شناسهٔ خبر: 67321412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باید و نبایدهای مشارکت حداکثری انتخابات در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- گفت‌وگو با نخبگان سیاسی خراسان‌شمالی حاکی از این است که در دیار گنجینه فرهنگ ها و رنگین کمان قومیت ها برای رسیدن به مشارکت حداکثری باید بر یکصدایی اقوام، عوامل جغرافیایی مشترک و نقش آفرینی نخبگان در اقناع سازی جامعه قومیتی استان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، چند روز دیگر تا برگزاری بزرگترین رویداد سیاسی و سرنوشت ساز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران باقی نماینده است، رخدادی که مردم برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور کشور در هشتم تیر ۱۴۰۳ در پای صندوق ها حماسه سازی خواهند کرد.

انتخابات فرصتی برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی فراهم می‌کند و زمینه ساز فضای مشارکت در جامعه است که موجب هم افزایی برای هماهنگی و بهره وری سیاسی در جامعه می شود.

مشارکت به عنوان یک اصل در موفقیت انتخابات تاثیری اساسی دارد و این مهم به مراتب در مناطق چند قومیتی نقش مهمی را ایفا می کند و خراسان شمالی از جمله استان هایی است که اقوام کرد، تات، ترک، ترکمن، لر و بلوچ را در خود جای داده است و هر یک از این اقوام آیین ها و رسوم مختلفی را دارند و برای رسیدن به انسجام لازم در انتخابات باید و نبایدهایی در این استان وجود دارد که در نشست با نخبگان سیاسی استان بررسی می شود.

باید و نبایدهای مشارکت حداکثری انتخابات در خراسان شمالی

یکصدایی اقوام

استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بجنورد بر مشارکت آگاهانه در انتخابات تاکید کرد و گفت:‌ انتخابات بزرگترین و مهم ترین پروژه کشور است که با مشارکت‌ آگاهانه همه اقشار جامعه سرنوشت کشور را رقم خواهد زد.

رضا رحمدل به قومیت ها و اقوام در استان خراسان شمالی اشاره ای کرد و افزود: انتخابات پر شور زمینه انسجام ملی را در کشور تقویت می کند و وحدت اقوام در خراسان شمالی نقش مهمی در حضور حداکثری مردم دارد و این وحدت خود موجب انسجام استانی و ملی خواهد شد.

وحدت اقوام در خراسان شمالی نقش مهمی در حضور حداکثری مردم دارد. وی تصریح کرد: دشمن از طریق تبلیغات در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تلاش می کند تا گروه های مختلف جامعه، اقوام و قومیت ها در انتخابات مشارکت کم رنگی داشته باشند تا به اهداف خود برسند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اقوام و قومیت های این استان در تمامی صحنه ها و رویداد های مهم حضور پر رنگ داشته اند و همین خصیصه موجب ارتباط سازنده با سایر استان ها و کشور همسایه شده است.

وی بر وحدت و انسجام هر چه بیشتر اقوام و قومیت ها تاکید کرد و افزود: همایش ها و یادواره ها از جمله شاخصه هایی محسوب می شوند که موجب تقویت پیوند محکم بین اقوام می شود.

باید و نبایدهای مشارکت حداکثری انتخابات در خراسان شمالی

نخبگان پرچمدار تببین انتخابات

این استاد دانشگاه انتخابات را بستر تبلور اراده عموم مردم دانست و گفت: نخبگان در بخش های فرهنگی، هنری، ورزشی و سایر حوزه، دانشگاهیان و صاحب نظران با تبیین انتخاباتی پرشور می توانند مردم را تشویق به شرکت در این رویداد سرنوشت ساز کنند.

نخبه های استانی باید مزایای انتخاباتی پرشور را برای اقشار مختلف مردم تشریح کنند. وی گفت: نخبه های استانی باید مزایای انتخاباتی پرشور را برای اقشار مختلف مردم تشریح کنند که مشارکت کمی و کیفی نیز به همراه دارد.

این استاد دانشگاه بجنورد تصریح کرد: برگزاری انتخابات توسعه فناوری در استان ها، بستر توسعه شرکت های دانش بنیان و نخبگان را به همراه خواهد داشت که اقشار مختلف جامعه از این زیر ساخت ها در آینده بهره مند خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین اقشار مختلف جامعه در بستر انتخابات مطالبات خود را در بخش های مختلف را مطرح می کنند که این مهم نیز به توسعه استان ها به ویژه مناطق محروم کمک خواهد کرد.

باید و نبایدهای مشارکت حداکثری انتخابات در خراسان شمالی

تشریح مناظره‌های انتخاباتی

استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بجنورد تبیین قوت ها با تاکید کارآمدی، سیاست‌ها و برنامه‌های انتخاباتی را مشوق مشارکت حداکثری مردم به ویژه دانشگاهیان در انتخابات پیش‌رو دانست.

رئوف رحیمی در خصوص راهکارهای افزایش مشارکت انتخابات اظهار کرد: مناظره های پر شور، هیجانی و معرفی سیاست ها و برنامه ها در رسانه ها را از مهم ترین راهکارهای افزایش شور انتخاباتی عنوان کرد.

مناظره های پر شور کاندیداها در رسانه ها را از مهمترین راهکارهای افزایش شور انتخاباتی است. وی افزود: نامزدها اکنون باید این شور انتخاباتی را در تمامی استان ها رقابتی کنند که این مهم نیز با مناظره ها و تبیین برنامه ها عملیاتی خواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نامزدها باید مسایل و مشکلات مردم را در مناظره ها مطرح و راهکارهای عملی و برنامه‌های خود را در این خصوص عنوان کنند تا مردم در جریان برنامه های آنان قرار گیرند.

وی افزود: بسیاری از کشورها در زمان برگزاری انتخابات مراکز نظر سنجی را فعال می کنند که به نقطه نظرات مردم پی خواهند برد و در این خصوص برنامه ارایه می دهند.

باید و نبایدهای مشارکت حداکثری انتخابات در خراسان شمالی

تاکید بر عوامل جغرافیایی مشترک

وی بیان کرد: وابستگی مکانی هر شخص جزئی از هویت او به شمار می رود و اهمیت این عامل به آن است که در چه شرایطی و در برابر چه کسی بروز کند و شرط مهم این عامل در تهدید یا به عبارتی در رویارویی با دیگران است.

تاکید بر عوامل جغرافیایی و سرزمینی از عوامل مشترک بین اقوام است که نقش مهمی در وحدت دارد. این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: فرهنگ و تاریخ مشترک از دیگر عواملی است که در پیدایش آداب و سنن فرهنگی خاص مؤثر بوده اند که خود باعث به وجود آمدن روحیات مشترکی در بین اقوام خراسان شمالی شده است.

وی یادآور شد: اگر هویت ملی ایرانی را بر مبنای عناصری چون زبان، دین، تاریخ، فرهنگ، سرزمین مشترک تعریف کنیم، می بینیم که این عناصر ریشه در گذشته دارند و در طول زمان عامل ایجاد پیوند میان تمامی اقوام است.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. در این دوره مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان برای جایگاه ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.

رئیس‌جمهور پیشین ایران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بعد از افتتاح سد قیزقلعه سی در منطقه خداآفرین آذربایجانش رقی در سانحهٔ سقوط بالگرد به شهادت رسید.

نظر شما