شناسهٔ خبر: 67316720 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کمک داوطلبانه ۱۰۰ میلیونی یک محکوم، به زندانیان جرایم مالی

دادستان شهرستان نقده از کمک داوطلبانه ۱۰۰ میلیونی یک محکوم به زندانیان جرایم مالی خبرداد.

صاحب‌خبر -

کمک داوطلبانه ۱۰۰ میلیونی یک محکوم، به زندانیان جرایم مالی

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، دادستان دادسرای شهرتان نقده    با اشاره به وضعیت صدور آرا جایگزین حبس در شهرستان‌های آذربایجان غربی اظهار کرد: بر اساس گزارش دادگستری کل استان، حداقل ۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ آرا جایگزین حبس صادر شده است که انتظار می‌رود این مبلغ در سال‌های آینده افزایش داشته باشد، در سمت قبلی خود که رئیس حوزه قضایی شهرستان نازلو بودم با توجه به محرومیت‌های گسترده آموزش و پروش این شهرستان، در آرای جایگزین حبس، اقداماتی از جمله تهیه کفش برای دانش‌آموزان نیازمند، تهیه کاغذ، تهیه پرینتر و لب‌تاپ انجام داده‌ام.

طالبی با بیان اینکه آرا جایگزین حبس چه تاثیری بر متنبه شدن فرد دارد، گفت: با توجه به تحقیقات میدانی که از زندانیان، قضات و وکلا داشته‌ایم، برخی از احکام مانند حبس و شلاق مانند گذشته اثر بخشی چندانی ندارد، در نتیجه تصیمیم گرفتیم که از ظرفیت قانونی تبصره ۲ ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی استفاده کنیم و مجازات حبس و شلاق را به مجازات جایگزین حبس تبدیل کنیم تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد.

 وی افزود: زمانی که در شهرستان نازلو سمت قضایی داشتم، در یک پرونده‌ای، شخصی وجود داشت که در خانواده شان مرسوم بود که از کلت کمری برای تزیین استفاده کنند و این شخص هیچ‌گونه استفاده‌ای از این اسلحه هم نکرده بود، اما همیشه همراه خود داشت، روزی یکی از مراجع انتظامی وی را به جرم حمل اسلحه بازداشت کرد.

طالبی ادامه داد: به جای حکم حبس برای این شخص، وی را مکلف به خرید ۳۷ جفت کفش برای یکی از مدارس شهرستان نازلو کردم. وقتی کفش‌ها را تحویل دادیم، اشک شوق در چشمان دانش‌آموزان آن مدرسه حلقه زده بود چرا که بعضی از آنها به دلیل فقر زیاد، در زمستان توان تهیه کفش را نداشتند محکوم وقتی این صحنه را دید، اعلام کرد که حاضر است هر چه قدر که لازم باشد برای آنها کفش تهیه کند و در نهایت دادگستری شهرستان نازلو با استفاده از ظرفیت قانونی تعلیق مجازات، وی را مکلف به خرید ۳۰ میلیون تومان دیگر کفش کرد.

دادستان شهرستان نقده درخصوص کمک داوطلبانه ۱۰۰ میلیونی یک محکوم، به زندانیان جرایم مالی  گفت:  جالب است بدانید که محکوم بعد از آزادی‌اش هم بدون اینکه دادگستری وی را در پرونده‌اش مکلف کند، دو پرینتر به مدارس شهرستان نازلو اهدا کرد و به یک خانواده نیازمند کمک کرد، حتی فرد به دلیل صدور حکم جایگزین حبس و راهی نشدنش به زندان، در جشن گلریزان به محکومین جرایم مالی، ۱۰۰ میلیون تومان کمک نقدی اهدا کرد.

طالبی ادامه داد: آرای جایگزین حبس نه تنها باعث اصلاح مرتکب می‌شود بلکه مرتکب را به سمت کار خیر هدایت می‌کند مجازات جایگزین حبس برای کسانی که یک بار در عمرشان اشتباه می‌کنند جنبه اصلاحی دارد.

طالبی    در گذشته رئیس حوزه قضایی شهرستان نازلو و رئیس شعبه کیفری ۲ بود  و ۱۱ سال سابقه قضایی دارد.

نظر شما