شناسهٔ خبر: 67319395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قاضی زاده هاشمی در «گفت‌وگوی ویژه خبری چه گفت؟

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشارکت ۱۵ درصدی بانوان در اقتصاد، گفت: خانه‌داری باید یک شغل محاسبه شود و از خانم‌های خانه‌دار پشتیبانی کنیم.

صاحب‌خبر -

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: دیشب در برنامه مناظره انتخاباتی اقوام عزیز عرب و مازندرانی‌ها از قلم افتادند که از اینجا نسبت به آنان ادای احترام میکنم. ۷ هزار سال اقوام ایرانی مسالمت آمیز یک ایران متحد درست کرده اند.در این دوره به خاطر فشردگی برنامه و خوب نبودن وضعیت مالی خیلی نتوانستم به سفر استانی بروم و به سکوهای رایگان گفت‌وگو با مردم بسنده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب زنان به سرعت رشد کردند و از طرف دیگر نرخ تحصیلات دانشگاهی آنان به ۵۰ درصد رسیده، در حالی که میزان مشارکت اقتصادی آنان ۱۵ درصد است. در فرهنگ ایرانی خانه داری یک شغل است و از خانم خانه دار باید پشتیبانی شود. بنده جزو مدیران نهم و دهم بودم اکثر مدیران دولت سیزدهم نیز در دولت نهم و دهم وارد حوزه اجرایی شده ‌اند.

۱۱ تا ۱۳ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج هستند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ازدواج جوانان از سوی شما وعده  وام یک میلیارد تومانی داده شده است چگونه می‌خواهید با توجه به ناترازی بانک‌ها این وعده را محقق کنیدف افزود: متاسفانه اکنون ۱۱ تا ۱۳ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که امکان ازدواج به راحتی برای آنها فراهم نیست زیرا در نظرسنجی‌هایی که در کشور ما انجام شده است بین ۹۳ تا ۹۵ درصد از جوانان تمایل تشکیل به خانواده دارند؛ بنابراین ازدواج نکردن جوانان به معنای عدم تمایل به ازدواج نیست بلکه امکان آن را ندارند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در این میان دولت وظیفه دارد شرایطی را فراهم کند تا ازدواج اتفاق بیفتد لازمه آن این است که موانع را برطرف کند از جمله این موانع تسهیلات طولانی مدت است همچنین موضوع سربازی است که متاسفانه مانع ازدواج شده است.

وی موضوع مسکن را مانع دیگری برای ازدواج برشمرد و در این باره توضیح داد: اشتغال و خرید جهیزیه نیز از دیگر موانع ازدواج به شمار می‌آید.

وجود ۳ میلیون سرباز فراری در کشور

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وجود ۳ میلیون سرباز فراری در کشور افزود: اکنون بسیاری از جوانان برای فرار از رفتن به سربازی تحصیلات خود را طولانی می‌کنند و این در حالیست که باید کل این فرایند حل و فصل شود که در این زمینه یک بسته تشویقی از سوی دولت در نظر گرفته شده است تا جوانان تمایل به تشکیل خانواده داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طراحی کارت خانواده ایرانی اظهار داشت: در این طرح به هر زوج جوان که ازدواج کنند، یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت خانواده همه اهتمام خود را برای خانواده‌های ایرانی می‌گذارد و هر خانواده ایرانی می‌تواند میزان یک میلیارد تومان تسهیلات خود را برای اشتغال، جهیزیه، مسکن (اعم از ساخت خرید یا ودیعه مسکن)و یا به صورت اعتبار برای انتقال به کارفرما هزینه کند.

ناترازی بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات قرض الحسنه نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ناترازی بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات قرض الحسنه نیست بلکه ناشی از دو چیز است؛ یکی اینکه صاحبان سرمایه سهام خود را افزایش نمی‌دهند و از محل پول مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند و دیگری مربوط به تسهیلاتی است که به شرکت‌های خود اعطا می‌کنند بنابراین ارتباطی با تسهیلات قرض الحسنه ندارد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به وقوع ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج در سال، افزود: این ظرفیت وجود دارد که میزان ازدواج‌ها تا یک میلیون و پانصد هزار ازدواج در سال برسد و اکنون نیز منابع لازم برای اجرای این طرح فراهم است.

وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیت سنی برای بهره‌مندی از تسهیلات یک میلیارد تومانی ازدواج در نظر گرفته شده است، گفت: این تسهیلات محدوده سنی ندارد اما به افرادی که برای نخستین بار ازدواج می‌کنند تعلق می‌گیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص حمایت از زوج های جوان در بنیاد شهید نیز گفت: در دولت سیزدهم در بنیاد شهید هدیه وام ازدواج و تسهیلات ازدواج را افزایش دادم اما این طرح باید در دولت صورت بگیرد و نیازمند تغییر بخشنامه بانک مرکزی است تا این تسهیلات در اختیار همه زوج های جوان قرار گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌خواهید با کسری بودجه و نرخ بالای نقدینگی، تورم را کاهش دهید، گفت: این قانون برنامه هفتم است و تورم باید تک نرخی شود. 

وی ادامه داد: تورم تنها موضوعی است که تمام کارشناسان اقتصادی جهان برای آن راهکار دارند و مسئله نامفهوم و گمشده‌ نیست. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در کشورهای همسایه به جز ترکیه که تورم وحشتناکی دارد بقیه همسایگان تورم‌های تک رقمی را تجربه کرده‌اند.

باید موتور تولید تورم را خاموش کنیم

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه باید موتور تولید تورم را خاموش کنیم، افزود: یکی از این موارد انضباط بخشی به وضعیت بودجه دولت و عملیات مالی دولت است همچنین نباید کسری بودجه واقعی در دولت وجود داشته باشد از سوی دیگر نیز نظام بانکی باید منضبط باشد و همه این موارد باید از دولت آغاز شود.

وی توضیح داد: اکنون برخی تسهیلات تکلیفی بر عهده بانک‌ها گذاشته شده است که فرای طاقت آنها است و این موارد به قانون نیز تبدیل شده که جای اشکال دارد. 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: بانک مرکزی باید بتواند با منابع خود مدیریت امور بانکی را به دست گیرد و در جای درست قرار دهد از جمله این موارد این است که تسهیلات را به افراد خاص و نورچشمی‌ها در بانک‌ها تخصیص دهند همچنین بانک‌ها باید از بنگاهداری خارج شوند.

نظر شما