شناسهٔ خبر: 67321229 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«معیشت معلمان» و «ثبات مدیریت در آموزش و پرورش»؛ خواسته‌هایی از رئیس دولت چهاردهم

شهره دانشیار سولماز خوان

تبلیغات شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حالی ادامه دارد که مردم با پیگیری برنامه‌های کاندیداها به دنبال انتخاب فردی اصلح برای مدیریت چهار سال آینده کشور هستند؛ این در حالیست که نظام آموزش و پرورش با دربرگیری حدود ۱۸ میلیون دانش‌آموز و فرهنگی، گسترده‌ترین وزارتخانه‌ای است که سیاستهای اتخاذی‌اش تاثیری مستقیم در آینده کشور دارد و همین امر باعث شده انتظارات این جامعه از رئیس جمهور بعدی کانون توجه کاندیداها باشد اما در این میان فرهنگیان نیز انتظاراتی از رئیس بعدی قوه مجریه دارند.

صاحب‌خبر -

علی یعقوب‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتظارات و ایده‌هایی که رئیس جمهور آینده برای وزارت آموزش و پرورش باید پیش بگیرد گفت: یکی از خلاءهای موجود در آموزش و پرورش نداشتن نظام جامع است، همین امر باعث شده سندتحول آموزش و پرورش در عمل با کندی در اجرا مواجه شود. همچنین تغییر مدیریت‌ها در دولت‌های مختلف باعث شده این وزارتخانه تحت تاثیر شرایط سیاسی در جهت مثبت مورد انتظار پیش نرود و در نتیجه دچار آسیب شود.

مدارس و آموزش و پرورش پایگاه‌ اجتماعی مهم برای رای‌گیری

یعقوب‌زاده با بیان اینکه مدارس و آموزش و پرورش بدلیل جامعه مخاطبش پایگاه‌ اجتماعی مهمی برای رای‌گیری به شمار می‌روند، افزود: امید می‌رود با تغییر رئیس‌جمهور و به تبع آن وزیر آموزش و پرورش و ...  سیاست مدیریتی ناپایداری در این وزارتخانه حاکم نشود چراکه آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین وزارت‌خانه کشور، در قبال میلیونها دانش‌آموز و همچنین جامعه فرهنگیان تعهد دارد.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا هدف آموزش و پرورش تربیت نسلی برای زندگی تعریف شده، ادامه داد: اما آنچه در نظام آموزشی خود می‌بینیم، درس‌خواندن برای قبولی در مدارس خاص و به دنبال آن قبولی در دانشگاه و رشته‌های پر طرفدار است که به نظر می‌رسد  این وزارتخانه به‌روی اصل دانشجوپروری برای آینده معطوف شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اصل قانون اساسی مبنی بر ارائه آموزش و پرورش رایگان در سه مقطع تحصیلی برای دانش‌آموزان افزود: همواره به دلیل مشکلات بودجه‌ای، کیفیت آموزشی با کاستی‌های همراه است و همین باعث شده وظیفه تربیت توسط نظام آموزشی تحت تاثیر قرار بگیرد؛ از سوی دیگر در در سال‌های اخیر نظام تعلیم و تربیت با کمبود شدید معلم مواجه بوده و هرچند طی یکی دو سال گذشته سعی شد این کمبود با جذب نیرو جبران شود، اما به طوری کلی باید گفت وقتی وزارت‌خانه‌ای سالیان سال با مشکل مواجه است یعنی دید کلانی در خصوصش وجود ندارد و این ضعف ناشی از عدم توجه به آینده است.

یعقوب‌زاده با بیان اینکه در دولت سیزدهم تلاش‌های بسیاری در راستای بهبود وضعیت آموزش و پرورش صورت گرفت افزود: باید کسی به عنوان رئیس جمهور و در پی آن وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود که نسبت به فلسفه تعلیم و تربیت آشنا باشد و این مستلزم داشتن افراد باسواد و توانمند است.

وی با تاکید بر اینکه آینده‌پژوهی در وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان که تربیت کننده معلمان است، باید سرلوحه کار رئیس جمهور قرار گیرد به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و عنوان کرد: لازم است سیاست‌ها در وزارت آموزش و پرورش به صورت کلان در نظر گرفته و پایش هرساله انجام شود؛ همچنین در این خصوص نیاز به تغییر نگرش جامعه و مسئولان داریم. آموزش و پرورش از لحاظ الفبایی اولین حرف ولی از لحاظ انتخاب، آخرین اولویت برخی مقامات بوده است.

یعقوب زاده اظهارکرد: در آموزش و پرورش همواره بحث معیشت در اولویت مباحث قرار دارد اما اگر رئیس جمهور آتی، نگاهی منزلتی به شان معلمان داشته باشد، به تبع آن اولویت‌ها، بودجه‌بندی‌ها و مسائل رفاهی نیز تغییر خواهد کرد.

عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش و نگرانی از غفلت در تربیت اسلامی کودکان

همچنین پاک‌سرشت عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه آموزش و پرورش طبق اظهارات مقام معظم رهبری عدم ثبات مدیریت است گفت: ایشان فرموده بودند چرا آموزش و پرورش در مدت ده سال حدود نه وزیر و سرپرست عوض کرده است؟ چرا سند تحول بنیادین بعد از ۱۰ سال که بر اساس نیازهای این کشور نوشته و طراحی شده و باید آموزش و پرورش ایران را به عنوان یک تربیت رسمی جمهوری اسلامی متحول کند، محقق نشده است؟ که دلایل آن عدم توان مدیریتی و توجه به مبانی تعلیم و تربیت بوده است که دولت بعدی باید این را مدنظر قرار دهد.

پاک‌سرشت با تاکید بر اینکه با تغییر دولت و وزراء، سند و تعلیم و تربیت به ویژه تربیت اسلامی بچه‌ها نباید مورد غفلت قرار گیرد ادامه داد: دولت‌های قبل اعتقاد داشتند تربیت معلم برای کودکان ۱۴ یا ۱۸ ساله هزینه‌بر است اما در زمان شهید رییسی دوباره تربیت معلم به حالت قبل خود بازگشت و امیدواریم رئیس جمهور آینده هم تربیت معلم را پاس بدارد چرا که مشکلاتی از جهت توسعه، فضای آموزشی، خوابگاه و... بسیار است.

عدالت آموزشی در سراسر کشور به طور یکسان برقرار نیست

 دولت‌ چهاردهم امکانات را به مناطق محروم ببرد

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اکنون عدالت آموزشی  در سراسر کشور به طور یکسان برقرار نیست افزود: بیشتر قبولی‌های کنکور در اختیار افراد با قشر مرفه و دارای تحصیلات در مدارس خاص قرار دارد و مدارس دولتی با وجود داشتن معلم خوب از کسب رتبه‌های برتر بی‌بهره هستند. مردم مناطق محروم پای انقلاب ایستاده، خون داده‌اند، ولی بچه‌های آنان در سیستم تربیتی نتوانسته‌اند از امکانات لازم بهره ببرند که باید این سیاست‌ها در دولت‌ بعد مورد توجه جدی قرار گرفته و تغییر کند.

پاک‌سرشت با بیان اینکه مردم باید دولتی را انتخاب کنند که به عدالت آموزشی و توزیع امکانات آموزشی و پرورشی بین مردم ایران در همه سطوح استان‌ها اعتقاد داشته باشد اظهارکرد: اگر رئیس جمهور عدالت محور باشد، وزیر هم عدالت محور است. در دولت آقای رئیسی برنامه‌ها به سمت عدالت و مساوات تربیتی در بین اقشار جامعه حرکت کرد، امیدواریم در این بحبوحه هم مردم با انتخاب آگاهانه خود فردی را انتخاب کنند که عدالت آموزشی که در سند تحول و در اسناد بالادستی مطرح شده را در تمام وجوهات ملاک عمل قرار دهد.

مردم با انتخاب آگانه رئیس جمهور به داد خودشان برسند

وی با بیان اینکه مردم خودشان با انتخاب آگاهانه و بصیر به داد خودشان برسند عنوان کرد: رئیس جمهور آینده باید همچون شهید رئیسی دانشگاه فرهنگیان را در اولویت کار خودش قرار دهد.  تنها چاره برای دولت پیش‌رو این است که ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشد. دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل تعلیم تربیت ایران باید گسترش کمی و کیفی یابد و برای اینکه ایران، ایران قوی شود، تربیت معلم بایستی در اولین گام تحول بنیادین آموزش و پرورش قرارگیرد.

به گزارش ایسنا، اما معلمان و فرهنگیان نیز به عنوان اعضای اصلی وزارت آموزش و پرورش و یکی از ارکان تعلیم و تربیت دانش آموزان نیز توقعاتی از رئیس جمهور آینده دارند که خبرگزاری ایسنا سراغ برخی از این معلمان رفته و پای صحبت‌های آنها نشسته که بدون ذکر نامی از آنها خواسته‌هایشان را در ادامه می‌خوانید:

رئیس جمهور دولت چهاردهم، رتبه‌بندی را اصلاح و اجرا کند 

پرداخت حق‌عائله‌مندی و اولاد به زنان شاغل در دستور کار دولت آتی قرار گیرد

یک معلم با سابقه ۲۳ سال تدریس در یکی از شهرستان‌های مرزی کشور با بیان اینکه جامعه فرهنگیان در این انتخابات شرکت می‌کنند تا توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند گفت: رتبه‌بندی به عنوان طرح بسیار خوب دولت سیزدهم بود و درخواست می کنیم رئیس جمهور آینده نیز ادامه این طرح و افزودن بندهای بیشتر و اصلاح آن را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه جامعه فرهنگیان در زمینه اسکان هنگام بیماری، شرایط رفاهی سایر دستگاه‌ها را ندارند، همچنین افزایش پایه حقوق و عیدی این قشر را خواستار شد.

این فرهنگی ادامه داد: حق عائله‌مندی و اولاد به زنان شاغلی که سرپرست خانوار نیستند، تعلق نمی‌گیرد که توجه به این مقوله و پرداخت آن به زنان شاغل، می‌تواند انگیزه فرزندآوری را افزایش دهد لذا توجه به این امر از سوی دولت بعدی نیز انتظار ماست.

همترازی حقوق فرهنگیان با سایر مشاغل؛ خواسته‌ای دیگر از رئیس جمهور دولت چهاردهم  

معلم دیگری که در استان تهران ۳۰ سال سابقه تدریس دارد با بیان اینکه همپای ملت ایران در انتخابات شرکت می‌کنیم تا زیباترین حماسه حضور مردم را خلق کنیم افزود: از رئیس جمهور آینده درخواست یکسان سازی حقوق معلمان با سایر مشاغل را داریم.

وی با بیان اینکه حقوق معلمان نسبت به سایر شاغلان دستگاه‌های اجرایی پایین‌تر است افزود: هرچند معلمان در هر عرصه‌ای از زندگی برای تربیت نسل آینده کوتاهی نمی‌کنند اما اگر معلمان تامین باشند، شیوه‌های آموزش و تربیت دانش‌آموزان نیز با انگیزه بیشتری انجام می‌شود.

رئیس جمهور آینده برای حل مشکلات مردم باید پا به عرصه حضور بگذارد

فرهنگی دیگری نیز با بیان اینکه رئیس جمهور آینده باید برای حل مشکلات همه اقشار جامعه و مردم پابه عرصه حضور بگذارد، تامین هزینه‌های زندگی و تامین معیشت را از رئیس‌جمهور آینده خواستار شد.

دولت بعدی، دلسوز فرهنگیان باشد 

معلم دیگری با بیان اینکه خود، خانواده و دوستان همگی در انتخابات شرکت می‌کنیم و برای حضور پرشور سایر اقشار نیز تلاش می‌کنیم گفت: دولت بعد ما را خانواده خود بداند و دلسوز جامعه فرهنگی باشد.

پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت را از رئیس جمهور می‌خواهم

معلم فرهنگی که دوران بازنشستگی‌اش، کمتر از یکسال است آغاز شده، گلایه‌اش از دیر پرداخت‌شدن پاداش پایان خدمت معلمان است. او می گوید در احکام دینی آمده حقوق کارگر باید قبل از خشک شدن عرقش پرداخت شود، اما بعد از ۷ ماه بازنشستگی، پرداخت پاداش هرماه به عقب می‌افتد و از سال گذشته به امسال موکول شده است.

وی با بیان اینکه ۳۲ سال در آموزش و پرورش، در تمام مقاطع مشغول به معلمی بوده‌ام که در پایان این پاداش را به زخم زندگی‌ام بزنم گفت: پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت را از رئیس جمهور می‌خواهم.

اضافه کار کفاف زندگی را نمی دهد؛ توجه به این موضوع هم ورود کند

یکی دیگر از معلمان که از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شده است گفت: پرداخت اضافه‌کاری مشمول دو شیفت کار کردن و تدریس در مدارس غیردولتی است که متاسفانه گاهی پرداخت‌ها عادلانه نیست، چرا که تمام مدارس غیردولتی پرداخت‌های یکسان ندارند و بسته به منطقه و شهریه‌ای که دریافت می‌کنند حقوق معلمان را می‌پردازند که بعضا جوابگوی یک ماه مخارج نیست.

این‌ها تنها بخشی از انتظارات معلمانی بود که معلمی علاوه بر شغل آن‌ها، عشق و علاقه در زندگیشان است و برای حل مشکلاتشان، چشم و امیدشان به صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی است تا ببینند آموزش و پرورش را در اولویت چندم برنامه‌های کاریشان قرار خواهند داد؛ با امید به اینکه انتظارات، کمبودها و کاستی‌هایی که از تریبون رسانه‌ها اعلام می‌شود، دیده و شنیده و توسط رئیس جمهور بعدی رفع شود.

انتهای پیام

نظر شما