شناسهٔ خبر: 67317572 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

توصیه رهبر انقلاب به نامزدهای انتخابات

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مسئولان قوه قضائیه، برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون را خوب و باعث آشنایی مردم با دیدگاه‌های گوناگون خواندند و خطاب به نامزدهای انتخابات گفتند: مباحث نامزدها در تلویزیون یا اظهارات دیگر آنها موجب نشود که یک نامزد برای غلبه بر رقیب، حرف دشمن‌پسند و دشمن شادکن بزند.

ایشان افزودند: فرض بر این است که همه نامزدها، ایران و جمهوری اسلامی را دوست دارند؛ چون می‌خواهند در این نظام و برای خدمت به مردم، رئیس جمهور شوند. بنابراین  نباید بگونه‌ای صحبت کنند که دشمن خوشحال شود.

توصیه شریعتمداری به پزشکیان

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «روی سخن در این نوشته با برادر گرامی، جناب آقای پزشکیان است. برادری که هرچند در بسیاری از موارد با یکدیگر سلیقه سیاسی مشترکی نداریم ولی از ارادت نگارنده به خود بی‌خبر نیستند.

جناب ایشان علاقه فراوانی به نهج‌البلاغه و سخنان و رهنمودهای مولای متقیان، حضرت امیر علیه‌السلام دارند و در پی این علاقه و ارادت است که در بسیاری از موارد، بیانات ملکوتی حضرتش را بر زبان دارند و بر استناد به کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام اصرار و تاکید می‌ورزند. انگیزه نگارنده از نوشتن وجیزه پیش روی نیز برخاسته از همین ویژگی در خور تحسین جناب پزشکیان است...

حضرتعالی اصرار دارید که دولت شما (در صورت موفقیت و تشکیل‌) دولت سوم آقای روحانی نیست و دولت پزشکیان است. در بیان، سخنی شایسته است ولی در میدان عمل، بایسته نیست! چرا که تقریباً تمامی همراهان و همکاران شما در فعالیت‌های انتخاباتی دقیقاً همان اعضا و کارگزاران دولت آقای روحانی هستند! این تناقض -با عرض پوزش- چگونه قابل توضیح است؟! و نمونه‌های پُر‌شمار دیگری از این دست...

جناب آقای پزشکیان! حضرتعالی بارها بر ارادت خود به شهید رئیسی عزیز تاکید کرده‌اید و حتی فرموده‌اید که خواستار ادامه راه آن شهید بزرگوار هستید که درخور تحسین است ولی برخی از همراهان شما نه فقط ارادتی به شهید رئیسی نداشته و ندارند بلکه در صف مخالفان سر سخت و حتی دشمنان آن بزرگوار بوده و هستند.

با یک نگاه گذرا به مواضع رسماً اعلام شده آنها می‌توانید به این واقعیت تلخ و پلشت پی ببرید. حتماً توجه دارید که سخن درباره مخالفت آنها با دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی شهید رئیسی نیست بلکه سخن درباره دشمنی آنها با شهید رئیسی و دروغگویی و تحریف و در بسیاری از موارد، وارونه‌نمایي دستاوردهای بزرگ آن شهید بزرگوار است.»

نتایج دو نظرسنجی

وطن امروز نوشت: «یکی از مراکز معتبر افکارسنجی در کشور در تاریخ 31 خرداد درباره انتخابات ریاست‌ جمهوری یک نظرسنجی انجام داده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی، آرای 3 کاندیدای اول به این شرح است: آقای مسعود پزشکیان 29 درصد، آقای محمدباقر قالیباف 25.2 درصد و آقای سعید جلیلی 24.1 درصد.

پراکندگی آرای کاندیداها نیز در این نظرسنجی مشخص شده است. بر این اساس، آرای آقای پزشکیان در کلانشهرها، شهرها و روستا‌ها تا حدودی پایدار است. البته هرچه از سمت کلانشهرها به سمت روستاها برویم، آرای آقای پزشکیان کمتر از 2 درصد کاهش دارد. آرای آقای قالیباف از کلانشهرها به سمت شهرها و روستاها افزایشی است. آرای آقای جلیلی از کلانشهرها به روستاها کاهش 9 درصدی داشته است.»

دنیای اقتصاد نوشت: «یکی از مراکز نظرسنجی در آخرین نظرسنجی خود که به روش حضوری در سراسر کشور در سه موج طی روزهای ۲۰، ۲۴ و ۳۰ خرداد انجام داده است، از ثبات نسبی در میزان نهایی مشارکت خبر داده است.

این نظرسنجی روز ۳۰خرداد با جامعه آماری ۴۵۴۵ نفر صورت گرفته است. براساس این گزارش مجموع میزان مشارکت قطعی و احتمالی در این سه موج به ترتیب ۵۱.۷، ۵۲.۱ و ۵۰.۱ بوده که ثبات تقریبی در محدوده مشارکت ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد میزان عدم مشارکت قطعی در انتخابات از ۲۰خرداد تا ۲۴خرداد افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. این نظرسنجی طی ۲۰خرداد نشان می‌دهد میزان مرددها ۱۴.۹ درصد و عدم مشارکت قطعی ۲۸.۷ درصد بوده است.

ولی ۲۴ خرداد، پس از اعلام اسامی نامزدها از سوی شورای نگهبان، ۳ درصد از میزان تردید کاسته شده و به میزان عدم مشارکت قطعی افزوده می‌شود، چنان که تردید به ۱۱.۷ درصد کاهش، ولی عدم مشارکت قطعی به ۳۱.۶ درصد افزایش یافته است.

براساس آخرین نظرسنجی نیز از میزان تغییر آرای نامزدها از ۲۴ تا ۳۰ خرداد، به ترتیب سعید جلیلی از ۲۳.۷به ۱۶.۲درصد، مسعود پزشکیان از ۱۳.۷به ۱۹.۸ درصد، محمدباقر قالیباف از ۱۵.۳ به ۱۹ درصد، امیرحسین قاضی‌زاده از ۲.۴ به ۲.۶درصد، علیرضا زاکانی بدون تغییر ۲ درصد و مصطفی پورمحمدی از ۰.۸ به ۰.۹درصد تغییر داشته است‌. »

دستگیری ۴نفر در ارتباط با نظرسنجی‌های دروغین مجازی انتخاباتی

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از شناسایی و احضار چهار نفر درخصوص انتشار نظرسنجی‌های آنلاین دروغین و جعلی خبر داد و گفت: این افراد با سوءاستفاده از قابلیت‌های ربات‌های مجازی نتیجه نظرسنجی‌ها را تغییر می‌دادند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی؛ رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: در روزهای اخیر همکارانم در پلیس فتا تهران بزرگ با فعالیت‌های مشکوکی در این زمینه مواجه شدند که برخی از این کانال‌ها با هدف حمایت از نامزد مدنظر خود اقدام به ایجاد نظرسنجی جعلی و انتشار نتایج این نظر‌سنجی‌های جعلی در فضای مجازی کرده بودند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این افراد با انتشار نظرسنجی‌های جعلی به نقل از «یک موسسه معتبر»، «یک نهاد رسمی» و ... که برخلاف روش‌های علمی نظرسنجی انجام شده بود خاطرنشان کرد: نه تنها این نظرسنجی‌ها هیچ منبع و جامعه آماری مشخصی نداشتند بلکه آرای نامزدها را نیز به نفع نامزد موردنظر خود جابه‌جا کرده بودند.

وی ادامه داد: برخی نیز با سوءاستفاده از قابلیت‌های ربات‌های تلگرامی و ... ربات را روی نام نامزد مورد حمایت خود تنظیم کرده و از این طریق آرای این فرد را افزایش داده بودند تا پس از آن نتایج این نظرسنجی را به عنوان نظر مردم در فضای مجازی منتشر کنند.

نظرسازی طرفداران یک کاندیدا

تابناک نوشت: «تقریبا می‌توان گفت که مطالب منتشر شده در نظرسنجی های "دانشگاه تهران"، "یک دستگاه امنیتی"، " یک محموعه نظامی" و "متا" شبیه به‌هم می‌باشد و با تفاوت درصدی، "پزشکیان"، "قالیباف" و "جلیلی" رتبه‌های اول تا سوم را دارند. شاید کشفِ علتِ تفاوت نظرسنجی مجموعه "ایسپا" و "صداوسیما" نیز خیلی سخت نباشد! مدیر مجموعه ایسپا در دولت مرحوم رییسی تغییر کرده و مدیرجدید آن بنا بر گفته افراد نزدیک به قالیباف هم اکنون در ستاد جلیلی مشغول به فعالیت هستند.
 
مجموعه نظرسنجی صداوسیما هم در آخرین نسخه انتشار آن، خروجی‌ای شبیه به دیگر نظرسنجی ها داشته و به ترتیب پزشکیان، قالیباف و جلیلی بودند که پس از انتشار این آمار، سایت رجانیوز (به مدیر مسئولیِ برادر داماد مرحوم رییسی) آماری متفاوت به‌نفع سعید جلیلی را منتشر نمود که بلافاصله خود صداوسیما نیز آن را تکذیب کرد!

بر فرض تفاوت آمار نظرسنجی صداوسیما با دیگر مجموعه های نظرسنجی نیز می‌توان حدس زد که مدیریت وحید جلیلی بر سازمان ساختمانِ جام جم نیز علتِ قابلِ تاملِ تفاوت نتایج نظرسنجی این مجموعه با نتایج دیگر باشد چون بر فرض ادعای رجانیوز، سعید جلیلی (برادر وحیدی جلیلی و دوست نزدیک جبلی) گزینه اول است! از دیشب نیز با یک عملیات ناشیانه، نتایج غیررسمیِ مدنظر ستاد جلیلی بر روی خروجی "پرس تی وی" قرار گرفت که نشان می‌داد سعید جلیلی در راس محبوبیت در کشور قرار دارد!»

احتمال دوقطبی شدن انتخابات 

خراسان نوشت: «بر اساس نظرسنجی‌های معتبر هنوز هیچ نامزدی حائز اقبال حداکثری نیست و در صورت حفظ این شرایط، انتخابات حتما به دور دوم خواهد رفت و گزینه هایی که امکان صعود به دور دوم را دارند به ترتیب آقایان قالیباف،پزشکیان و جلیلی هستند.

اگرچه ادبیات ائتلاف و اجماع طی روزهای اخیر در بین چهره ها و گروه های سیاسی جریان اصولگرا با رشد سبد رای آقای پزشکیان داغ شده است اما آن چه از تحلیل محتوای فضای مجازی برمی آید این است که بخش قابل توجهی از  بدنه طرفداران آقایان جلیلی و قالیباف موافق اجماع نیستند، لذا یک شکاف گفتمانی در موضوع ائتلاف بین سر و بخشی از بدنه جریان اصولگرایی به وجود آمده است.

با توجه به این که بخش اصلی از جمعیتی که نسبت به حضور در انتخابات تردید دارد، در صورت مشارکت به آقای پزشکیان رای خواهد داد، لذا با افزایش مشارکت ، رفتن آقای پزشکیان به دور دوم قطعی به نظر می رسد.

 گرچه سیاست اعلامی در جریان اصولگرایی اجماع حداکثری قبل از 8 تیر اعلام شده است اما برای این که مشخص شود در صورت انصراف هر کدام از آقایان جلیلی یا قالیباف به نفع دیگری تا قبل از 8 تیر، سبد رای این دو نفر چگونه نسبت به نامزد نهایی رفتار خواهدکرد نیاز به پیمایش معتبر و دقیق است البته با توجه به اطلاعات موجود این فرضیه که در صورت انصراف هر کدام از آقایان قالیباف و جلیلی به نفع دیگری ،اکثریت مطلق سبد رای فرد انصراف دهنده به سبد رای نامزد نهایی اصولگرا ریخته خواهد شد فرض دقیقی نیست، لذا مسئله اجماع حداکثری باید در جبهه اصولگرایی بدون ترهیب از تجربه سال های 92 و 96با حساسیت و دقت جمع بندی شود.

با توجه به دو مرحله ای بودن انتخابات ، دوره رقابت نامزدها طولانی‌تر و فضای انتخاباتی به سوی دوقطبی شدگی پیش می رود متاسفانه نه تنها نشانه های کنترل فضای دوقطبی در جریان های سیاسی دیده نمی شود، بلکه عملیات هایی در حال انجام است که منجر به تشدید دو قطبی انتخاباتی می شود، لذا لازم است از هم‌اکنون نسبت به مدیریت پیامدهای احتمالی دو قطبی های پیش رو توسط متولیان امر مراقبت های لازم صورت گیرد.»

قالیباف: تحریم کاغذپاره نیست

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در آئین گرامیداشت روز ملی اصناف با بیان اینکه غصه می خورم که همه سرمایه ها را داریم اما از بیرون از کشور و گاهی متأسفانه از دشمنان خود تمنا می کنیم، اظهار کرد: من در حوزه تحریم همان موقع که افرادی گفتند تحریم کاغذپاره است، گفتم که کاغذپاره نیست و حتما اثرگذار است و دشمن این راه را برای مبارزه با ما انتخاب کرده که ما را از پا دربیاورد و دشمن ناوارد نیست و بلد است چه کار کند. زمانی که بحث مذاکره پیش آمد در جلسه مفصلی در سالن سران گفتم من با مذاکره در رابطه با تحریم مخالف نیستم اما دوستانی که مذاکره می‌کنید بدانید و باورتان باشد که مذاکره یک روش مبارزه است؛ به این معنا که شما جایی حضور پیدا می کنید و مذاکره دارید که طرف مقابل فردی نیست که صادقانه با شما صحبت می‌کند بلکه او دشمن شما است و هر لحظه به دنبال از پا درآوردن شما است اما روش مبارزه شما این است که حتما می خواهید مذاکره کنید؛ حرف من نقد شد چرا می گویید با مذاکره موافق هستید، من گفتم موافقم اما باید یک روش مبارزه دانسته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: روزی که آمریکا احساس کرد به هر دلیلی منافعی ندارد برجام را پاره کرد و رفت و این منطق آمریکایی‌ها در مذاکره بود؛ در ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها آمده است که دولت به شرط انتفاع اقتصادی که همان اقدام در برابر اقدام است، می تواند مذاکره کند. اگر توفیق خدمت پیدا کردم همه دستگاه های کشور یک طرف و دستگاه دیپلماسی برای حل این موضوع یک طرف خواهد بود که هر کجا لازم شود، موضوع را دنبال می کنیم تا تحریم برداشته شود و تردیدی در آن وجود ندارد. تحریم کاغذپاره نیست و یک معضل است که باید حل شود.

جلیلی: قصد کناره‌گیری ندارم

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف، با اشاره به اهمیت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در اقتصاد کشور، گفت: کشور ما پیشتاز مبارزه با تروریسم است. این مسائل از ضرورت هایی بود که درFATF مطرح شد. در بحث FATF که آقای پورمحمدی در مناظره بیان کردند، اصل ماجرا بر سر مبارزه با پولشویی بود. ما ۳۹ بند آن را اجرا کرده بودیم و دوستان به جای طلبکاری، می‌خواستند بدهکار شوند که ما زیر بار نرفتیم. به آقای پورمحمدی گفتم شما که می گویید این قانون اینطور باید اجرا شود، چرا خودتان آن را اجرا نمی‌کنید؟

جلیلی افزود: نقاط ضعف با صرف بیان ضعف‌ها حل نمی‌شود، باید نقاط قدرت و فرصت‌ها را هم دید، امروز یک جهان فرصت در پیش روی ماست، نباید به عقب برگردیم و مثل آقایان معطل این و آن بمانیم. اجازه ندهیم واقعیت ها را ناقص و تحریف شده نشان دهند. ضعف با ضعف برطرف نمی شود و با نقاط قوت برطرف می شود. انها می خواهند نقاط قوت را بپوشانند و کار مهم دانشگاه این است در کنار نقاط ضعف، قوت ها را ببیند.

جلیلی تاکید کرد: آن چیزی که در برجام نوشته شده است با آن چیزی که تبلیغ می‌شود متفاوت است. من در جلسات مجلس و شورای عالی امنیت به دوستان گفتم این چیزی که اینجا نوشته شده، شماها که زبان‌تان خوب است، بگویید این کجاست؟ این همچین معنایی ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: قصد کناره‌گیری ندارم و تا آخر ایستاده ام.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: این مسیر جای تعارف نیست.

الله‌کرم: جلیلی در دور اول پیروز انتخابات خواهد بود!

حسین الله‌کرم دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب (رزما) در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که میزان مشارکت و آرایش سیاسی کاندیداها به چه صورت است، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به آنکه گروه‌های سیاسی مختلف دارای نامزد انتخاباتی هستند، یکی از رقابتی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری آن هم با مشارکت بالا را خواهیم داشت لذا به نظر می‌رسد میزان مشارکت بالای ۶۰ درصد باشد.

الله‌کرم در پاسخ به این سوال که رقابت در انتخابات ریاست جمهوری بین کدام کاندیدا خواهد بود، گفت: از آنجایی که آرایش سیاسی موجود ۴+۲ می باشد یعنی ۴ نفر مدافع وضع موجود (جلیلی، زاکانی و قاضی زاده و قالیباف) و ۲ نفر منتقد وضع موجود (پورمحمدی و پزشکیان) هستند، این آرایش نشان می‌دهد که امکان اجماع وجود دارد. اما برای اجماع نیاز است که به فضای مناظره ها توجه شود. به نظرم رقابت انتخاباتی بین جلیلی و قالیباف خواهد بود. زیرا ملت اسلامی ایران به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی خواستار ثبات در وضع فعلی و تداوم دولت خدمت آن شهید والامقام هستند. لذا آقای جلیلی در رقابت با قالیباف پیروز انتخابات در مرحله اول خواهد بود.

وی تصریح کرد: آقای پزشکیان نمی‌تواند در عرصه رقابت موفق باشد. لذا ۲ نفر منتقد وضع موجود نمی‌توانند موضوعات مهمی را وارد انتخابات کنند زیرا جامعه همچنان به دنبال تکرار روند قبلی و ثبات است.

وی افزود: بنابراین اگر رقابتی هم وجود داشته باشد بین آقای جلیلی و آقای قالیباف است. اما چرا آقای جلیلی در مرحله اول رأی دارد؟ آقای جلیلی در سایه دولت آقای رئیسی و شبیه‌ترین فرد به آقای رئیسی بود. طرح فروش نفت و کنترل قیمت ارز را برای آقای رئیسی فعال کرد. طرح‌های دیگری هم وجود دارد که به تدریج نمایان خواهد شد. همچنین حضور آقای منصوری با حمایت برخی وزرا در ستاد انتخاباتی ایشان موثر است. بنابراین می‌توانیم بگوییم بیش از ۱۸ میلیون رأی آقای رئیسی برای آقای جلیلی بازتولید خواهد شد. ضمن اینکه آن افرادی که در ایام شهادت آقای رئیسی، اظهارات متعدد و ارادت‌های خاصی به ایشان داشتند، به دنبال جبران مافات بوده و می‌خواهند این جبران مافات را با رأی‌دادن به شبیه آقای رئیسی جبران کنند. لذا می‌توان برآورد بیش از ۲۰ میلیون رای در سبد آقای جلیلی داشت.

***

واکنش وحیدی به ارائه آمارها توسط نامزدها

احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگوی با تسنیم با بیان اینکه مناظره برای معرفی شخص است و داوطلبان و نامزدهای انتخاباتی باید برنامه‌های خود را در این مناظرات ارائه دهند و از‌ تخریب یکدیگر‌ پرهیز کنند، افزود: ازآن‌جایی که برخی از افراد آمارهای دقیق نسبت به دولت سیزدهم بیان نمی‌کنند؛ به داوطلبان انتخاباتی و کسانی که آمار درباره عملکرد دولت سیزدهم ارائه می‌دهند‌ توصیه می‌شود اگر اطلاعاتی نیاز دارند ‌از دولت بخواهند و ‌کاملاً آماده‌ایم اطلاعات درست و دقیق ‌را در اختیار آنها ‌قرار دهیم تا آمار اشتباه ارائه نشود.

وزیر کشور با اشاره به پیش‌بینی درصد مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرد: نظرسنجی‌های مختلفی در خصوص میزان مشارکت مردم ارائه شده است اما میزان مشارکت مرتب در حال افزایش است.‌

***

حکم اعدام توماج صالحی نقض شد

مصطفی نیلی وکیل توماج صالحی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت حکم اعدام موکل خود گفت: دیوان عالی کشور رای اعدام توماج صالحی را نقض و پرونده را جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داد. 

***

روایت ربیعی از پیگیری رئیسی درباره اخراج اساتید

علی ربیعی، فعال سیاسی اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «مدت‌هاست اخراج اساتید دانشگاه در منظر افکار عمومی مورد بحث و گفت‌وگو است و به شکلی ناباورانه، چشم در چشم ملت و همچنین اخراجی‌ها این موضوع انکار می‌شود.

در جلسه نشست رییس‌جمهور فقید با سران احزاب و فعالان سیاسی در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۲، نکاتی در مورد روند اخراج استادان و فضای دانشگاهی مطرح کردم.

چند روز بعد، از دفتر زنده‌یاد مرحوم ريیسی با من تماس گرفتند و از قول ایشان خواستار لیست اسامی اخراجی‌ها و جزییات مطالب مطرح شده از سوی من در جلسه شدند، نامه ذیل برای ایشان تهیه و ارسال شد.

هرچند به‌رغم ارجاع به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، اقدام خاصی صورت نگرفت و نتیجه‌ای نیز حاصل نشد؛ اما این سنت نیکو و اخلاق حسنه پیگیری ريیس‌جمهور فقید قابل تقدیر است.  آن‌گونه که من شنیده‌ام حلقه‌های خاصی در این تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته که سیاست اخراج به شیوه‌های مختلف و جایگزینی افرادی با گرایش‌های مدنظر را در راستای خالص‌سازی دنبال می‌کنند.»

 

نظر شما