شناسهٔ خبر: 67315405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نگاه به گفتگو‌های انتخاباتی از دریچه تازه

قاب دوم مناظره‌ها در شبکه آرا

اگر این شب‌ها پیگیر مناظرات از تلوبیون باشید، شاهد هستید که در از دریچه قاب دوم در شبکه آرا زوایای بدیع و جدیدی از مناظرات به تصویر کشیده می‌شود. داستان از این قرار است که پشت استودیو مناظره‌های نامزد‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری یک واحد سیار مستقر است. این واحد سیار از پنج دوربین برای شکار لحظه‌ها و صحنه‌ها بهره می‌برد. در واقع مناظرات با کارگردانی مجدد و تمرکز بیشتر بر واکنش نامزد‌ها و حواشی در این قاب منعکس می‌شود. به این ترتیب مخاطب از لنز دوربین‌های قاب دوم، هم مناظره‌ها و هم واکنش‌ها را می‌بیند، فضایی متفاوت‌تر از آنچه در تلویزیون شاهد خواهد بود. در این خصوص دست‌اندارکاران برنامه و مسئولان معاونت فضای مجازی نکاتی را مطرح کردند. 

صاحب‌خبر -

علیرضا رستگاران، مدیر تلویزیون‌های اینترنتی تلوبیون گفت: به لحاظ محتوایی همان محتواست. چیزی اضافه‌تر نیست. هرآنچه که در استودیو و در قاب اصلی اتفاق می‌افتد اینجا نشان داده می‌شود، اما به لحاظ تصویری، می‌تواند روی برداشت، فهم و درک مخاطب از مطلبی که مطرح شده است، کمک کند. قاب دوم یکی از برنامه‌هایی است که معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی برای انتخابات تدارک دیده است. 

عسگری، کارگردان این برنامه عنوان کرد: ما سعی می‌کنیم ری‌اکشن‌های متفاوت و جذابی را نشان دهیم. یکسری از بچه‌ها کمراکارت دارند و محدود هستند، اما اینجا دست‌مان برای نشان دادن تصاویر جذاب‌تر بازتر است. 

محمد رستگار، مدیرکل راهبری اپراتور‌های خطی و تلویزیون تعاملی نیز بیان کرد: پیرو راه‌‎اندازی استودیو‌های اختصاصی نامزد‌ها که الحمدلله استقبال خوبی از سوی آنان صورت پذیرفت. نامزد‌ها به‌صورت حضوری پنج بار خودشان در استودیو‌ها حضور پیدا کردند. ۶۵ برنامه اختصاصی ویژه داشتیم که مدت ۲۲۰۰ دقیقه تولید اختصاصی در استودیو‌ها صورت گرفت. بازدید‌هایی که در صفحه تلوبیون روی محتوا‌های زنده و ضبطی در استودیود‌ها بوده بالغ بر دومیلیون دقیقه شده است.

حمیدرضا ملاموسی‌زاده، قائم‌مقام و دبیر ستاد انتخابات معاون فضای مجازی هم تصریح کرد: بازدید‌ها در صفحات تلوبیونی نامزدها، میلیون را رد کرده و هر‌چه به انتخابات نزدیک می‌شویم بیشتر می‌شود. مردم می‌توانند ویدئو‌هایی نامزد‌ها و کارشناسان را در صفحات‌شان ببینند. 

قاب دوم مناظرات؛ واکنش‌های متفاوت نامزد‌ها 
محمد عرفانی، مدیر‌کل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی نیز در گفتگو با میز خبر با اجرای حمید‌رضا مدقق در شبکه خبر درباره قاب دوم مناظرات در تلوبیون گفت: یکی از موارد مهمی که در دوره تحولی سازمان صدا‌وسیما مورد تاکید بوده استفاده از فناوری‌های نوین در برنامه است که بتوانیم پیام برنامه‌ها را به مخاطب منتقل کنیم.
وی ادامه داد: حالا این روز‌ها که مناظره برگزار می‌شود حواشی مناظره‌ها مورد توجه مردم و رسانه‌هایی که منعکس‌کننده ابعاد مختلف مناظره هستند قرار می‌گیرد.

عرفانی عنوان کرد: طراحی به این صورت شد که ما مجموعه‌ای از پیشنهادات را به ستاد انتخابات سازمان دادیم و یکی از آن‌ها هم دوربین دوم و نمای دوم مناظرات بود. مخاطبان در این شب‌ها که مناظره‌ها برگزار می‌شد، اگر شبکه آرا را از تلوبیون مشاهده کنند، بعضی از واکنش‌هایی که نامزد‌ها به همدیگر دارند، یادداشت‌های آن‌ها و قاب‌های متفاوت را مشاهده خواهند کرد.

مدیر‌کل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی توضیح داد: هنرمندان و تصویربرداران که در پشت دوربین قاب دوم ایستادند تصاویر متفاوتی را با شش دوربین از شبکه آرا منعکس می‌کنند. بیش از ۵۰‌درصد قاب‌های شبکه آرا با شبکه یک متفاوت است و واکنش‌های متفاوت را می‌بینند. در قاب اصلی ثانیه شمار نداریم، اما در قاب دوم این ثانیه شمار را دقیق داریم. 

عرفانی عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ محتوای معاونت سیما را در قالب‌های مختلف در سریال، فوتبال، برنامه‌های سرگرمی را در تلوبیون داشتیم و عدد قابل توجه هم مدنظر قرار می‌گرفت. البته در نوروز آماری از انعکاس و امتداد محتوای سازمان در فضای مجازی ارائه کردیم و در انتخابات هم محتوایی که سازمان در برنامه‌های مختلف منتشر می‌کند را در فضای مجازی منعکس می‌شود. وی افزود: آمار یک‌هفته‌ای که مشاهده می‌کردم نزدیک به ۴۰۰ میلیون بار بازدید داشتند و تعداد محتوا‌ها هم بعضی تکرار‌شونده است. در مناظره اول نزدیک به ۲۹۰ میلیون بار مصرف‌شده و این در دوره زمانی دو الی سه روزه بررسی شده و بعضی از آن‌ها امتداد و مصرف آن‌ها همچنان ادامه دارد.
مدیر کل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی خاطر نشان کرد: این بار با معاونت‌های دیگر سازمان برنامه‌ریزی انجام دادیم و قبل، حین و بعد از برنامه اطلاع‌رسانی انجام دادیم به طور مثال برنامه بدون تعارف دوستان خبر آماده می‌کنند و گفتگو با نماینده نامزد‌ها از خبر ۲۱ پخش می‌شود و در یک بسته یک‌دقیقه‌ای به مخاطب می‌رسد و این امتداد را از قبل انجام دادیم و تا بعد از برنامه هم ادامه دارد.

فرآیند جدید تولید محتوای نامزد‌ها
احمد خورشیدی، مدیر تلوبیون در گفتگو با برنامه «زمانه» شبکه دو بیان کرد: معاونت فضای مجازی یک استودیوی اختصاصی در اختیار هر نامزد قرار داده که چهار ورودی برای این استودیوی اختصاصی در نظر گرفته شده است. یکی از ورودی‌ها تولیداتی است که الان در سازمان انجام می‌شود. یعنی تولیدات سازمان صداوسیما اولین ورودی استودیوهاست. ما یک بازار محتوایی را در اختیار نامزد‌ها قرار داده‌ایم تا بتوانند از آرشیو استفاده کنند. یعنی به مصاحبه‌های قبلی خودشان و هم سایر موضوعات، دسترسی دارند. ممکن است که بخواهند نامزد‌ها از موضوعات دیگر از آرشیو صداوسیما استفاده کنند. علاوه بر آن خود نامزد‌ها استودیو‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند که از آنجا محتوا می‌آید و یک‌سری همایش و رویداد دارند. 

وی با ذکر مثالی در این باره گفت: تا به امروز پنج نفر از نامزد‌ها خودشان در استودیوشان حضور پیدا کرده‌اند و سعی کرده‌اند از این فضا استفاده کنند که البته این حضور برای‌شان به صورت ۲۴‌ساعته است و در هر ساعتی می‌توانند در استودیو‌ها حضور داشته باشند.

خورشیدی درباره آماری که از این موضوع دارد، تصریح کرد: ما تا به امروز ۸۱ مرتبه پخش زنده از این استودیو‌ها داشتیم که یا خود نامزدها یا نمایندگانشان آمده‌اند. ۴۶ قسمت محتوای اختصاصی در استودیوهای‌شان تولید کرده و پخش کرده‌اند. ۴۶ قسمت هم پخش همزمان با آنتن داشتند. یعنی محتوایی از آن نامزد روی آنتن سازمان در حال پخش بوده و اینجا برودکست شده و روی شبکه‌شان به صورت اختصاصی آمده است. در واقع این استودیو‌های اختصاصی یک فرآیند جدید تولید محتوا را در اختیار نامزد‌ها قرار داده تا بتوانند اینجا بیایند و تمام آن چیزی که از آن‌ها چه در فضای مجازی و چه در تلویزیون نیاز هست که پخش شود و به دست مردم برسد را داشته باشند.

وی همچنین افزود: مرحله بعد این است که این محتوا تبدیل به یک شبکه تلو‌بیونی می‌شود. یعنی یک شبکه اینترنتی و محتوای‌شان تقطیع و آرشیو می‌شود و تیم سردبیری ستاد‌ها این محتوا و قطعه‌ها را آن‌طور که می‌خواهند می‌توانند در فضای مجازی منتشر می‌کنند. همه این‌ها به صفحه همان نامزد تبدیل می‌شود؛ بنابراین هر نامزد الان در تلوبیون یک صفحه دارد که این صفحه نامزد تازه شروع اتفاقی است که برای آن نامزد می‌افتد. ضمن این‌که ما تبلیغات شهری را برای‌شان انجام داده‌ایم. یعنی صفحات نامزد‌ها را روی بیلبورد‌های شهری با هماهنگی وزارت کشور و ستاد انتخابات تبلیغ کردیم.

خورشیدی همچنین عنوان کرد: ما در تلوبیون ۵۲ میلیون کاربر سالانه داریم و بحث رجوع مردم از موتور جست‌وجو بحث جدی است. این امکان به نامزد‌ها داده می‌شود که خودشان را در معرض موتور‌های جست‌وجو قرار دهند. تبلیغات در صداوسیما، تیزر این صفحات در بخش‌های مختلف سیما و خبر و تیزر صوتی‌اش در رادیو و زیرنویس‌های تبلیغاتی و گویش مجری‌ها و آرم آگهی در بخش بازرگانی سازمان در حال پخش است. سپس انتشار آن در پیام‌رسان‌های اجتماعی که سرویس ویژه‌ای است. یعنی وقتی مناظره تمام می‌شود، مطالبی که گفتم در دو کانال بازنشرمی‌شود. یعنی در بله و ایتا به لحظه برای‌شان ارسال می‌شود و از آنجا سه مدل توزیع می‌شود. یکی توسط همکاران ما در رسانه‌ها انجام می‌شود که به صورت مستقیم با در صداوسیما همکارند و همه این‌ها را توزیع می‌کنند. مدل بعدکانال‌ها و خبرگزاری‌ها هستند که به صورت منبع به آن‌ها رجوع می‌کنند. نکته بعد ستاد خود نامزد‌ها دسترسی دارند که این‌ها در همه پیام‌رسان‌هایی که هستند و بعد داده‌کاوی می‌شود. ما هر روز یک نسخه از داده‌کاوی که در محتوای یک نامزد چه گذشته، به ستادهای‌شان ارائه می‌کنیم و در اپلیکیشن تلوبیون و در اپل تی‌وی هم کامل هست و دیده می‌شود.

نظر شما