شناسهٔ خبر: 67319232 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حسین فصیحی

در پس تخلف موتورسوار‌ها

روزنامه جوان

 موتورسواران یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌انضباطی ترافیکی هستند که محتوا‌های بسیاری درباره آسیب‌های ایجاد شده مطرح می‌شود. در مقام آمار و اطلاعات، پلیس به صورت برخط به محتوا‌های لازم دسترسی دارد؛ محتوا‌هایی که باید از آن برای پیشگیری از آسیب‌هایی که به بدنه اجتماعی وارد می‌شود، به کار گرفته شود، اما هر چه زمان می‌گذرد به دلیل اقبال بیشتر به استفاده از این وسیله نقلیه سوانح و جرائم بیشتری رقم می‌خورد

صاحب‌خبر -

 موتورسواران یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌انضباطی ترافیکی هستند که محتوا‌های بسیاری درباره آسیب‌های ایجاد شده مطرح می‌شود. در مقام آمار و اطلاعات، پلیس به صورت برخط به محتوا‌های لازم دسترسی دارد؛ محتوا‌هایی که باید از آن برای پیشگیری از آسیب‌هایی که به بدنه اجتماعی وارد می‌شود، به کار گرفته شود، اما هر چه زمان می‌گذرد به دلیل اقبال بیشتر به استفاده از این وسیله نقلیه سوانح و جرائم بیشتری رقم می‌خورد. در مقام برخورد تا کنون پلیس طرح‌های بسیاری را در برخورد با این معضل به کار گرفته‌است و با وجود اینکه هزینه‌بسیاری در این مسیر صرف می‌شود، اما آسیب‌ها همچنان به قوت خود باقی است. دلیل ناکام ماندن طرح‌های مورد نظر، ارتباطی به مأموریت‌های پلیس ندارد، بلکه ریشه در سیاستگذاری‌هایی دارد که منجر به بروز این ناهنجاری ترافیکی می‌شود. در مقام برخورد، پلیس توان این را دارد که بخواهد در کمتر از چند روز با همه راکبان متخلف برخورد کند و از توان خود برای انضباط‌بخشی ترافیکی استفاده کند، اینکه پلیس از توان خود برای این کار استفاده نمی‌کند، به دلیل ناتوانی در اجرای این مأموریت نیست، بلکه عمل به قانون منجر به بروز ناهنجاری‌های دیگری می‌شود که ریشه آن در ترک فعل سایر دستگاه‌های مسئول وجود دارد. به عنوان مثال پلیس تصمیم می‌گیرد موتورسیکلت‌های فرسوده را از کف خیابان‌ها جمع‌آوری کند. راکبان این وسایل نقلیه عمدتاً افراد آسیب‌پذیر هستند که از همین وسیله نقلیه فرسوده برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند. مطابق قانون، دستگاه‌های متولی باید وسیله نقلیه فرسوده وی را دریافت کنند و با ارائه تسهیلاتی از جمله پرداخت وام، وسیله نقلیه تازه در اختیارش قرار دهند، اما از آنجا که این دستگاه‌ها از وظایف قانونی خود تمرد می‌کنند، راکب هم ناچار است با همان موتورسیکلت قراضه‌اش در شهر تردد کند. موضوع دیگر به دلایل فراگیری استفاده از این وسیله نقلیه مربوط می‌شود. وقتی وسایل حمل و نقل عمومی در ارائه خدمت به شهروندان ناتوان می‌مانند، بسیاری ترجیح‌شان این است که به جای استفاده از این سیستم از موتورسیکلت استفاده کنند، از همین‌رو بالا رفتن خدمات حمل و نقل عمومی هم می‌تواند در کاهش استفاده از موتورسیکلت مؤثر باشد. موضوع دیگر پایین بودن آستانه تحمل مردم در مواجهه با قانون است. اگر مأموران پلیس تصمیم بگیرند بساط موتورسواران متخلف را جمع کنند، دامنه نارضایتی از عملکرد پلیس در عمل به وظیفه‌اش بالا خواهد گرفت. موضوع مهم دیگر پایین بودن سطح فرهنگ رانندگی است که منجر می‌شود راکبان موتورسیکلت بدون توجه به ساختار‌های قانونی کشور بیش از اینکه در نظم‌بخشی اجتماعی مؤثر باشند در بی‌انضباطی ترافیکی ایفای نقش کنند، از همین‌رو در چنین وضعیتی انتظارات از پلیس بیش از اختیاراتی است که عهده‌دار است.

نظر شما