شناسهٔ خبر: 67314172 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ChatGPT می‌تواند میگرن را درمان کند؟!

ارزیابی متخصصان سردرد نشان می‌دهد که چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT هنگام ارائه دادن اطلاعات درباره سردرد ممکن است اشتباهات قابل توجهی را برای معرفی دارو‌های میگرن مرتکب شود، اما درباره درمان‌های غیر دارویی بهتر عمل می‌کند.

صاحب‌خبر -

دکتر «رابرت بنکدار» دانشمند ایرانی‌تبار که بیش از دو دهه برای درمان میگرن تلاش کرده، معتقد است که ChatGPT نمی‌تواند راهنمای خوبی برای درمان این مشکل باشد.

به گزارش ایسنا، ارزیابی متخصصان سردرد نشان می‌دهد که چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT هنگام ارائه دادن اطلاعات درباره سردرد ممکن است اشتباهات قابل توجهی را برای معرفی دارو‌های میگرن مرتکب شود، اما درباره درمان‌های غیر دارویی بهتر عمل می‌کند.

دکتر «رابرت بنکدار» (Robert Bonakdar) دانشمند ایرانی‌تبار و رئیس «مرکز مدیریت درد» در «مرکز پزشکی یکپارچه اسکریپس» (Scripps Center for Integrative Medicine) واقع در سن‌دیگو گفت: یافته‌ها نشان می‌دهند که پزشکان باید به بیماران توصیه کنند تا برای دریافت اطلاعات دقیق درباره درمان‌های میگرن صرفا به ChatGPT اعتماد نداشته باشند.

بنکدار خاطرنشان کرد:، اما خبر خوب این است که شاید جایگزین‌های دقیق‌تری برای هوش مصنوعی در راه باشند.

پزشکان نظریه‌های متفاوتی را درباره مدل‌های زبانی بزرگ هوش مصنوعی مانند ChatGPT دارند. بنکدار که بیش از دو دهه است میگرن را درمان کرده و تجربه استفاده از ChatGPT را نیز دارد، گفت: پزشکان شیفته ChatGPT هستند و با آن سر و کار دارند، اما از محدودیت‌ها و اطلاعات قدیمی آن آگاه هستند.

وی افزود: اگرچه مدل‌های هوش مصنوعی دیگری نیز وجود دارد، اما ChatGPT یکی از گسترده‌ترین فناوری‌هاست که متخصصان سردرد بیشتر از آن استفاده می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ChatGPT در برخی از زمینه‌های پزشکی مانند ارتوپدی سودمند است، اما در زمینه‌های دیگر مانند جراحی مغز و اعصاب، کارآیی کمتری دارد. مسئله اصلی پژوهش ما این است که آیا می‌توانیم برای درمان میگرن به هوش مصنوعی اعتماد کنیم.

نظر شما