شناسهٔ خبر: 67321270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش سوزی خانه تاریخی باقرخان آسیبی به سازه وارد نکرد

تبریز- ایرنا- معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: آتش سوزی عصر امروز خانه منتسب به باقرخان سالار ملی هیچ آسیبی به سازه اصلی وارد نکرده است.

صاحب‌خبر -

وحید نواداد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این آتش سوزی با حضور به موقع عوامل آتش نشانی و شهرداری خاموش شد.

وی اظهار کرد : حادثه یاد شده تنها در بخش بیرونی سازه ساختمان روی داد که منجر به شعله ور شدن علف های هرز حیاط این مجموعه شد .

نواداد با قدردانی از همکاری شهرداری تبریز در ممانعت از سرایت آتش به سایر نقاط ساختمان، یادآور شد: همکاری و تعامل خوبی بین میراث فرهنگی و شهرداری تبریز در حراست و نگهداری و تملک خانه باقرخان وجود دارد.

وی چالش اصلی در مرمت خانه باقرخان را مربوط به تملک این پلاک عنوان کرد و گفت : دولت سیزدهم در این رابطه اعتبارات خوبی در جریان سفر استانی اول و دوم رییس جمهور شهید اختصاص داد که پیگیری های لازم در این خصوص ادامه دارد.

نواداد مجموعه اعتبارات سفر استانی دور اول هیات دولت برای تملک و مرمت خانه باقرخان در تبریز را ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در دور دوم سفر نیز اعتبار اختصاص یافت که بخشی از این اعتبارات برای تملک خانه باقرخان که صاحبان این ملک بیش از ۳۰ نفر هستند، هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، خانه تاریخی منتسب به باقرخان سالارملی به وسعت چهار هزار و ۶۰۰ مترمربع در کوچه «سالار دربندی» تبریز در محله تاریخی «خیاوان» واقع شده است.

هر چند گفته می شود این خانه تاریخی متعلق به حاج رضا طوبی از معتمدان و تجار بنام تبریز و از خویشان باقرخان سالار ملی است، اما پژوهشگران تاریخ معتقدند که این خانه اگر حتی متعلق به باقرخان نباشد، به دلیل اینکه مرکز فرماندهی جبهه «خیاوان» در جنگ های ۱۱ ماهه مشروطه تبریز بوده است، به عنوان یک «مکان- رویداد»، ارزش صیانت و مرمت و بازسازی دارد.

باقرخان ریاست مجاهدین محله "خیابان" (خیاوان) تبریز در دوره مشروطه را بر عهده داشت و همراه با ستارخان به جنگ مسلحانه با قشون دولتی که تبریز را در محاصره داشت، پرداخت و بعد ها در مجلس شورای ملی لقب سالار ملی را گرفت.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یکهزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ملی و جهانی ثبت شده جزو پنج استان اول ایران در حوزه میراث فرهنگی به شمار می رود.

نظر شما