شناسهٔ خبر: 67320399 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

هشتمین همایش منطقه ای شعرموسیقی نواحی در ساوه برگزار شد

هشتمین همایش منطقه ای شعرموسیقی نواحی در ساوه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، هشتمین همایش منطقه ای شعر موسیقی نواحی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،کانون بسیج هنرمندان،انجمن موسیقی محلی تیلیم خان، مؤسسه فرهنگی هنری چندمنظوره چشمه سار اندیشه و هنر و قرارگاه فرهنگی شهیدآوینی با حضور استان های مرکزی ،قم، تهران، البرز، قزوین و همدان و با هدف ترویج فرهنگ و آیین موسیقی محلی در روز جمعه مورخ 1 تیرماه جاری در محل سالن سلمان ساوجی برگزار گردید.


در این همایش حسین محمودی فر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این همایش، اظهار داشت: موسیقی نواحی ،سرشار از قصه ها،حماسه های هزاران ساله ایران و دلاوری مردان و زنان ایرانی است  که با زبان موسیقی ، قصه و شعر بیان می شود و به راحتی می تواند با گذشته ارتباط برقرارنماید.

محمودی فر تصریح کرد: موسیقی نواحی ایران گنجینه ای ارزشمند معنوی است با این تفاوت که گنجینه فیزیکی در موزه ها نگهداری می شود و این گنجینه ها صدها یا هزاران سال قبل سینه به سینه از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده و اکنون در دسترس هنرمندان و پیروان موسیقی نواحی است.

وی افزود: موسیقی نواحی ایرانی امروز فراتر از مرزهای کشور رفته و مورد اقبال فراوان مخاطب های خارجی قرارگرفته و این نشان دهنده تمدن ایرانی و قدرت این نوع موسیقی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: موسیقی نواحی ظرفیت های بسیاری در عرصه های مختلف بین المللی دارد و می تواند به عنوان سفیر فرهنگی و هنری برون مرزی حضورداشته باشد و می بایست دانشگاه های هنر به موسیقی نواحی توجه نمایند و دانشجویان را به اهمیت موسیقی محلی و بومی آشنا کنند.

وی تاکید کرد: دشمنان برای انتخابات نقشه های شوم زیادی کشیده اند تا انتخابات را طوری رقم بزنند که مشارکت کاهش پیدا کند و زمینه ها برای توطئه های بعدی فراهم شود.

محمودی فر ادامه داد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که مردم با حضور یکپارچه در انتخابات شرکت نمایند و این موضوع هم موجب بالا رفتن امنیت کشور و مأیوس شدن دشمن و رئیس جمهور منتخب با قدرت بیشتری در مجامع جهانی از حقوق ملت ایران دفاع می نماید.

 اصغر مظفری سرپرست اداره ارشاد نیز در این همایش ضمن تقدیر و تشکر از شرکت کنندگان استان های مرکزی-قم-تهران-البرز-قزوین و همدان اظهار داشت: شهرستان ساوه از قدیم الایام مرکز موسیقی محلی بوده و اقوامهای مختلف در این شهر به رشد و اعتلای موسیقی محلی تلاش نموده اند.

وی گفت: ساوه پتانسیل های فراوانی در این نوع موسیقی دارد نه تنها در استان بلکه در فرهنگ و آیین استان های همجوار هم تأثیر گذار بوده است.

مظفری یادآورشد :گروه موسیقی چگور و هالای تیلیم خان توانسته است در سطح بین المللی،ملی،منطقه ای،استانی و شهرستانی بدرخشد و افتخارات جهانی را به شهرستان به ارمغان آورد.

وی افزود: انجمن موسیقی محلی از سال 87 به همت آقای حسین علی حسینی راه اندازی شده و تاکنون با حفظ هنرمندان و با همکاری و مساعدت و مشارکت توانسته رشد و بقاء مثبتی داشته باشد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد ساوه دربخش دیگراز سخنان خود به شهادت شهدای خدمت پرداخت و گفت ما چند صباحی بیش نیست که رئیس جمهور عزیزمان و همراهانش را ازدست داده ایم ،خدمات ارزشمند این شهدا را ارج می نهیم و دنباله رو این عزیزان خواهیم بود.

مظفری تأکید کرد: همانطوریکه مقام معظم رهبری در سال 1402 بیان داشتند چهار اصل امنیت،مشارکت،سلامت  و رقابت در انتخابات همگان بایستی اهتمام ویژه داشته باشند .

وی گفت: مشارکت پرشور موجب وحدت ملی و حضور پرقدرت مردم در صحنه باعث قدرت ملی و قدرت ملی باعث امنیت می شود و در کشوری که امنیت برقرار باشد،پیشرفت علمی،شکوفایی اقتصادی،فرهنگی سیاسی و ... را در پی خواهد داشت.

نظر شما