شناسهٔ خبر: 67321318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۳ تیر ۱۳۵۷؛

هواکوفنگ رهبر چین از ایران دیدن می کند‌/این نخستین بار است که یک رهبر چین دست به چنین سفری می زند

روزنامه اطلاعات روز شنبه ۳ تیر سال ۱۳۵۷ پیش روی شماست. تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به سفر هواکوفنگ رهبر چین به ایران که سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست. تیتر دیگر روزنامه به مخالفت با افزایش قیمت بلیط سینماها از سوی دولت و دادن وام با مهلت ۱۵ ساله به صاحبان سینماهایی که نیاز به تعمیرات دارند اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه اطلاعات روز شنبه ۳ تیر سال ۱۳۵۷ پیش روی شماست. تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به سفر هواکوفنگ رهبر چین به ایران که سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست.

تیتر دیگر روزنامه به مخالفت با افزایش قیمت بلیط سینماها از سوی دولت و دادن وام با مهلت ۱۵ ساله به صاحبان سینماهایی که نیاز به تعمیرات دارند اختصاص دارد.

خبر دیگر هم‌ به افزایش حقوق کارکنان سازمان آب اشاره دارد و دیگری اینکه ۷ کارمند انبارهای عمومی به اتهام سرقت کالاهای رسیده به گمرک بازداشت شدند. هفت دانشجوی اصفهانی هم تبرئه شده و قربانیان سیل آذربایجان هم به ۱۱ نفر رسیده اند. شهرداری تهران هم اعلام کرده است که از ماه آینده پروانه ساختمان برای اراضی خارج محدوده هم صادر خواهد شد و به متقاضیان احداث خانه، نقشه ساختمان رایگان داده می‌شود.

اما همانگونه که در ابتدای این یادداشت ملاحظه کردید هواکوفنگ رهبر جمهوری خلق چین سفری به ایران خواهد داشت که اهمیت زیادی هم دارد. متن خبر فوق که در صفحه دوم روزنامه چاپ شده به شرح زیر می باشد.

IMG_20240623_065502_541

پاریس - یونایتدپرس:

هواکوفنگ رهبر جمهوری خلق چین بزودی به ایران سفر خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک فرانسه ضمن بیان این مطلب گفتند رهبر چین در خاتمه دیدار خود از رومانی و یوگسلاوی و یا قبل از آن به ایران خواهد آمد.

به گفته ناظران سیاسی توقف هواکوفنگ در تهران نمایانگر علاقه شدید چین به موقعیت استراتژیک ایران و همه کشورهای نزدیک به خاک شوروی است.

ناظران سیاسی می گویند سفر بی سابقه رهبر چین به ایران قسمتی از تلاش در جهت خنثی کردن استراتژی شوروی بمنظور محاصره جمهوری خلق چین است. یک هدف دیگر هوا از این سفر تاکید مجدد حمایت جمهوری خلق چین از مقاومت در مقابل فشارهای شوروی است.

ضمنا در آستانه سفر هواکوفنگ به اروپا، اتحادیه کشورهای اروپای غربی از کشورهای عضو خواست با جمهوری خلق چین همکاری نزدیکتری بخصوص در زمینه تکنولوژی به عمل آورند.

در هر حال امکان موفقیت جمهوری خلق چین در تلاش جاری آن کشور بمنظور خرید سلاحهای مدرن به منظور نوسازی نیروهای مسلح خود زیاد است. در اتحادیه کشورهای اروپای غربی، فرانسه، انگلستان، آلمان غربی، ایتالیا، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ عضویت دارند.

IMG_20240623_065502_838

چین چندی است که به دیپلماسی خود حرکتی تازه داده است و در نقاط مختلف جهان در برابر شوروی دست به معاوضه زده است و در مقابل نفوذ نظامی شوروی در آنگولا، به تقویت نظامی زئیر دست زده است.

منابع دیپلماتیک پاریس امروز گفتند سفر آینده هواکوفنگ به ایران نشانه اهمیت خاصی است که وی برای موقع و موضع ایران قائل است. تاکنون رهبران چنین سفری دست نزده بودند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما