شناسهٔ خبر: 67316795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگرانی کاخ سفید از انتقاد احتمالی نتانیاهو از بایدن در کنگره

محمدحسین خدائیان

کاخ سفید از محتوای نامعلوم سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا بی‌اطلاع است و نگران این است که او در این سخنرانی به انتقاد از شخص «جو بایدن» بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رسانه‌ی آمریکایی گزارش داد، کاخ سفید از سخنرانی آتی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره ایالات متحده نگران است و بیم آن دارد که او از این فرصت برای انتقاد از «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده استفاده کرده و او را به عدم حمایت کافی از رژیم صهیونیستی متهم کند.

به گزارش پالتیکو، پیش‌تر رهبران کنگره آمریکا در نامه‌ای به‌صورت رسمی از نتانیاهو دعوت کردند تا در کنگره ایالات متحده سخنرانی کند. این نامه توسط مایک جانسون، «چاک شومر» رئیس اکثریت مجلس سنای آمریکا، «میچ مک‌کانل» رئیس اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنا و «حکیم جفریس» رئیس اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده امضا شده است.

رهبران کنگره آمریکا در این نامه که کمتر از یک هفته بعد از جنایات صهیونیست‌ها در اردوگاه چادری آوارگان رفح نوشته شد، از نتانیاهو خواسته‌اند دیدگاه خود را درباره «دفاع از دموکراسی» و راه‌های دستیابی به صلح پایدار در منطقه ارائه کند!

این سخنرانی قرار است در ماه میلادی آینده برگزار شود و ممکن است برای بایدن که درگیر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست، تنش‌زا باشد. در روزهای اخیر نتانیاهو در اظهاراتی علنی مدعی شد محدودیت‌هایی که بایدن بر حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی وضع کرده، بیشتر از مقداری است که کاخ سفید در انظار عمومی اعلام کرده است. این مسئله موجب تشدید نگرانی دولت آمریکا از محتوای سخنرانی آتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده است.

نگرانی کاخ سفید از انتقاد احتمالی نتانیاهو از بایدن در کنگره حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان رفح

به گزارش پالتیکو، بایدن هنوز از نتانیاهو دعوت نکرده که در سفر خود به ایالات متحده با او دیدار کند. با این‌حال، منابع آمریکایی به پالتیکو گفتند، این دعوت به‌زودی انجام خواهد شد، زیرا دعوت‌نکردن از نتانیاهو برای دیدار دوجانبه با بایدن، آن‌هم وقتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن است، نشان‌دهنده تشدید اختلاف‌های موجود میان بایدن و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده و کاخ سفید در حال حاضر نمی‌خواهد این اختلاف را به عرصه عمومی بکشاند.

با این‌حال، در این گزارش آمده است که، اظهارات علنی اخیر نتانیاهو خاطر بایدن و مشاورانش را به شدت مکدر کرده است تا جایی‌که، در پی طرح این اظهارات، کاخ سفید نشست برنامه‌ریزی‌شده میان مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی برای گفت‌وگو درباره ایران را به تعویق انداخت.

مشاوران بایدن پیش‌بینی می‌کنند که نتانیاهو در این سخنرانی خواستار دریافت کمک‌های نظامی بیشتر از آمریکا شود، حمایتی بدون قید و شرط.

در گزارش پالتیکو آمده است: «(مشاوران کاخ سفید) باور دارند که احتمالاً دموکرات‌ها برخورد سردی با این درخواست خواهند داشت.»

به گزارش پالتیکو، بایدن به‌خوبی از وضعیت بحرانی نتانیاهو در سیاست‌های داخلی رژیم صهیونیستی آگاه است و می‌داند او سعی دارد اعضای تندروی ائتلاف حاکم را که خواستار تشدید جنگ در غزه هستند، راضی نگه‌دارد؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که نتانیاهو برای ارائه چهره‌ای مقتدر از خود، در کنگره آمریکا از بایدن انتقاد کند.

نگرانی کاخ سفید از انتقاد احتمالی نتانیاهو از بایدن در کنگره سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در ۲۰۱۵

نتانیاهو در گذشته نیز از فرصت سخنرانی خود در کنگره‌ی آمریکا برای مقاصد سیاسی استفاده کرده و در سال ۲۰۱۵ با انتقادات خود علیه تواق هسته‌ای با ایران، خشم دولت «باراک اوباما» را برانگیخت، دولتی که بایدن در آن معاون رئیس‌جمهور بود.

پالتیکو مدعی است که، اختلافات بایدن و نتانیاهو از زمان شروع جنگ غزه عمیق‌تر شده و مشاوران بایدن باور دارند، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از حامیان «دونالد ترامپ» رقیب انتخاباتی اصلی بایدن بوده و برای باقی‌ماندن در قدرت، جنگ را طولانی کرده است.

از سوی دیگر، این جنگ برای بایدن یک معضل سیاسی ایجاد کرده است. جمهوری‌خواهان ایالات متحده بایدن را به عدم حمایت کافی از رژیم صهیونیستی متهم می‌کنند و طیف گسترده‌ای از شهروندان و نخبگان آمریکایی هم، او را به دلیل عدم حمایت کافی از غیرنظامیان فلسطینی، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما