شناسهٔ خبر: 67313845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عطنانیوز | لینک خبر

شاخص‌های رئیس جمهور در تراز شهید جمهور (بخش سوم)

صاحب‌خبر -

شاخص‌های رئیس جمهور در تراز شهید جمهور (بخش سوم)عطنا- شاخص‌های رئیس جمهور درتراز شهید جمهور؛ بخش سوم:

شهید جمهور؛ آیت الله دکتر رئیسی، در مدت ۳۳ ماه خدمت خود، منزلت اجتماعی و سیاسی جایگاه رئیس جمهوری را ارتقاء بخشید. او با روحیه مردمی، تواضع، اخلاص، سعه صدر، پرکاری، پاکدستی، پرهیز از دوقطبی سازی، پرهیز از حاشیه سازی و در کمال صداقت، خدمت به مردم را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی، تقویت نظام اسلامی و ولایتمداری، همواره مورد توجه قرار داد و بدون ظاهرسازی، دست به اصلاح زیرساخت‌هایی زد که در دولت‌های گذشته آسیب دیده بود.

طبعا منظور از شاخص‌های رئیس جمهور در تراز شهید جمهور، این همانی دو شخصیت نیست. منظور این است که کارنامه و عملکرد و مواضع رئیس جمهور آینده و جایگزین ایشان، باید در مجموع و به صورت میانگین، در سطحی باشد که بتواند بیش‌ترین شباهت‌ها را با رئیس جمهور فقید و شهید داشته باشد؛ این شباهت باید در کارنامه شخص داوطلب وجود داشته باشد.

با این مقدمه به شاخص‌های رئیس جمهور در تراز می‌پردازیم.

۰۱ شاخص‌های های روان شناختی: صفا، صمیمیت، صداقت، یکی بودن زبان سر با زبان دل، عشق ورزی، تواضع، بخشندگی، زبان بدن مردمی، عزت نفس و خودباوری، از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی شخص جایگزین رئیس جمهور فقید و شهید است. طبعا کسانی که در پست‌های پیشین خود، رفتار و گفتار‌هایی داشته اند که نشان می‌دهد از شخصیت‌های اشرافی منش، از بالا به پایین، خودخواه، دو رنگ، غیر مردمی، ابهام آمیز و غیر شفاف و چند پهلو بودن و نوعی خاص‌بودگی برخوردارند، قطعا نمی‌توانند، جانشین مناسبی برای شهید جمهور باشند.

ریشه اصلی تمام رفتار و گفتار انسان به هویت و شاکله شخصیتی انسان برمی گردد. قطعا در این سن و سالی که داوطلبان ریاست جمهوری دارند، شخصیت و شاکله هویتی آنان شکل گرفته است و با وعده و وعید وتکنیک‌های رسانه‌ای قابل اصلاح نیست.

۰۲ شاخص‌های جامعه شناختی: توانایی در برقراری کنش‌های اجتماعی آسان، روان، امید آفرین، آگاهی بخش وموثر با تمامی لایه‌های اجتماعی و خاصه طبقات محروم و نیازمند، بدون تکلف، توانایی انسجام بخشی و ایجاد وحدت و همدلی و وفاق اجتماعی و پرهیز از دامن زدن به اختلافات اجتماعی و سیاسی در میان اقوام، مذاهب و خرده فرهنگ‌ها، توانایی فهم و درک جامعه شناختی ازمسائل مهم اجتماعی، از فرایند‌ها و رویه‌های پدیده‌های اجتماعی و از نهاد‌های اجتماعی بر اساس زیست بوم فرهنگ ایرانی اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی

۰۳ شاخص‌های مدیریتی: رئیس جمهور باید در مدیریت خود، نوعی نگاه کلان، راهبردی، درازمدت و آینده نگرانه مبتنی بر تلفیق آرمان گرایی و واقع گرایی داشته باشد.

از توان هماهنگ سازی قوه مجریه با دو قوه مقننه و قضاییه برخوردار باشد، توان هماهنگ سازی دولت، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ملی را داشته باشد. دچارروزمرگی نشود. اسیر ساختار‌های موجود نشود و روحیه تحولی داشته باشد.

نه رسیدگی به مشکلات مردم او را از مدیریت‌های کلان باز دارد و نه آن چنان غرق بروکراسی و دیوانسالاری سازمان‌ها شود که واقعیت‌های روزمره و سفره مردم را نبیند.

۰۴ شاخص‌های سیاسی و فرهنگی: اگر چه همه‌ی شاخص‌ها مهمند، اما دو شاخص سیاسی و فرهنگی رئیس جمهور، جایگزین تعیین کننده‌ترین شاخص‌ها به شمار می‌آید.

درک سیاسی درست از جهان، از غرب، از آمریکا، از اروپا به گونه‌ای که مرعوب نشود، دلداده نشود، غرب گرا نشود و توسعه اقتصادی کشور را در دستان غرب نبیند، اما در عین حال با عزت، با قدرت و با واقع گرایی هوشمندانه، سیاست خارجی کشور را در مسیر استقلال کشور قرار دهد. از نظر فرهنگی، از دانش و بینش عمیق فرهنگ انقلاب اسلامی که بر پایه‌های فرهنگ دینی، فرهنگ ایرانی، فرهنگ انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی استوار است برخوردار باشد و عمیقا بدان باور قلبی و درونی داشته باشد./ پایان بخش سوم.

دکتر ابوالقاسم فاتحی دهاقانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

نظر شما