شناسهٔ خبر: 67313922 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

تولید گندم گلستان ۲ برابر افزایش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان از تولید افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن گندم در این استان خبر داد و بیان کرد: این میزان تولید در مقایسه با سال زراعی قبل افزون بر ۲ برابر افزایش دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان علی‌اکبر مهقانی نوده گفت : درسال زراعی (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) در مجموع ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی زراعی گلستان به زیرکشت گندم رفت که تاکنون ۹۲ درصد آن برداشت شده است.

وی اضافه کرد: از میزان تولید گندم امسال در گلستان تاکنون بیش از یک میلیون تُن آن تحویل مراکز خرید شده و علاوه بر آن مقدار ۳۸ هزار تُن گندم بذری هم از کشاورزان این استان توسط شرکت‌های متولی خریداری شده است.

مهقانی نوده ادامه داد: هشت درصد اراضی گندم برداشت نشده گلستان که پیش بینی تولید آن ۱۵۰ هزار تن است بیشتر در مناطق کوهستانی و جنوبی این استان به‌خصوص در مراوه‌تپه، کلاله، مینودشت، آزادشهر و رامیان، علی آبادکتول و کردکوی قرار دارد.

وی بابیان اینکه تاکنون اطلاعات ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر از گندم کاران گلستان در سامانه «سیفا» ثبت شده است، افزود: پیگیری‌های لازم برای پرداخت بهای گندم کشاورزان این استان انجام و در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان همچنین از تولید ۹۹ هزار تُن دانه روغنی کلزا در این استان خبر داد و اظهار کرد: طی سال زراعی جاری (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) در مجموع ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از این محصول کشت شد که فقط حدود ۴۰۰ هکتار آن واقع در مناطق مرتفع گلستان برداشت نشده است.

مهقانی نوده افزود: امسال تولید دانه روغنی کلزا در گلستان نسبت به سال زراعی قبل، سه برابر افزایش یافت ضمن اینکه تاکنون فقط ۲۰ درصد بهای این محصول خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.

وی از جهش سه برابری تولید «جو» در گلستان هم خبر داد و اضافه کرد: طی سال زراعی جاری، ۸۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص یافت که ۱۶۰ هزار تُن جو برداشت شد.

مهقانی نوده بابیان اینکه برداشت جو در گلستان پایان یافته است، ادامه داد: از مجموع تولید جو امسال تاکنون ۳۷ هزار تن آن تحویل مراکز خرید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان به دلائل رشد ۲ و سه برابری تولید گندم، جو و دانه روغنی کلزا در این استان شمالی هم اشاره کرد و بیان داشت: در کنار الطاف الهی و بارش‌های مناسب در سال زراعی (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲)، تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز بویژه بذرهای گواهی شده با توجه به چند سال خشکسالی و نیز انواع کود شیمیایی، ارائه نقطه نظرات فنی توسط کارشناسان جهادکشاورزی بالاخص در مبارزه با آفات و بیماری‌ها از عوامل اصلی در رشد تولید این سه محصول زراعت پاییزه و دیگر محصولات زراعی و باغی در گلستان بوده است.

گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت و حدود ۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، از استان‌های برتر در تولیدات بخش کشاورزی کشور است.

نظر شما