شناسهٔ خبر: 67320960 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واکنش کاربران به مناظره دوم و سوم کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

مناظرات، کمتر راهنما و راهگشا بود

روزنامه جوان

سوالات کلی، مناظره‌ها را ملا‌ل‌آور کرده. تمایز و برجستگی نامزد‌ها را نشان نمی‌دهد و امکان کلی‌گویی و هوچی‌گری را مهیا کرده. پیشنهاد: شش سوال از دوراهی‌های سخت (با پاسخ بله/خیر) هر موضوع، طرح و هر سوال به ترتیب از هرشش نامزد پرسیده شود تا بیننده‌ها بتوانند پاسخ‌ها را مقایسه و بهتر انتخاب کنند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: با برگزاری مناظره دوم و سوم کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم کاربران شبکه‌های اجتماعی در توییت‌هایی به تحلیل این مناظره‌ها، نحوه برگزاری آن‌ها و تأثیر آن بر مشارکت و جمع‌بندی کاندیدا‌ها پرداختند. کاربران، فضای مناظرات را ناراضی‌کننده و همچنان شبیه به میزگرد‌های کارشناسی دانستند. کاربران همچنین به برخی از حواشی مناظرات پرداختند. در ادامه تلاش شده است آن دست از نوشته‌های کاربران که بدون سوگیری به نفع یکی از کاندیداهاست، مرور شود. 

 سیدامیر سیاح:
سوالات کلی، مناظره‌ها را ملا‌ل‌آور کرده. تمایز و برجستگی نامزد‌ها را نشان نمی‌دهد و امکان کلی‌گویی و هوچی‌گری را مهیا کرده. پیشنهاد: شش سوال از دوراهی‌های سخت (با پاسخ بله/خیر) هر موضوع، طرح و هر سوال به ترتیب از هرشش نامزد پرسیده شود تا بیننده‌ها بتوانند پاسخ‌ها را مقایسه و بهتر انتخاب کنند. 
 علی تهرانی‌مقدم:
به قول آقای یامین‌پور مناظرات تا اینجای کار نتونست موج افزایش مشارکت ایجاد کنه و شاید حتی شاهد کاهش مشارکت هم باشیم. ولی در کنار موضوعات جدی، حاشیه‌های طنزی هم ایجاد شد و فضای سنگین مناظرات رو تلطیف کرد.
 محمدعلی ابطحی:
مناظره دوم خسته‌کننده بود. بیشتر فنی و آماری بود. تقریباً همه بهترین راه‌حل‌ها را که در ستادهاشان نوشته بودند؛ نقل کردند. کسی هم نمی‌توانست مخالف باشد. بحث‌ها عمودی بود. 
 یاسر احمدوند:
این مناظره نیست. شش نفر نشسته‌اند با دوربین حرف می‌زنند و‌کلیات می‌گویند. این‌ها باید با حرارت و جدی دیدگاه‌های همدیگر را نقد کنند. از بحث جدی نترسیم. اخلاق با ادای اخلاق فرق دارد. این شیوه مناظره نمایشی و بی‌خاصیت است. 
 احمد روستایی:
کل کل الکی برخی از کاندیدا‌ها هیچ فایده‌ای جز عصبانیت مردم ندارد. داغ کردن مناظرات به کل کل‌های الکی و سیاسی نیست. داغ شدن مناظرات به ورود تخصصی کاندیدا‌ها به برنامه و نقد تخصیصی برنامه‌های یکدیگر است. مشاوران کاندیدا‌ها را به سمت درست هدایت کنند. 
 محمدامین سلیمی:
رفقای ستاد آقای پزشکیان، مناظره فرهنگی رو فرصت ویژه‌ای برای خودشون میدونستن که قابلیت فعال کردن گسل‌هایی رو داره ولی احساس میکنم الان نشستن تو ستاد هی میزنن تو سرشون میگن بابا چرا درنمیاری کار رو. ‎#مناظره_سوم
 سید میثم میرتاج‌الدینی:
مناظره تمام شد... و واقعاً میشه پرسید: «خب که چه؟» وضعیت داره طوری میشه که اگر شما قبل مناظره‌ها انتخاب نکرده باشید به چه کسی رأی بدید، بعد مناظره هم هرگز نخواهید توانست. اینم خودش هنریه که مناظره راه بندازی برای غیرشفاف‌تر شدن اوضاع!
 وحید یامین‌پور:
چه بسا مناظره‌های این دوره برخلاف انتظار موجب کاهش مشارکت شود. برآورده نشدن توقعات از سطح و نوع مناظره‌ها که اغلب تا سطح گفتگو‌های معمولی کارشناسی پایین آمده، طبعاً سرخوردگی و بی‌انگیزگی را در پی دارد. مگر در شب‌های آینده شاهد اتفاق دیگری باشیم. 
 احمد دسترنج:
اخلاق سیاسی یعنی ‎جلیلی به صراحت و بدون لکنت از عملکرد ‎قالیباف و مجلس در مورد اینترنت دفاع کرد در شرایطی که شاید رقیب اصلیش هم آقای قالیباف باشه. ان‌شاءالله این اخلاق به یک فرهنگ تبدیل بشه! ‎#مناظره‌
 امید هلالی:
گریم کاندیدا‌ها قبل از مناظره و پخش تصاویر آن همراه با موزیک، یادآور گرم کردن بازیکنان قبل از مسابقات فوتبال است و تنزل جایگاه کاندیداهاست. این گریم اگر قبل از مناظره انجام شود خالی از اشکال است، اما جلوی بینندگان خیر!
 علی مردانی:
در این مناظرات قرار است نظرات کاندیدا‌ها درباره مسائل نقد و بررسی شود تا عیار برنامه‌ها سنجیده شود نه اینکه هر کس بنشیند و زل بزند و حرف‌های تکراری بزند و تهش چند متلک سیاسی و غیراخلاقی به هم بیندازند! اگر آقایان کاندیدا دنبال مشارکت هستند؛ فکری کنند.

نظر شما