شناسهٔ خبر: 67317055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت در زنجان خبرداد؛

فعالیت ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور

زنجان-معاون وزیر بهداشت در زنجان با اشاره به وجود ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور گفت: این تعداد قبل از دولت سیزدهم نزدیک به ۷۳۰ مورد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، یونس پناهی در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰پ روژه‌ی سلامت محور استان، گفت: وزارت بهداشت در دولت سیزدهم در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی، بهداشتی و درمانی کارهای خوبی انجام داده است.

وی افزود: از سیاست‌های کلان رئیس‌جمهور شهید، تقدم بهداشت بر درمان بود چراکه این کار، علاوه بر حفظ سلامت مردم، کاهش بیماری و مراجعه به بیمارستان را در پی دارد و لذا در دولت سیزدهم، مراکز بهداشتی ارتقا یافت و بودجه‌های کلانی برای این مراکز در نظر گرفته شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: در بحث جوانی جمعیت و اجرای پویشِ بیماری‌هایِ مهمی مثل پرفشاری خون و دیابت هم اقدامات خوبی انجام شد که نشان‌دهنده تقدم بهداشت بر درمان بود.

به گفته پناهی با توجه به افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی، سرطان و تنفسی، تروما و تصادفات در دنیا و کشور، یکی از مهمترین کارها در این خصوص، تناسب مراکز درمانی با نیاز مردم بود که در این راستا اقدامات اساسی انجام شده است.

این مسئول اظهار کرد: امروزه یکی از نیازهای جدی ما، وجود دستگاه‌ها و تجهیزات برای غربالگری و عکسبرداری در پاراکلینیک‌ها، جهت تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، تغییرات قابل توجهی در سرفصل‌ها و محتواهای آموزشی ایجاد شد، افزود: در این خصوص، علاوه بر توجه به مسئله‌محوری در حوزه آموزش، به نیاز مردم در این حوزه و مقوله‌های مرتبط با مناطق مختلف نیز پرداخته شد.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین اقدامات وزارت بهداشت، حل مسئله در حوزه پژوهش بود که در این خصوص، ۸ سیاست کلانِ پژوهشی با تاکید بر فعالیت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی به صورت شبکه‌ای، ابلاغ شد و تبدیل مراکز تحقیقاتی به پژوهشکده و پژوهشگاه جز سیاست‌های وزارت بهداشت قرار گرفت.

پناهی افزود: با عنایت به تاکید شهید رئیسی در خصوص عدالت در سلامت و با توجه به اینکه دسترسی محققان به امکانات پژوهشی عادلانه نبود و برخی از دانشگاه‌ها به بعضی الزامات و زیرساخت‌های پژوهشی دسترسی نداشتند، به عدالت در پژوهش به عنوان مسئله مهمی پرداخته شد.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر تکمیل زنجیره پژوهشی و تبدیل ایده به فناوری بود و لذا، سعی شد دانشگاه از نسل یک آموزشی به نسل دوم پژوهشی و به نسل سوم ارتقا یابد و امروز، شاهد دانشگاه‌های ثروت‌آفرین هستیم.

این مسئول افزود: در خصوص زنجیره‌ی تکمیل، دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی باید تولید علم کنند و برای تبدیل به فناوری، باید فاصله‌ی این مراکز را با پارک علم و فناوری، شرکت دانش‌بنیان، مراکز رشد و ناباروری، پر کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به وجود ۱۰ پارک علم و فناوری در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: الان ۱۷ پارک داریم و تا یکی دو هفته آینده این تعداد به ۲۰ مورد افزایش می‌یابد.

به گفته پناهی تعداد محصولاتی که در حوزه سلامت مجوز گرفتند به شکل قابل توجهی ارتقا یافته، اکوسیستم فناوری و نواوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها، پژوهش را برای حل مسئله و نیازهای مردم دنبال می‌کنند.

نظر شما