شناسهٔ خبر: 67318034 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

هر آنچه از کنسول پلی استیشن 5 پرو سونی می دانیم

مهتاب جهاندار

صاحب‌خبر -

مدتهاست که شایعه شده سونی در حال کار بر روی ارتقای میان دوره‌ای پلی استیشن 5 خود است. ما قبلاً به گزارش‌های پلی استیشن 5 پرو اشاره کرده‌ایم که به بهبود عملکرد آن اشاره دارد.

در این بین قصد داریم هر آنچه از کنسول پلی استیشن 5 پرو می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

آیا واقعا ارزش این را دارد که برای پلی استیشن 5 پرو انتظار بکشیم؟

در حال حاضر، PS5 Pro قدرتمندترین کنسول بازی به نظر می‌رسد. با این حال، دارندگان PS5 چیز زیادی را از دست نمی‌دهند، زیرا مدل نسل فعلی آنها هنوز کاملاً توانمند است. برخی منتظر GTA 6 هستند و ما می‌توانیم درک کنیم که شما می‌خواهید بهترین تجربه را داشته باشید زیرا نیازهای آن بسیار زیاد است.

اما به نظر نمی‌رسد که پلی استیشن 5 آنقدر ناتوان باشد که نتواند بازی‌های آینده را به سادگی اجرا کند. شما در حال حاضر هم بهتر است پلی استیشن 5 را خریداری کنید زیرا چیز زیادی را از دست نخواهید داد تا پشیمان شوید. اگر اکنون پلی استیشن 5 ندارید و تصمیم دارید بزودی با آمدن پلی استیشن 5 پرو آن را تهیه کنید، شایعات به اواخر سال 2024 اشاره می‌کنند. پس باید کمی صبور باشید تا به انتها سال جاری برسیم. به خاطر داشته باشید که این بازه زمانی هنوز تایید نشده و شایعه‌ای بیش نیست، بنابراین آن نباید بسیار جدی گرفت.

پلی استیشن 5 پرو چه ویژگی دارد؟

هر آنچه از کنسول پلی استیشن 5 پرو سونی می دانیم

قبل از اینکه به سؤالات واقعی بپردازیم، در اینجا زمینه‌ای در مورد آنچه که PS5 Pro می‌تواند ارائه دهد آورده شده است. یک گزارش اولیه از ماه مارس ادعا کرد که پردازنده PS5 Pro با کنسول استاندارد PS5 یکسان خواهد بود. اما، نوع پرو ظاهراً یک «حالت فرکانس بالای CPU» جدید را ارائه می‌کند. بنابراین به زبان ساده، یک گزینه اورکلاک شده تلقی می‌شود.

افزایش سرعت فرکانس پردازنده به 3.85 گیگاهرتز به معنی افزایش 10 درصدی قدرت پردازنده است. این با 28 درصد پهنای باند بالاتر از 448 گیگابایت بر ثانیه به 576 گیگابایت در ثانیه می‌رسد. این پهنای باند بالاتر باید انتقال سریع داده را امکان پذیر کند که می‌تواند به بهبود وفاداری گرافیکی، رندر سریع‌تر و موارد دیگر کمک نماید. اما ارتقای واقعی در گرافیک نهفته است. طبق گزارش‌ها، سونی می‌تواند جهشی 45 درصدی در قدرت رندر ارائه دهد که در برخی موارد تا 4 برابر افزایش می‌یابد.

بنابراین بزرگ‌ترین نقطه ارتقا و عطف پلی استیشن 5 پرو گرافیک قوی‌تر است نه پردازنده بسیار قوی‌تر. این بدان معناست که ما در نهایت می‌توانیم عملکرد ردیابی پرتوی بهتر و قدرت محاسباتی چشمگیر 33.5 ترافلاپس داشته باشیم. همه این‌ها به برنامه‌های سونی برای ارائه تجربه‌ای قابل بازی با وضوح 8K و گیم‌پلی روان‌تر با کیفیت 4K در PS5 Pro اشاره دارد. جدای از این، برند قصد دارد فناوری صوتی خود را بهبود بخشد، که می‌تواند ACV (صدای محاسباتی صوتی) نامیده شود و برای ماژول ACM *Audio Compute بیش از 35 درصد سود خواهد داشت.

مشکل چیست؟

با کنسول پلی استیشن 5 پرو سونی، این احتمال وجود دارد که سونی بتواند PS5 استاندارد را متوقف کند. با این حال، اگر همه گزینه‌ها هنوز فروخته می‌شوند، به احتمال زیاد قیمت بالایی در آن قیمت وجود دارد. می‌توانیم انتظار جهش 100 دلاری نسبت به PS5 استاندارد را داشته باشیم. اکثر بازی‌هایی که در حال حاضر روی PS5 هستند، احتمالاً از نظر وفاداری بصری پیشرفت چشمگیری نخواهند دید.

پخش با رزولوشن بالاتر و نرخ فریم نرم‌تر قطعاً یک مزیت است. اگرچه، مشخص نیست که کدام بازی‌ها از سخت افزار بهبود یافته استفاده کنند. ظاهراً سونی همچنین در حال برنامه‌ریزی بازی‌هایی برای به دست آوردن برچسب پرو PS5 Pro است. به عبارت دیگر، عناوین موجود بر روی PS5 به‌روزرسانی می‌شوند تا رزولوشن ارتقا یافته و نرخ فریم بالاتر را فراهم کنند. در حالی که عناوین تحت کمربند سونی مانند God of War: Ragnarok احتمالاً این استاندارد را دریافت خواهند کرد، توسعه دهندگان شخص ثالث ممکن است این امتیاز را انتخاب نکنند.

 نکته پایانی

پلی استیشن 5 پرو احتمالا در اواخر تابستان رونمایی خواهد شد و اواخر سال نیز عرضه می‌شود.

نظر شما