شناسهٔ خبر: 67316005 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رونمایی از ۲۰ محصول فناورانه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۲۰ محصول فناورانه و نوآورانه پژوهشکده دندانپزشکی و مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی این دانشگاه رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو عیرضا زالی در آیین رونمایی از 20 محصول فناورانه و نوآورانه پژوهشکده دندانپزشکی و مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی دانشگاه، که صبح امروز در دانشکده دندانپزشکی برگزار شد، تجسم و تبلور این رویداد را نشانگر حسن ابتکار و خلاقیت در راستای خوداتکایی ملی دانست.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های تمامی اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی، پژوهشکده دندانپزشکی و مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی، این افراد را بازوی توانمند کسب جایگاه‌های ویژه علمی، جهش تکنولوژی، تعالی دانشگاه و تعامل فناوری و بالین دانست.

رییس دانشگاه رونمایی از محصولات دانش بنیان را گامی مهم برای توسعه محصولات کاربردی و عملیاتی دانست و گفت: تمامی پژوهشگران جوان و برجسته این پژوهشکده همواره دغدغه دانشگاه را داشته‌اند و باید قدردان این تلاش‌ها باشیم.

زالی در ادامه عنوان کرد: برای بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی باید بیش از پیش تلاش شود، در حوزه هوش مصنوعی سه رویکرد مهم وجود دارد که کلان‌داده به عنوان اصلی‌ترین زیربنا اهمیت دارد. در دانشگاه ما با استقرار نظام‌های ثبت اطلاعات دقیق و پایا، می‌توان بخش مهمی از نیاز به این اطلاعات دقیق را مرتفع کرد

وی افزود: در گام بعدی پردازش‌هلی محاسباتی بر روی اطلاعات به عنوان یک ارزش افزوده بسیار مهم است و در نهایت بر اساس گام‌های قبلی با طراحی الگوها، الگوریتم‌ها و روندهای منطقی می‌توان به نتایج بسیار اثربخشی در حوزه هوش مصنوعی دست یاف.

رییس دانشگاه ارتقای مداوم کنترل کیفیت را رویکردی ضروری برای تداوم جایگاه والای دانشکده و علم دندانپزشکی کشور توصیف و بر ضرورت استقرار نظام‌های کنترل کیفیت بر تجهیزات، مداخلات، گایدلاین‌ها، فرآیندها و ابزارها و همچنین آموزش مهارت محور با محوریت این دانشگاه تاکید کرد.

دکتر زالی در ادامه عنوان کرد: در موضوع کنترل کیفیت ابزار و فرآیندها، پژوهشکده دندانپزشکی باید نقطه کانونی و منبع قرار گیرد

توجه به هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف دندانپزشکی

به گفته رییس دانشگاه، هوش مصنوعی در دندانپزشکی یکی از مسیرهای جذاب برای پیشرفت در حوزه‌های متفاوتی از جمله ارتودنسی، بیماری‌های پریودنتال و سرطان‌های دهان و دندان است، دانشگاه نیز آمادگی کامل برای تامین زیرساخت و نیروی انسانی مورد نیاز را در این زمینه داد.

 زالی با اشاره به اهمیت دندانپزشکی مبتنی بر شواهد، گفت: امروزه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد استاندارد طلایی برای تصمیم‌سازی‌های بالینی برای انجام خدمات دندانپزشکی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد و متقن یکی از اصول اساسی در حوزه علوم نوین دندانپزشکی است، تاکید کرد: یادگیری ماشینی در قالب هوش مصنوعی و مدل‌سازی‌های مختلف در این زمینه و به ویژه شرایط نوین فناورانه در عرصه یادگیری می‌تواند راه ما را برای رسیدن به مبانی و تحقق دندانپزشکی مبتنی بر شواهد کوتاه سازد.

 زالی با اشاره به وجود ظرفیت‌های هوش مصنوعی در زمینه‌های تشخیصی در حوزه دندانپزشکی گفت: می‌توان از ظرفیت هوش مصنوعی برای تفسیر دقیق موارد رادیوگرافی، سی‌تی اسکن‌ها و تصاویر مربوط به حوزه دهان و دندان استفاده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بعد از انقلاب صنعتی چهارم که به نظر می‌رسد محور اصلی آن بحث داده‌های دیجیتالی است، افزود: یکی از مهمترین بحث‌ها در این زمینه نقش پیشرونده و رو به فزونی هوش مصنوعی است که امروزه در علوم مختلف حوزه سلامت از جمله دندانپزشکی می‌توان ظرفیت‌های جدیدی را در این خصوص ایجاد کرد.

 زالی یادآور شد: امروزه هوش مصنوعی در عرصه دندانپزشکی نوین در شکل‌های مختلفی قابل استفاده است.

وی افزود: برای مثال ابعاد تشخیصی، تصمیم‌سازی‌های متقن بالینی، طرح‌ریزی درمان و پیش‌بینی اثربخشی مدل‌های درمانی از مواردی است که در آن‌ها قابلیت بهره‌گیری از هوش مصنوعی وجود دارد.

رییس دانشگاه افزود: در بین همه موارد مطروحه در حوزه دندانپزشکی یکی از جذاب‌ترین و معروف‌ترین ابزارهای کاربردی هوش مصنوعی تشخیص است که منجر به تشخیص‌های دقیق‌تر، موثرتر و کاراتر می‌شود

وی یادآور شد: برای مثال تشخیص زودرس ضایعات اولیه در مراحل ابتدایی، به دلیل وجود شکاف‌های عمقی و یا تماس تنگاتنگ قطعات پروگزیمال دندانی و نیز ضایعات ثانویه دندانی از چالش‌های تشخیصی برای بیماری‌های دهان و دندان از جمله پوسیدگی است که برای رفع آن می‌توان از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده کرد.

 زالی ادامه داد: خوشبختانه یکی از فناوری‌هایی که امروز رونمایی می‌شود اپلیکیشنی است که برای تشخیص پوسیدگی دندان با استفاده از ظرفیت‌های بالینی و پاراکلینیکی طراحی شده و بر اساس آن تصاویر OPG که از هرگوشه کشور ارسال شود با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی شده و همکاران ما در این پژوهشکده قادر هستند بهترین و مناسب‌ترین مدل درمانی را برای هریک از بیماران در کوتاه‌ترین زمان ممکن طراحی کنند که می‌توان از این روش به عنوان دندانپزشکی از راه دور یاد کرد.

 زالی افزود: امروزه در حوزه دندانپزشکی در کنار تشخیص پوسیدگی‌های دندانی، شکستگی‌های عمودی که به ریشه دندان راه پیدا می‌کنند، ضایعات آپیکال و همچنین اندازه‌گیری و ارزیابی حجمی فضای پالپ دندانی با استفاده از هوش مصنوعی به خوبی قابل ارزیابی و تبیین است.

وی یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه دندانپزشکی را رشته پریودنتیکس عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه تشخیص بیماری‌های پریودنتال در مراحل اولیه با اثربخشی درمان نسبت بسیار خوبی دارد با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان عمق پروپ کردن پاکت‌های مربوطه و همچنین میزان عقب‌نشینی لثه‌ای را به نحو احسن برای طرح‌ریزی درمان انجام داد.

 زالی با اشاره به اهمیت استفاده از شاخص ارزیابی یا غربالگری پریودنتال که PSI نامیده می‌شود، گفت: با استفاده از هوش مصنوعی به خوبی می‌توان هم در رابطه با تشخیص بیماری‌های پریودنتال و هم طرح‌ریزی دقیقتر برای روش درمانی مناسب اقدام کرد.

وی یکی دیگر از کاربردهای جدید و جذاب هوش مصنوعی در حوزه علوم دندانپزشکی را طرح‌ریزی درمان‌های ارتودنسی عنوان کرد و گفت: طرح‌ریزی درمان‌های ارتودنسی تا حد بسیار زیادی به خصوصیات خود فرد از جمله ویژگی‌های اسکلتی، استخوان‌بندی و آرایش دندان‌ها وابسته است که می‌تواند در طرح‌ریزی یک درمان موثر اثر گذار باشد.

 زالی افزود: با توجه به اینکه در حوزه ارتودنسی پیش‌بینی اثربخشی درمان بسیار مهم است امروز می‌توان از هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌های مربوط به آن در حوزه ارتودنسی استفاده کرد، یعنی نه تنها با هوش مصنوعی طرح‌ریزی درمان را می‌توان انجام داد بلکه می‌توان نتایج درمانی را نیز پیش‌بینی کرد.

وی اضافه کرد: به طوری که با شبیه‌سازی توسط هوش مصنوعی می‌توان شرایط بعد از انجام ارتودنسی را برای بیمار تبیین کرد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ورود به بازارهای جذاب جهانی، تصریح کرد: دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه یکی از پیشتازان قدم نهادن در مسیر شبیه‌سازی آموزشی است؛ در پژوهشکده دندانپزشکی نیز امکان پیشرفت استعدادها و ورود به بحث شبیه‌سازی

آموزشی و واقعیت مجازی جهت دوره‌های کوتاه‌مدت، بلند مدت و در سطح بین‌المللی وجود دارد.

زالی همچنین اظهار کرد: با راه اندازی دوره‌های کوتاه مدت در مقاطع و رشته‌های بین المللی نیز می‌توان سهم دانشگاه را در سطح بین‌الملل و فرامرزی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای CIS مورد توجه قرار داد.

 

رییس دانشگاه تعامل استعداد و خرد و فناوری و پاسخگویی محیطی مجموعه دندانپزشکی دانشگاه و جسارت شرکت‌های دانش بنیان را نمادی از قدم نهادن در مسیر حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم دانست.

وی فعالیت‌های علمی دانشکده دندانپزشکی را برای درهم‌نوردیدن مرزهای دانش در این حوزه بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: رونمایی از محصولات فناورانه امروز نشانگر وجود ظرفیت علمی والا و متعالی در مجموعه دندانپزشکی این دانشگاه است.

زالی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در حوزه دندانپزشکی، خواستار توجه به استمرار رابطه مطلوب بین این شرکت‌ها با دانشگاه شد.

 

افزایش مشارکت پژوهشگران جوان در پژوهشکده دندانپزشکی

 مهدی کدخدازاده رییس پژوهشکده دندانپزشکی در این رویداد ضمن ارایه توضیحی در خصوص ساختار پژوهشکده و خدمات سه قسمت اندودانتیکس، علوم دندانپزشکی و ناهنجاری‌های فک و صورت، از انتشار دو مجله در این پژوهشکده خبر داد و به کسب افتخارات ارزشمند پژوهشی پژوهشکده و مرکز رشد در جشنواره ابوریحان و جشنواره رازی وزارت بهداشت اشاره کرد.

به گفته رییس پژوهشکده دندانپزشکی، پژوهشکده در بحث مسئولیت اجتماعی در تدوین دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌های حوزه دندانپزشکی در وزارت بهداشت نیز نقش موثری‌داشته است.

وی از افزایش مشارکت پژوهشگران جوان در پژوهشکده دندانپزشکی خبر داد و گفت: فعالیت فعالانه کمیته تحقیقات دانشجویی، دفتر استعداد‌های درخشان و انجمن‌های علمی دانشجویی بسیار موثر بوده است.

کدخدازاده حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم را ارزشمند دانست و گفت: نقش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در منطقه باید مولد، کارآفرین و ثروت آفرین با محوریت پاسخگویی اجتماعی باشد، در پژوهشکده دندانپزشکی زیرساخت‌های لازم برای این حرکت ارزشمند وجود دارد.

وی به حضور موثر پژوهشگران، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در پژوهشکده دندانپزشکی اشاره کرد و افزود: نقش دانشگاه در رشد و توسعه کشور نقش ارزشمندی است و با توجه به تاکیدات رییس دانشگاه بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت بسیاری دارد.

مجید قاسمیان پور معاون پشتیبانی پژوهشکده دندانپزشکی نیز در این رویداد با بیان اینکه تکنولوژی بیان خلاقیت انسان است، گفت: مدیریت تکنولوژی بدون زمان امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر فناوران به جز مقاله، به خلق و پدیده فکر نمی‌کردند، این دستاورد‌ها حاصل نمی‌شد، عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در این مسیر همراه بودند و مرکز رشد نیز با تامین زیرساخت‌های نیروی انسانی و آزمایشگاهی، این شرکت‌ها را به سمت افق بازار هدایت کرد.

وی از تولید محصول ضد پوسیدگی دندان برای کودکان SDF که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا AAPD قرار گرفته است نیز خبر داد و گفت: این محصول مانع از پوسیدگی دندان در کودکان خواهد شد.

 قاسمیان پور در پایان گفت: اگر شرکت‌ها و مراکز رشد به درستی به وظایف خود عمل کنند و حمایت دانشی از آن‌ها صورت گیرد، دستاورد‌های بزرگی حاصل خواهد شد.

اپلیکیشن آوا نیز امروز رونمایی شد. این اپلیکیشن با بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص پوسیدگی، به عنوان اولین ابزار تله دنتیستری طراحی و راه اندازی شده است، این ابزار با دریافت عکس OPG، کاربر را به دندانپزشک متصل و از طریق چت مصنوعی مشاوره فوری ارایه می‌دهد.


برای معرفی این اپلیکیشن از اینفلوئنسر مصنوعی تحت عنوان دکتر آوا به منظور شناخت مخاطب و طراحی و راه اندازی کمپین‌ها افزایش اگاهی بهره گرفته شده است. این مدل قابلیت توسعه در سطح جراحی را نیز دارد.

همچنین نرم افزار پندآرا نیز از دیگر نرم‌افزار‌های رونمایی شده به منظور تحلیل داده، تقسیم بندی بازار، پیش بینی رفتار آینده، بهبود فرآیند کسب و کار و سفارشی سازی تجربه کاری مورد استفاده دانشگاه‌ها، مراکز اداری، درمانی، تجاری و صنعتی بوده است.

از جمله محصولات رونمایی شده به همت مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی در پژوهشکده دندانپزشکی، می‌توان به فایل روتاری در دو نوع گلد و بلو و مشتمل بر ۱۲ سایز، کامپوزیت‌های پرکننده دندان در دو مدل خمیری و فلو و مشتمل بر ۱۱ رنگ، سیمان‌های گلس آینومر در دو نوع کف بندی و پرکننده، باندینگ‌ها در دو نوع (نسل ۵ و ۷)، گلس لاینر، اسید اچ، پانسمان موقت، محلول سدیم هیپو کلریت، محلول EDTA، محلول کلروفرم، محلول اوژنول، پودر زینک اکسید و اسپری روان‌کننده توربین‌های دندانپزشکی اشاره کرد.

نظر شما