شناسهٔ خبر: 67319853 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا مطرح شد؛

تولید و صادرات نفت در دولت قبل به حداقل رسیده بود/ رونق صنعت نفت در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولید و صادرات نفت ایران در دولت قبل به حداقل مقدار خود در ۱۰ سال گذشته رسیده بود، گفت: دستاورد راهبردی دولت شهید رئیسی، کسب رتبه اول صنعت نفت و گاز در جذب سرمایه‌گذار خارجی است که سبب رشد تولید و صادرات نفت شد.

صاحب‌خبر -

مصطفی مطورزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم، در شرایط عدم اجرای برجام و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهداتی که در زمینه اجرای مفاد برجام صورت گرفته بود، اکثر شرکت‌های بزرگ خارجی و عمدتاً اروپایی و در صدر آنها شرکت توتال، ایران را ترک کرده و در نتیجه تولید نفت ایران به حداقل مقدار خود یعنی ۲ میلیون بشکه در روز و صادرات نفت نیز به حداقل میزان خود در ۱۰ سال گذشته رسیده بود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از دولت سیزدهم پول حاصل از فروش نفت به کشور وارد نمی‌شد و با بحران عجیبی در زمینه توسعه میادین نفتی خصوصاً میادین مشترک با کشورهای مجاور چه در بحث دریا و چه خشکی مواجه بودیم.

وی ضمن تاکید بر رشد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و توسعه در حوزه انرژی در دولت سیزدهم، گفت: دولت شهید رئیسی با عزمی مثال‌زدنی در تمامی زمینه‌ها، از جمله در زمینه دیپلماسی نفت، سرمایه‌گذاری و استفاده از اعتبارات برخی از کشورها که نیاز مبرم به انرژی و نفت ایران داشتند، توانست وضعیت انرژی و به ویژه نفت ما را وارد مرحله‌ای از رشد قابل‌قبول کند.

سرمایه‌گذاری در میادین مشترک در حوزه نفت و گاز

مطورزاده ادامه داد: در دولت سیزدهم با سرمایه‌گذاری‌هایی که در میادین مشترک در حوزه نفت و گاز صورت گرفت، علاوه بر افزایش توانمندی در زمینه تولید، در حوزه صادرات هم با اتکا به ظرفیت‌های حاصل از الحاق ایران به پیمان شانگهای و کشورهای بریکس گام‌های مهمی برداشته شد. این اقدامات سبب شد تولید، صادرات و انتقال برخی از فناوری‌ها در دولت سیزدهم صورت بگیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم که بعد از این هم با خودباوری و اتکا به توان شرکت‌های داخلی و نیروهای متخصصی که در سطح جهانی حرف برای گفتن دارند، این روند ادامه یابد.

امضای قرارداد ۵۰ ابرپروژه در حوزه نفت و گاز

وی در رابطه با عقد قراردادهای جدید برای ۵۰ ابرپروژه حوزه نفت و گاز به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار در سرتاسر زنجیره ارزش صنعت نفت در ۳۰ ماه خدمت دولت سیزدهم، گفت: یکی از ابرپروژه‌های در حال انجام در این زمینه توسعه میادین نفت غرب کارون است که این حوزه‌ها، مشترک و در شرایط جغرافیایی و اقلیمی خاصی قرار دارد.

مطورزاده اضافه کرد: دستاورد راهبردی دولت شهید رئیسی، توسعه بدون اتکا به بودجه دولتی و کسب رتبه اول صنعت نفت و گاز در جذب سرمایه‌گذار خارجی است؛ در واقع کشورهایی که موضع خصمانه‌ای با ما نداشته و با آمریکا و استکبار جهانی همراه نشده‌اند، از آمریکای جنوبی تا هند، چین، آفریقای جنوبی، روسیه و برخی از کشورهای منطقه در همسایگی ما در حوزه جنوبی خلیج فارس در این سرمایه‌گذاری‌ها در ۳ سال گذشته مشارکت داشته‌اند.

افزایش ۹۰ میلیون بشکه‌ای ظرفیت سالانه تولید محصولات پالایشی در دولت سیزدهم

وی در رابطه با افزایش ۹۰ میلیون بشکه‌ای ظرفیت سالانه تولید محصولات پالایشی در دولت سیزدهم، گفت: یک نمونه از این دستاورد مهم بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه آبادان است که امروز ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به ۱۸ میلیون لیتر در روز رسیده است؛ این در حالی است که دولت‌ قبل حاضر بودند این پالایشگاه را به‌صورت رایگان واگذار کنند، اما امروز با عزم مدیریت بومی و حمایت دولت سیزدهم این پالایشگاه در مدار تولید کلان کشور قرار گرفته و حدود ۲۰ درصد از نیاز بنزین، این کالای راهبُردی کشور در این پالایشگاه تولید شود.

مطورزاده ضمن اشاره به اینکه در دولت سیزدهم کیفیت فرآورده‌های نفتی افزایش قابل توجه یافته است، تاکید کرد: با توجه به اینکه دوران تولید سنتی به سر آمده و وارد مرحله مهمی از تولید بر مبنای اصول فنی و علمی شدیم؛ توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی از الزامات حال حاضر کشور است که بهره‌مندی از دانش و فنّاوری این شرکت‌ها متکی بر توان داخلی، علمی و تحقیقاتی کشور بسیار ضروری و اثربخش خواهد بود.

نظر شما