شناسهٔ خبر: 67317953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در برنامه بدون تعارف مطرح شد؛

جلیلی: عرصه انتخابات بدون تعارف و جدی است

تهران-ایرنا - «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کشور را با تعارف و نمایش نمی‌توان اداره کرد، گفت: عرصه انتخابات بدون تعارف و جدی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سعید جلیلی» شامگاه شنبه دوم تیر در برنامه «بدون تعارف» شبکه دو در پاسخ به این سوال که چه شد که وارد انتخابات شدید، اظهار داشت: فکر می‌کنم این عرصه بدون تعارف و جدی است که با توجه به فهم و درکی که از شرایط کشور داریم، ایجاب می‌کند کشور در چهار سال آینده یک جهش داشته باشد.

وی با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» افزود: اگر می خواهیم موفقیتی شکل بگیرد، لازمه آن یک جهان فرصت، یک ایران جهش است و لازمه آن این است که هر ایرانی یک نقش پرشکوه داشته باشد و توجه به شناخت مسائل، داشتن برنامه اشراف به برنامه و هدف گذاری و برخی ویژگی‌ها که بتواند آن هدف را محقق کند لازمه جهش است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بخواهید به عملکرد گذشته خود انتقاد داشته باشید، چیست؟، گفت: انتقاد من از گذشته‌ام این است که کمتر صریح در مورد برخی موضوعات حرف زدم.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که اگر پیروز انتخابات شوید فکر می کنید در ۶ ماه نخست کار چه گروه یا گروه هایی به عملکرد شما انتقاد خواهند کرد و بابت چه اقدامی، تصریح کرد: اگر می خواهیم یک موفقیت شکل بگیرد، شعار ما «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است و لازمه آن این است که هر ایرانی یک نقش پرشکوه داشته باشد و بدین معناست که باید برخی انحصارها شکسته شود و برخی تبعیض ها نیز کنار گذاشته شود همچنین باید از برخی فضاهای سیاسی عبور کرد.

کشور را با تعارف و نمایش نمی‌توان اداره کرد

وی ادامه داد: برخی آسیب‌های سیاسی کشور ما را گرفته است که بسیاری از توانمندی‌های ما به همین خاطر زمین گیر شده است؛ یکی از این موارد تعارف است. با تعارف نمی‌توان کشور را اداره کرد همچنین کشور را نمی‌توان با نمایش اداره کرد.

جلیلی گفت: برخی از مناسبات غلط در طول سال‌های زیاد در روابط به ویژه سیاسی و به تبع آن در ساختار اجرایی شکل گرفته است که باید عوض شود؛ وقتی تمام این کارها را بخواهیم انجام دهیم، حتما عده‌ای که نفع می‌برند، چه بسا مقاومت می‌کنند و ناراحت شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر می‌خواهیم انحصار را در زمینه اقتصادی بشکنیم و برخی مناسبات سیاسی غلط را کنار بزنیم و براساس شایستگی عمل کنیم، طبیعی است که عده‌ای خوششان نخواهد آمد.

وی در پاسخ به این پرسش که همه دولت‌ها می خواهند به این سمت بروند اما می بینیم که اتفاق خاصی در این زمینه رخ نمی دهد؛ آیا دلیل آن تعارف داشتن است؟، گفت: آنچه در این زمینه بسیار اهمیت دارد، عزم رئیس جمهور است؛ رئیس جمهور باید بداند چه می ‌خواهد؟ چه هدف گذاری کرده است و چه ساز و کارهایی ممکن است مانع باشد. برخی اوقات سازوکارها ممکن است اداری و اجرایی باشد و برخی اوقات ممکن است فضای غلط فرهنگی و سیاسی باشد و باید حواسش باشد که اینها غلبه نکند.

جلیلی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر قرار گرفتن در دوراهی تصمیم سخت و محبوبیت مردم در دوران مسئولیت، گفت: در عرصه کار سیاسی دوراهی‌های بسیاری وجود دارد. برای مثال زمانی که برجام مطرح شد ما به عنوان کسی که نقد جدی به آن داشتیم، انتقادمان را طی ۶ جلسه در مجلس و صدا و سیما بیان کردیم.

با مردم صادق باشیم

وی ادامه داد: برخی از دوستانی که خود به برجام انتقاد داشتند به ما انتقاد می‌کردند که فضای کشور به گونه ای است که مردم برجام را دوست دارند اما من گفتم نه؛ وظیفه من این است که با مردم صادق باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: کسانی می‌گفتند و همان زمان هم در روزنامه تیتر زدند که با برجام تحریم‌ها بالمره رفع می‌شود. ما گفتیم نمی‌شود و بسیاری از آنها باقی خواهد ماند که دیدیم باقی ماند و طی هشت سال تشدید شد و طبق برجام هشت سال بعد قرار بود تعلیق شود که ۶ ماه پیش موعد آن بود که بلافاصله یک روز مانده به موعد برجام کشورهای اروپایی اطلاعیه دادند که این کار را هم انجام نخواهم داد و ما این مسائل را بیان می کردیم و آنها می گفتند همین میزان را بیان نکنید.

جلیلی ادامه داد: در آن زمان برخی می گفتند این مسائل را بیان نکنید زیرا مردم خوششان آمده است. بنده گفتم فردا همین مردم از ما سوال می کنند که شما میدونستید چرا نگفتند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره نگاه مردم به خود نیز اظهار داشت: این مسئله را دیگر باید شما در نظر سنجی‌های موجود بررسی کنید. ان‌شاءالله مردم به ما همانطور که هستیم، همان را فکر کنند.

جلیلی همچنین درباره رفع شبهه‌ای از خود در ذهن مردم توضیح داد: یکی دو شبهه شنیدم که به آن اشاره می‌کند. مثلا در یک شبهه شنیدیم و در فضای مجازی نیز دست به دست شد؛ این است که آیا کسی در این جایگاه می‌خواهد قرار بگیرد اجرایی است یا خیر؟

وی با بیان اینکه این مسئله موضوع مهمی در نگاه مردم است، ادامه داد: نکته مهم تر این است که باید بتوانیم تعریف ما از یک مدیر اجرایی آن هم در راس قوه مجریه چیست. آیا انجام چند کار ساختمانی و پروژه عمرانی نشان دهنده اجرایی بودن مدیر است؟ نه اینطور نیست. جایگاه ریاست جمهوری جایگاه تصمیم‌گیری های صحیح و به موقع است و اینکه تصمیمی که گرفته شد آیا به نتیجه رسیده است یا خیر.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید فرآیند تصمیم گیری و نتیجه آن مشخص شود و مهم تر آنکه مردم باید نتیجه کار و تصمیمات رئیس جمهور را ببینند.

ساختار اجرایی را می شناسم

جلیلی اظهار داشت: من از پایین ترین سطح وارد قوه مجریه شدم که از طریق روزنامه وارد استخدام و سپس در وزارت امور خارجه کارشناس، معاون اداره و رئیس اداره و برای مدتی مدیرکل بودم و مسیر و روند آنچه در ساختار اجرایی می گذرد را می شناسم.

وی به یکی دیگر از شبهات اشاره کرد و گفت: برخی ها در فضای مجازی می گویند ما جمعی بسته هستیم و اطرافیان جلیلی محدود هستند. باید گفت که اینطور نیست و من بارها این مسئله را بیان کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: طی ۱۱ سالی که تحت عنوان دولت سایه کار می کردیم، در دفتر ما به روی هزاران جوان، مدیر، استاد دانشگاه، فاضلان حوزه و جمعیت کارگری و کشاورزی باز بود. همین مسئله باعث شد ما در کارگروه های متعدد نوع جدیدی از سیاست ورزی و انجام کار سیاسی واقعی را دنبال کردیم.

جلیلی با بیان اینکه ۱۴۰ سفر به اقصی نقاط کشور داشته است، تصریح کرد: در این سفرها از کارگاه، مزرعه، شرکت دانش بنیان، کارخانه و حضور در مجامع مختلف شهری و روستایی حضور داشتم و با ظرفیت ها آشنا شدیم.

وی تاکید کرد: اگر بسته بودن به این معنا است که در برخی از گعده های سیاسی، کارهای محفلی و لابی ها حضور نداریم باید گفت که اصلا این کارها را قبول نداریم و این زمینه کاملاً بسته هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کارها را غیر مفید و کم مایع عنوان کرد و گفت: نباید اجازه داد فرهنگ سیاسی چنین چیزهایی در آن شکل بگیرد. این کارها رسماً ضد ارزش است.

دولت سایه یک تشکیلات و دکان و دستگاه نیست بلکه یک گفتمان است و گفتمان دولت در سایه این است که هرکسی در حد توان و وسع خودش وظیفه دارد

جلیلی درباره بازنشستگی و برنامه فراغت خود نیز توضیح داد و گفت: دولت سایه یک تشکیلات و دکان و دستگاه نیست بلکه یک گفتمان است و گفتمان دولت در سایه این است که هرکسی در حد توان و وسع خودش وظیفه دارد و علاقه ای به کشور، نظام و مردم همچنین به پیشرفت دارد، وظیفه ای بر دوش دارد که در گفتمان دولت در سایه می گنجد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از معنای دولت در سایه دنبال کردن تحولات کشور است، افزود: این وظیفه مبنی بر این است که اگر وضعیت خوب است، برای پیشبرد کارها کمک کند و اگر کاری خطا بود در جهت تصحیح آن اقدام کند.

کمک به پیشرفت و رفع مشکلات بازنشستگی ندارد

جلیلی تاکید کرد: انجام وظیفه در قبال کشور و کمک به پیشرفت و رفع مشکلات بازنشستگی ندارد. برای کمک به حل مشکلات و پیشرفت و قرار گیری در این گفتمان لازم نیست که مسئولیت داشت. طی این سال‌ها که در دولت‌ها حضور نداشتیم در حد توان شخصی و کارگروها وظایف را انجام می‌دادیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: اگر من هم در رأس دولت باشم از مردم می خواهم که نگاه کمک را به دولت داشته باشند و تحولات را دنبال و در مسائل کمک ما باشند.

رئیس جمهور هیچ مانع و کمبود اختیار برای انجام وظیفه قانونی ندارند

جلیلی در موضوع اینکه اختیارات کافی و قانونی به عنوان رئیس جمهور را دارد، افزود: بله. با توجه به شناخت و مطالعه که در اسناد بالادستی و قانون اساسی داریم، معتقد هستیم که روسای جمهوری هیچ مانع و کمبود اختیار برای انجام وظیفه قانونی ندارند.

وی ادامه داد: به اندازه کافی در ساختار جمهوری اسلامی به ویژه برای رئیس جمهور اختیارات لازم قرار داده شده تا وظایف قانونی که از او خواسته می شود و مردم بر اساس آن به او رای دادند را انجام دهد.

انتخابات عرصه رقابت برای خدمت باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره بدون تعارف ترین جملات با هواداران خود گفت: باید عرصه انتخابات عرصه رقابت برای خدمت باشد. از کسانی که به من لطف دارند خواهش می کنم که به اندازه کافی آنقدر حرف برای گفتن داریم و اینکه در حوزه اقتصاد و فرهنگ نباید وقت خود را به مسائل حاشیه ای و زرد تلف کنند.

جلیلی اضافه کرد: از سر تقوا می خواهیم که کسی به خاطر ما آخرت خود را خراب نکند. از جنبه فرصت و نه تهدید، در شرایط بسیار حساسی هستیم و در یک بزنگاه تاریخی هستیم. اگر انتخاب درست داشته باشیم با مدیریت صحیح می توانیم به کشور جهش دهیم.

نظر شما