شناسهٔ خبر: 67321427 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

آتش اختلاف و استعفا در کابینه رژیم صهیونیستی؛ عادی‌سازی در اغما

کارشناس مسائل غرب آسیا، می‌گوید که انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از سوی نتانیاهو نشانه‌ای آشکار از عمق اختلاف‌ها در میان مقام‌های رژیم صهیونیستی است.

صاحب‌خبر -

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به‌تازگی انحلال کابینه جنگ این رژیم را اعلام کرد.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که گادی آیزنکوت و بنی گانتز، دو عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل بالا گرفتن اختلاف با نتانیاهو استعفا خود را اعلام کردند.

در همین رابطه صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان می‌گوید: اختلاف‌ها در کابینه نتانیاهو از مدتی پیش آغاز شده بود تا اینکه به‌تازگی این اختلاف آشکار شد و استعفا اعضای کابینه جنگ عملا این کابینه را به انحلال کشاند.

صباح زنگنه با بیان اینکه اکنون احتمال‌های زیادی درباره وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی وجود دارد، اظهار کرد: باید دید که آیا نتانیاهو از دیگر احزاب دعوت خواهد کرد و آیا دیگر احزاب رژیم صهیونیستی حاضر خواهند بود که با یک نخست‌وزیر که در سیستم قضایی این رژیم پرونده‌های فساد دارد و در سطح بین‌المللی و جهانی نیز با مشکلاتی مواجه است، وارد ائتلاف شوند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه این کش‌و‌قوس‌ها و این اختلاف‌ها تا مدتی ادامه پیدا خواهد کرد، بیان کرد: باید توجه داشت افرادی که از کابینه جنگ نتانیاهو خارج شدند افرادی نظامی بودند و تاثیر زیادی روی ارتش رژیم صهیونیستی داشته و دارند و عدم حضور آنها مسائلی هم در زمینه اداری و هم تشکیلاتی در میان نیرو‌های رژیم صهیونیستی برجای خواهد گذاشت و آن‌ها را با روحیه ضعیف‌تر و متزلزل‌تر رها می‌کند.

وی ادامه داد: این وضعیت زمینه مناسب‎‌تری را برای آمریکا ایجاد خواهد کرد که به نتانیاهو اعمال فشار کند تا استعفا دهد و به انحلال کابینه جنگ اکتفا نشود و به این ترتیب دعوت به راه‌اندازی انتخابات جدیدی خواهند کرد؛ به هر حال تکلیف نتانیاهو روشن‌تر خواهد شد.

سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به اینکه باید آمریکا به یک نتیجه روشن در زمینه تحولات اراضی اشغالی برسد، گفت: به نتیجه روشن رسیدن از منظر آمریکا این خواهد بود که واشنگتن بتواند عربستان را برای آغاز روند عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی راضی کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه عربستان هم تا یک دستاورد روشن و تشکیل دولت فلسطین نباشد، راضی نخواهد بود که عادی‌سازی را علنی کند، افزود: ریاض ممکن است مذاکراتی با رژیم صهیونیستی داشته باشد و این مذاکرات هم تا مدتی ادامه داشته باشد، همان‌طور که پیش از این هم این گفت‌وگو‌ها وجود داشت و حتی برخی ملاقات‌ها میان نتانیاهو و ولیعهد عربستان، برگزار شد که محرمانه بود و به صورت رسمی اعلام نشد.

صباح زنگنه، اضافه کرد: اکنون هم ممکن است این گفت‌وگو‌ها جریان داشته باشد؛ در شرایطی که یک‌سوم از اراضی فلسطین در حال حاضر خالی از سکنه شده و بسیاری از شهرک‌ها در شمال فلسطین اشغالی به دلیل غزه خالی از سکنه شده است.

به گفته کارشناس مسائل بین‌الملل، رژیم صهیونیستی در این وضعیت برای اداره کردن بسیاری از مناطق و برای تامین نیاز‌های ساکنان مناطق مرکزی فلسطین با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد و ادامه تظاهرات و اعتراض‌های ساکنان اراضی اشغالی این رژیم را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی همچنین با اشاره به موضوع آتش‌بس غزه، معتقد است که آتش‌بس غزه عملا با ۳ مرحله‌ای که مطرح شده و مبادله افراد بازداشت‌شده با اسیران فلسطینی آغاز می‌شود، اما مهم‌ترین بخش این طرح خروج نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی از غزه و برقراری واقعی آتش‌بس خواهد بود.

کارشناس مسائل منطقه در پایان با تاکید بر اینکه تا زمانی که کابینه رژیم صهیونیستی با وضعیت فعلی که کابینه جنگ نیز منحل شده، بخواهد تصمیم بگیرد، وضعیت نه جنگ و نه صلح وجود خواهد داشت، گفت: ممکن است برخی از اقدامات موردی هم از طرف نظامیان صهیونیست و هم از طرف نیرو‌های مقاومت بروز یابد.

انتهای پیام/  

نظر شما