر رئیس‌جمهور آذربایجان پیشنهاد کرد تا مکانیسمی دوجانبه برای بررسی موارد نقض رژیم آتش‌بس ایجاد کنند.»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چندین جنگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ داشته‌اند. جمهوری آذربایجان در ماه سپتامبر طی حمله‌ای برق‌آسا و کوتاه این منطقه را تصرف کرد و ده‌ها هزار نفر از ارمنی‌های قومی را به فرار واداشت. دو همسایه منطقه قفقاز اکنون درگیر روند تعیین حدود و تعیین مرز هستند.

به‌دنبال درگیری در قره‌باغ، روابط بین ۲ متحد سنتی، روسیه و ارمنستان، هم تیره شد و ایروان کرملین را متهم می‌کند که در محافظت از آن در برابر جمهوری آذربایجان شکست خورده است.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم به‌تازگی گفت از ائتلاف تحت رهبری روسیه - سازمان پیمان امنیت جمعی - خارج می‌شود اما چارچوب زمانی مشخصی اعلام نکرد. پس از از دست دادن قره‌باغ، ایروان به دنبال ایجاد اتحادهای امنیتی جدید از طریق تعمیق روابط با غرب بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، همچنین ماه گذشته نخست‌وزیر ارمنستان از موافقت مقامات ایروان با بازگرداندن قلمروهای باکو که ارمنستان از دهه ۱۹۹۰ در کنترل گرفته بود، خبر داد؛ تحولی که موجی از اعتراضات را در ارمنستان به راه انداخته است.

نظر شما