شناسهٔ خبر: 67317504 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

افت ۱۰ درصدی بازدهی خودرو در بهار امسال - اکونیوز

اقتصاد ایران: نرخ ارز در فروردین‌ماه امسال حتی رقم ۶۷ هزارتومان را نیز به‌خود دید و از آن‌جا که طی پنج‌ سال گذشته فرمان خودرو در دست ارز بوده، قیمت خودرو نیز روند صعودی به‌خود گرفت.

صاحب‌خبر -

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها از نیمه فروردین‌ماه امسال تا انتهای خردادماه بالغ بر ۱۰‌ درصد کاهش یافته و حتی بهای بسیاری از خودروها به‌بازار شب عید نزدیک شده است.

مقایسه قیمتی خودروها از اسفند سال گذشته تا انتهای خرداد گویای این نکته است که نرخ‌ها در روزهای پایانی بهار، به‌بهای‌ انواع خودرو در اسفند سال گذشته بسیار نزدیک شده و برخی تفاوت قیمت‌ها نیز بیشتر به‌دلیل تغییر پلاک‌های ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ است.

بر این اساس روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو، به‌خصوص در خردادماه متاثر از افت نرخ ارز است؛ حال آن‌که تیراژ روند نزولی به‌خود گرفته است.

طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، تیراژ خودرو در فروردین‌ماه افت ۱۹ درصدی را به‌خود دید و در اردیبهشت‌ماه نیز کاهش ۱۷ درصدی داشت. بر این اساس برخی دست‌اندرکاران صنعت‌خودرو نیز از افت بیشتر قیمت‌ها در خردادماه خبر می‌دهند که دلیل اصلی آن عدم‌اصلاح قیمت خودرو و رشد زیان خودروسازی است.

در این زمینه، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در صحن مجلس عنوان کرد که زیان انباشته خودروسازی به ۲۱۰ همت رسیده است. بنابراین همراه با فریز ۱۴ ماهه قیمت‌ها و همچنین نبود افق روشنی مبنی بر اصلاح بهای خودرو در ماه‌های آتی، به‌نظر می‌رسد روند نزولی تیراژ حداقل تا دوماه آینده تداوم داشته باشد. این درشرایطی است که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاه قطعه از تولید یک‌میلیون و ۷۰۰‌ هزار دستگاه خودرو در سال ‌جاری خبر داده است.

در حال حاضر بسیاری از کاندیداهای ریاست‌جمهوری وعده بهبود صنعت و بازار خودرو را می‌دهند؛ حال آن‌که به‌نظر می‌رسد تا ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود و بازار ارز آرام نگیرد، نمی‌توان انتظار تعادل قیمتی در بازار خودرو را داشت.

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند میانگین قیمت ۱۰ مدل خودرو داخلی منتخب حدفاصل نیمه فروردین امسال تا انتهای خرداد، بیش از ۱۰‌ درصد افت داشته است.

بیشترین افت بازدهی به دنا ‌پلاس اتومات توربوشارژ مربوط می‌شود که قیمت آن از یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان در نیمه فروردین به یک‌میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان رسیده است. بنابراین این خودرو با افت بازدهی ۲۱.۵ درصدی طی دوماه و نیم گذشته مواجه شده است.

دو مدل خودرو دیگر با افت بازدهی دورقمی به‌چشم می‌آیند. در این بین، تارا اتومات در میانه فروردین امسال از یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان به یک‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان افت کرده تا بازدهی منفی ۱۴.۵ درصدی را ثبت کند.

هایما در مدل ایکس ۷ نیز افت ۱۰.۵ درصدی بازدهی را در دو ماه و نیم گذشته داشته و قیمت آن از یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان به یک‌میلیارد و ۷۴۵ میلیون‌تومان رسیده است.

اما بیشتر خودروهای منتخب، بازدهی منفی تک‌رقمی داشته‌اند. در این بین، کمترین‌ میزان افت قیمت نصیب کوئیک دنده‌ای شده که رقم منفی ۲.۷‌ درصد را ثبت کرده است. قیمت این خودرو از ۴۴۰ میلیون‌تومان در نیمه فروردین به ۴۲۸ میلیون‌تومان در انتهای خرداد نزول کرده است.

ساینای دنده‌ای بنزینی نیز که در میانه فروردین ۴۵۰ میلیون‌تومان قیمت داشت، در حال حاضر ۴۲۵ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. پژو پارس و سمند نیز هر دو بازدهی منفی ۷‌ درصد را در بازه زمانی تحت بررسی ثبت کرده‌اند.

قیمت پژو پارس از ۷۳۰ میلیون‌تومان دو ماه و نیم پیش به ۶۸۰ میلیون‌تومان در حال حاضر رسیده است. سورن نیز که در میانه فروردین ۷۸۰ میلیون‌تومان قیمت داشت، حالا خودرویی ۷۲۵ میلیون‌تومانی به‌شمار می‌رود.

کاهش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی دانگ‌فنگ شاین مکس

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۱ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه برقی) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۷۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه برقی) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۷۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۴ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۶۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۹۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۴۸ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیـــون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظر شما