شناسهٔ خبر: 67317590 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هشدار پلیس درباره تغییر در مشخصات و ظاهر خودروها

پلیس راهور تهران بزرگ به رانندگان هشدار داد که هرگونه تغییر در مشخصات فنی و ظاهری خودرو، در قانون به عنوان نقص فنی موثر شناخته شده و باعث توقیف خودرو می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، خودرو‌های اسپرت به عنوان نماد‌هایی از سرعت، قدرت و فناوری در جوامع مدرن شناخته می‌شوند. این خودرو‌ها نه تنها بر تجربه رانندگی و سرگرمی تأثیر می‌گذارند، بلکه ابعاد مختلف دیگری نظیر محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.خودرو‌های اسپرت می‌توانند با جذب توجه جوانان به رانندگی سریع و آنی، به وجود افرادی که به دنبال تجربه‌های مرتفع خطر هستند، منجر شوند. این ممکن است باعث ترویج رفتار‌های رانندگی خطرناک و افزایش نرخ حوادث شود.خودرو‌های اسپرت به دلیل موتور‌های بزرگ و توان بالا، معمولاً مصرف سوخت بالایی دارند که منجر به افزایش آلودگی هوا و تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود. این تأثیرات با توسعه فناوری‌های پایدار و تجدیدپذیر می‌توانند کاهش یابند.خودرو‌های اسپرت اغلب به بازار خودرو‌های لوکس تعلق دارند و در نتیجه قیمت بالایی دارند. این می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر بازار خودروسازی، صنعت گردشگری و اقتصاد جهانی داشته باشد.

خودرو‌های اسپرت به عنوان نماد‌های فرهنگی و هویتی شناخته می‌شوند که به افراد احساس قدرت، اعتماد به نفس و هویت خاصی می‌دهند. این خودرو‌ها در فرهنگ پاپ و بازار فرهنگی نقش مهمی دارند.توسعه خودرو‌های اسپرت می‌تواند به پیشرفت فناوری و تکنولوژی در صنعت خودروکاری کمک کند. نوآوری‌های در حوزه پیشرانه، جعبه‌دنده، فرمولاسیون سوخت و استفاده از مواد جدید از جمله این تأثیرات هستند که در نهایت به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر برای خودرو‌های عادی نیز کمک می‌کنند.خودرو‌های اسپرت از چندین جنبه تأثیرگذاری متفاوت بر جوامع دارند. برای مدیریت بهینه این تأثیرات، نیاز به سیاست‌های مناسب محیطی، اجتماعی و اقتصادی است که بتواند مزایا و معایب استفاده از این خودرو‌ها را به حداقل رسانده و از نظریه توسعه پایدار پیروی کند.

سرهنگ علی‌اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه زنده شهر امن با بیان اینکه مجاز و یا غیرمجاز بودن دستکاری در سیستم‌های خودرویی، توسط قانون مشخص شده است، اظهار کرد: قانونگذار در این خصوص در ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به صراحت اشاره داشته که چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر باشد و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف در آن محتمل باشد، آن وسیله نقلیه حق تردد در معابر را ندارد و باید به تعمیرگاه اعزام و رفع نقص کند. این قوانین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و پلیس و مردم نیز مکلف و ملزم به اجرای آن هستند. 

او بیان کرد: در ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده ۱۰ همین قانون آمده است مأموران راهنمایی و رانندگی در صورتی که عیب و نقص فنی مؤثر را در خودرویی ببینند موظف هستند از تردد وسیله نقلیه جلوگیری کرده و خودرو را به تعمیرگاه اعزام کنند تا بعد از آنکه به تعمیرگاه رفت و رفع نقص شد بتواند در سطح معابر تردد کند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در جدول تخلفات رانندگی هم به این موضوع اشاره شده است که اگر وسیله نقلیه‌ای نقص فنی داشته باشد (مانند نقص در سیستم روشنایی) اگر وسیله نقلیه شخصی باشد ۳ نمره منفی و اگر عمومی باشد ۶ نمره منفی به آن تعلق می‌گیرد.

او تصریح کرد: تغییر در شکل ظاهری خودرو مانند تغییر در اگزوز، نصب بوق‌هایی با صدای بلند و شیپوری، نصب سیستم‌های صوتی و تقویت‌کننده‌های مختلف در سیستم موتور و تغییر در ارتفاع وسیله نقلیه و ... جزء نقص فنی محسوب می‌شود و تخلف است. 

شریفی گفت: برخی از رانندگان با انجام هزینه‌های هنگفت اقدام به نصب سیستم‌های صوتی قوی با صدای بلند جهت افزایش صدای پخش خودرو می‌کنند تا بتوانند موزیک را با صدای بلندتری گوش دهند، این در حالی است که باید صدای سیستم پخش در قالب و چارچوب همان خودرو باشد و صدای آن نباید آزاردهنده و از خودرو بیرون برود و نباید برای عابرین و دیگر کاربران ترافیکی ایجاد مزاحمت کنند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: هر نوع نقصان و یا تغییر در وسیله نقلیه چه از نظر ظاهر و چه از نظر موتوری و فنی که از استاندارد کارخانه خارج شود و موجب کاهش ضریب ایمنی خودرو و افزایش گاز‌های آلاینده و آلودگی صوتی شود جزء موارد نقص فنی مؤثر محسوب و وسیله نقلیه حتماً توقیف و از ادامه حرکت آن جلوگیری به عمل می‌آید. 

او گفت: وقتی سخن از نقص فنی مؤثر به میان می‌آید منظور نقص فنی مؤثر در تصادفات می‌شود چرا که ایمنی وسیله نقلیه کاهش می‌یابد و جان راننده، سرنشینان و دیگر کاربران ترافیکی را به خطر می‌اندازد.

نظر شما