شناسهٔ خبر: 67319075 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان:

خاموشی‌های برق به صنعت استان کرمان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت زد

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: سال گذشته با خاموشی‌هایی اعمال شده به صنعت استان در پیک مصرف بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان کرمان با جمعی از فعالان اقتصادی رفسنجان و با حضور فرماندار این شهرستان گفت: سال گذشته با خاموشی‌هایی اعمال شده به صنعت استان در پیک مصرف بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد. 

سیدمهدی طبیب زاده، افزود: علاوه بر صنایع، حوزه کشاورزی نیز با خاموشی موتور پمپ چاه‌های کشاورزی خسارت‌های زیادی متحمل شد. 

وی با اشاره به اینکه خاموشی بخش خانگی در شورای امنیت ملی ممنوع اعلام شده است، ادامه داد: به جای حل ریشه‌ای مشکل انرژی، خاموشی را به بخش صنعت و کشاورزی می‌دهند، در حالی که باید به صورت اساسی این مشکل را حل کنند.

*ضرورت نصب پنل‌های برق خورشیدی در چاه‌های آب

در ادامه این نشست فرماندار رفسنجان نیز گفت: خاموشی چاه‌های کشاورزی در تابستان یکی از مهمترین معضلات کشاورزان رفسنجان است که متولیان بخش کشاورزی معتقدند نصب پنل‌های خورشیدی می‌تواند کمک شایانی به کاهش خسارت‌های ناشی از این خاموشی‌ها کند. 

حسین رضایی، با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزان زیادی از چاه‌های کشاورزی برای آبیاری زمین‌های خود استفاده می‌کنند که این چاه‌ها برای آبیاری با برق روشن می‌شوند، گفت: با آغاز فصل گرما سیاست‌های دولت برای مصرف بهینه برق در دستور کار قرار می‌گیرد و قطعی چند ساعته برق در بخش کشاورزی نیز یکی از مصوبات دولت در این زمینه محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه بر اساس این مصوبه، دستورالعمل مشترکی برای کاهش مصرف برق بخش کشاورزی اعمال می‌شود، افزود: این مصوبه در حالی به مرحله اجرا رسیده که بسیاری از کشاورزان معتقدند خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان نزدیک به برداشت محصول یکی از مهمترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است و ضرر‌های بسیاری را به این بخش وارد می‌کند. 

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: در این میان برخی از متولیان بخش کشاورزی هم معتقدند در چنین شرایطی نصب پنل‌های برق خورشیدی در اراضی پسته می‌تواند کمک شایانی به جبران خسارت‌های ناشی از این خاموشی‌ها کند.

 رضایی، بر ضرورت بهره‌گیری از پنل‌های خورشیدی تاکید کرد و گفت: زمانی که پنل‌ها نصب شوند هم کشاورزان می‌توانند از معافیت خاموشی موتورپمپ چاه‌های کشاورزی در تابستان بهره‌مند شوند هم اینکه در مابقی سال با فروش برق تولیدی به درآمد برسند. فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه در فاز نخست ۱۰ حلقه چاه کشاورزی در نقاط مختلف شهرستان در دستور کار نصب پنل خورشیدی قرار گرفته است، ادامه داد: کرمان نخستین استان صادرکننده پسته و دومین استان صادرکننده محصولات کشاورزی است که باید دغدغه‌های کشاورزان این خطه برطرف شود.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی رفسنجان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

نظر شما