شناسهٔ خبر: 67316439 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی خبر داد:

درخواست نامزدهای ریاست جمهوری برای دریافت مطالبات قرآنی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری شاهد گفت‌وگوی قرآنی نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری خواهیم بود، گفت: علاوه بر این از چند ستاد نامزدها با شورای توسعه فرهنگ قرآنی تماس گرفته شد تا مطالبات، کاستی‌ها و نیازهای حوزه قرآن را به آن‌ها ارائه دهیم.

صاحب‌خبر -

درخواست نامزدهای ریاست جمهوری از شورای توسعه برای دریافت مطالبات قرآنی

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، بعدازظهر امروز دوم تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با موضوع مطالبات جامعه قرآنی کشور از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ابتدای این برنامه که با اجرای جواد نصیری همراه بود، در پاسخ به این سؤال که دولت چه کمکی می‌تواند به توسعه فعالیت‌های قرآنی داشته باشد، گفت: اساساً انقلاب اسلامی یک انقلاب بر پایه قرآن بوده و مقصد و هدف آن حاکمیت قرآن کریم در عرصه‌های مختلف بوده است. در این 45 سال مسیر پربرکتی را طی کرده‌ایم و بر اساس تعابیر گوناگونی که مقام معظم رهبری داشته‌اند، در جهات متعدد با یک تحول، انقلاب و پیشرفت چشمگیر در عرصه‌های قرآنی مواجه بوده‌ایم.

وی در ادامه با طرح این سؤال که نسبت دولت اسلامی با مسائل قرآنی در عرصه فرهنگ‌سازی و نظام‌‎سازی و حاکمیت قرآن چیست و در این زمینه چه وظایفی دارد، افزود: بر اساس ساختارهایی که وجود دارد، رئیس جمهور، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ بر اساس تحولات قرآنی که در جمهوری اسلامی صورت گرفت، در سال 88 منشور و شورای توسعه فرهنگ قرآنی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت تا هم به جهت راهبردهایی که باید تدوین می‌‍شد و هم به جهت هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و مردمی به یک انسجام برسیم. اولین جلسه این شورا با حضور رئیس جمهور وقت برگزار شد و در ادامه شاهد برگزاری جلسه پنجاه و نهم این شورا در اسفندماه سال گذشته با حضور آیت‌الله رئیسی بودیم. لذا به نوعی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت مستقیم برای اجرای اسناد راهبردی که در این شورا تصویب شده است را دارد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفت کمیسیون دارد، گفت: به استثنای کمیسیون تدبر در قرآن کریم که جدیدالتأسیس است و فرصت شش ماهه‌ای برای تدوین پیش نویس سند دارد، شش کمیسیون دیگر شورای توسعه دارای سند ملی هستند. در ذیل هر کدام از این اسناد نیز ده‌ها اقدام ملی طراحی شده است.

حسینی با اشاره به اینکه در تحقق مطالبات قرآنی امامین انقلاب، نقش دولت و مخصوصاً رئیس جمهور یک نقش کلیدی است، تصریح کرد: در کشور دوره‌هایی بوده است که سالیانِ سال طول می‌کشید تا وزرایی که رئیس کمیسیون‌ها بودند در جلسات حضور یابند. جلساتی که باید ماهانه یا هر دو ماه یکبار برگزار شوند، گاهی اوقات چه بسا یک وزیر در طول دوران وزارت خود حتی در یک جلسه از جلسات شورای توسعه حضور نمی‌یافت. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به جلسه پنجاه و هشتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اسفندماه سال قبل با حضور رئیس جمهور شهید اشاره کرد و افزود: در آن جلسه دستوراتی که برای رفع مشکل بیمه مؤسسات قرآنی صادر کردند، بی نظیر بود. این در حالی بوده که 45 سال از عمر انقلاب سپری شده و بیش از دو دهه از فعالیت مؤسسات قرآنی می‌گذرد و بخش قابل توجهی از بار تحقق اسنادی که نام برده شد بر دوش همین مؤسسات بوده اما هنوز ابتدایی‌ترین مشکلات مؤسسات را نتوانسته بودیم حل کنیم. البته مسیر طی شده بسیار پربرکت بوده و کارهای کلانی صورت گرفته است اما از ما پذیرفتنی نیست که ابتدایی‌ترین مشکلات بخش مردمی را نتوانسته باشیم برطرف کنیم. 

وی در ادامه به وزارت آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: برای خود من که از سال 88 توفیق حضور در جلسات شورای توسعه و کمیسیون‌ها را داشته‌ام، بسیار شگفت انگیز بود که وزیر آموزش و پرورش اینگونه به امر قرآن و برگزاری جلسات کمیسیون و پیگیری مصوبات اهتمام داشته باشد. 

حسینی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد توجه به مطالبات قرآنی‌ها در گفتمان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر این موضوع که قرآنی‌ها را مانند یک صنف در کنار بقیه اصناف نمی‌بینیم، تأکید کرد و گفت: مسئله قرآن یک مسئله در کنار سایر مسائل نیست، بلکه حاکم بر مسائل دیگر است. درست است که جمع قاریان و حافظان و مفسران و ... را داریم اما واقعاً مسئله قرآن را در کنار سایر مسائل نمی‌بینیم درحالی که قرآن، پایه و زیرساخت و مبنای فکری در همه عرصه‌های مختلف است. البته جمعی از فعالان قرآنی ممکن است تشخصی پیدا کنند اما اساساً کار ما جاری و ساری کردن قرآن در همه عرصه‌ها هست. 

وی افزود: کار خوبی که با پیگیری دبیر شورای معارف سیما اتفاق افتاد و ما نیز در شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیگیر آن بودیم، این بود که برای اولین بار شاهد گفت‌وگوی قرآنی با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری باشیم. در این مسئله سازمان صدا و سیما پیشگام شد و لذا کار به اقدام شورای توسعه هم نرسید. بر همین اساس گفت‌وگوهای قرآنی با نمایندگان نامزدها ترتیب داده شده و در همین ایام پخش خواهد شد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: سالیانِ سال برای اینکه بتوانیم اعتبارات اجرای منشور را به جایی برسانیم، وقتی مثلاً 100 میلیارد پیش‌بینی می‌شد یک دهم این هم تخصیص پیدا نمی‌کرد، اما در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور در اسفندماه گذشته برگزار شد، بودجه 10 برابری برای امسال پیش‌بینی شد که امیدواریم تخصیص پیدا کند لذا اهتمام رئیس جمهور و همکاران و کابینه در این زمینه بسیار مهم است.

حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد لزوم بازنگری اسناد ملی کمیسیون‌ها در دولت آینده، بیان کرد: برخی اسناد گاهی 10 سال از تدوین آن‌ها گذشته و نیاز به بازنگری دارد، یعنی حداقل امر این است که اقدامات مورد بازنگری قرار بگیرد، البته ما قبل از این اتفاقات چنین موضوعی را در دستور کار قرار داده بودیم و امیداریم تا پایان سال 1403 حتماً یک بازنگری در اسناد داشته باشیم، بازنگری در اقدامات را هم پیش‌تر شروع کرده بودیم و امیدواریم طی یک ماه آینده به پایان برسد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به چالش‌های پیشِ روی اجرای اسناد اشاره و اظهار کرد: یکی از این چالش‌ها مسئله تصدی‌گری نهادهای دولتی است، با توجه به اینکه شعار دولت سیزدهم حکمرانی مردم بود، اقداماتی صورت گرفت اما در عین حال به حدی ساختارها را در طول 45 سال پایه‌ریزی کرده‌ایم که در برخی حوزه‌ها به تصلب رسیده‌ایم و لذا به راحتی تغییرات و تحولات صورت نمی‌گیرد. امیدوایم در دولت جدید یکی از اتفاقات همین موضوع خروج از تصدی‌گری دولتی و حرکت به سمت مردمی‌سازی باشد. 

وی افزود: یکی از موضوعات دیگری که ما را رنج می‌داد، عدم درک ضرورت و اولویت برنامه‌های قرآنی از سوی کارگزاران دولت بود. برخی دولتمردان حتی در همین دولت سیزدهم بعد از جلسه شورای توسعه که با حضور رئیس جمهور برگزار شد به ما می‌گفتند که ما تازه متوجه شده‌ایم شورای توسعه فرهنگ قرآنی چیست و چه نقش و جایگاهی دارد. اگر اهتمام شهید بزرگوار نبود شاید قدم‌هایی که در همین چندماه برداشته شده است، به سختی و کندی قابل انجام بود. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه رئیس جمهور شهید دوشادوش رهبر معظم انقلاب که پرچمدار اصلی قرآن در این چند دهه بوده است، قرار داشت، گفت: امیدوارم امت قرآنی در انتخابی که خواهند داشت این نکته را مورد توجه قرار دهند، یعنی شخصی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود که گفتمان قرآنی و مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب را دنبال کند. 

حسینی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا نسخه‌ای از اسناد راهبردی قرآنی به ستادهای نامزدهای انتخابات ریاست جموهری ارائه شده است یا خیر، گفت: متأسفانه ما به عنوان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این زمینه اقدامی انجام ندادیم اما در همین ایامی که گذشت، از چند ستاد با ما تماس گرفتند و درخواست ارائه مطالبات قرآنی را داشتند. لذا شاید همه نامزدها این توجه را نداشته‌اند اما حداقل از سه ستاد با ما تماس گرفته شد و گفتند چون ‌نامزد مربوطه می‌خواهد مواضع قرآنی خود را اطلاع‌رسانی کند، کاستی‌ها و نیازها را به آن‌ها بگوییم. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش پایانی صحبت‌های خود در این برنامه سازمان برنامه و بودجه را به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ دولت معرفی کرد و گفت: بخشی از این ظرفیت آن اتصالی است که ما به عنوان شورای توسعه باید با سازمان برنامه و بودجه برقرار می‌کردیم. به دلایل مختلف در سال‌های گذشته این اتصال به صورت عمیق برقرار نشده است. پیرو جلسه اسفندماه شورای توسعه که یکی از مصوبات آن بحث یکسان‌سازی عناوین برنامه‌های قرآنیِ دستگاه‌ها با اسناد راهبردی بود، بخشی از این ظرفیت به کار گرفته شد. در آن جلسه رئیس جمهور شهید دستورات لازم را صادر کرد و بلافاصله دفتر معاون رئیس جمهور این موضوع را ابلاغ کرد. ما نیز نشست‌هایی با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم. همین یک اقدام اگر انجام شود، خیلی اثربخش است. در این دولت دیدیم که دولتمردان پای کار آمدند اما در برخی دولت‌ها این موضوع اصلاً جزء اولویت‌ها نبوده است. 

انتهای پیام

نظر شما