شناسهٔ خبر: 67319822 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

یادداشت‌های علم، جمعه ۱۴ آذر ۱۳۴۸: دیپلمات‌های احمق امریکایی در مورد ایران، از افسانه هزار فامیل می‌گفتند

یادداشت‌های اسدالله علم: در سابق واقعا دیپلماتهای احمق آمریکایی به خاطر حادثه جویی اختراعات عجیب می کردند، مثل افسانه هزار فامیل در ،ایران یا فساد و غیره که هیچ کدام اصل مهمی نداشت، فقط چندتا احمق و چند حادثه جوی آمریکایی چون بیکار بودند اختراعات مضحک میکردند. هزار فامیل یعنی این که ایران را هزار خانواده قدیمی و پولدار و فاسد اداره می کنند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۴۸: صبح با دوستم سواری رفتم. هوا مثل بهشت و محیط بهتر از آن بود. سه ساعت روی قله کوه ها سوار بودیم، ای کاش سی ساعت بود.
 
هر وقت خوش که دست دهد مغتنم شمار/کس را وقوف نیست که انجام کار چیست
 
از سواری برگشتم و سر ناهار رفتم. شاهنشاه فرمودند: از فلاح بپرس نتیجه صحبت او با [براونل] Brownel چیست؟ براونل در حکومت آیزنهاور [وزیر دادگستری] Attorney General بود و بعد در شرکت کوچک نفت [پلانت] Planet مشاور حقوقی شد. چون آدم ذی نفوذی بود، شرکت پلانت کسب قدرتی کرد و به این جهت وقتی ما می خواستیم درصدی از سهمیه نفت وارداتی آمریکا بگیریم، می خواستیم به نام پلانت باشد. ولی روی هم رفته دستگاه نیکسون مخالفت کرد، به این جهت که می ترسیدند مبادا متهم به سوء استفاده شوند، زیرا این شرکت آمریکایی بود و گرفتن یک سهمیه واردات نفت برای یک شرکت آمریکایی منافع خیلی زیاد در بر دارد. این بود که در سفر اخیر آمریکا شاهنشاه تصمیم گرفتند یک شرکت ایرانی در آمریکا ثبت شود و قرارداد با پلانت را لغو کنند که البته دردسر دارد. به هر صورت فلاح قول داد که این کار را بکند و براونل هم به استخدام ما درآید، پس از آن که منافع شرکت پلانت تا حدی تأمین شود. من گمان نمی کنم که به هر صورت پلانت به این آسانی ها دست بردار باشد. تا ببینیم بعد چه می شود؟  سر شام هم نه بودم ولی صحبت مهمی نشد.
 
نخست وزیر حضور داشت این روزها خیلی پژمرده و پکر است و من احساس می کنم این خطر مجددا بالای سر من است. خدا نکند، زیرا من از کار زیاد خواهم مرد، زیرا با کار شوخی نمیکنم، آن هم کاری که تماس با منافع عموم مردم دارد.
 
 از اخبار مهم جهان تشکیل کنفرانس ناتو در بروکسل و کنفرانس ورشو در مسکو است. کنفرانس مسکو پیشنهادی در خصوص تشکیل تشکیل یک کنفرانس امنیت اروپا داده است و ناتو کم و بیش آن را قبول کرده است، مشروط به این که یک سر و صدای تبلیغاتی صرف نباشد. کنفرانس مسکو از ویلی براندت که سیاست نرمتری نسبت به این جاروپای شرقی در پیش گرفته است من جمله این که اصل وجود آلمان شرقی را قبول کرده و مرزهای آدرنیس را بین آلمان شرقی و
لهستان پذیرفته است، با احتیاط تجلیل کرده اند. به هر صورت تمام این [تفاهمها] از ترس غول زرد است که همان چین کمونیست باشد، به خصوص که دسترسی به قدرت اتمی پیدا کرده است. به هر صورت در این گیرودارها ما نفس راحتی می کشیم، زیرا هم آمریکایی ها و هم روس ها از این که در یک منطقه دیگر هم دردسر و گیروداری داشته باشند، نگرانند. در خاورمیانه هر دو به علت تعهدات سابق درگیر هستند، چه بهتر که یک یا چند کشور مثل ایران و ترکیه و تا حدی پاکستان دردسر کمتری برای آنها ایجاد کنند.
 
تغاری بشکند ماستی بریزد
جهان گردد به کام کاسه لیسان
 
در سابق واقعا دیپلماتهای احمق آمریکایی به خاطر حادثه جویی اختراعات عجیب می کردند، مثل افسانه هزار فامیل در ،ایران یا فساد و غیره که هیچ کدام اصل مهمی نداشت، فقط چندتا احمق و چند حادثه جوی آمریکایی چون بیکار بودند اختراعات مضحک میکردند. هزار فامیل یعنی این که ایران را هزار خانواده قدیمی و پولدار و فاسد اداره می کنند. به هر صورت هم انقلاب عمیق شاه به آنها تودهنی زده و به این افسانه ها خاتمه داده و هم درگیری آنها در سایر نقاط جهان آنها را طوری سرسپرده و شکرگزار وضع آرام ما کرده که اکنون بنده و عبید ما هستند، و این مطلب از نطق های نیکسون کاملاً پیداست. اللهم اشغل الظالمين بالظالمين. به هر صورت تا انسان روی پای خودش نایستد و محکم هم نایستد، همه کس به او انگشت می رساند و ما اکنون به مرحله روی پای خود ایستادن رسیده ایم، مگر این که خوشبینی زیاد و ولخرجی هایی که با آن روبه رو هستیم مجددا وضع ما را خراب کند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما