شناسهٔ خبر: 67313700 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

افتتاح ۴ بیمارستان طی سه ماهه اخیر به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی دولت سیزدهم

افزایش درآمد‌های مالیاتی با اتکا به کاهش فرار‌های مالیاتی و شناسایی مودیان جدید از آثار عملکرد دولت سیزدهم در اصلاح نظام مالیاتی بوده است؛ انجام کار‌های مختلف در حوزه بهداشت و درمان از جمله افتتاح چهار بیمارستان در ۹۰ روز اخیر و افتتاح بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی است. افزایش درآمد‌های مالیاتی با اتکا به کاهش فرار‌های مالیاتی و شناسایی مودیان جدید از آثار عملکرد دولت سیزدهم در اصلاح نظام مالیاتی بوده است؛ انجام کار‌های مختلف در حوزه بهداشت و درمان از جمله افتتاح چهار بیمارستان در ۹۰ روز اخیر و افتتاح بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، کشور‌ها منابع درآمدی متفاوتی دارند. برخی از این منابع پایدار و برخی دیگر بسیار تزلزل پذیر هستند. به طور مثال، کشور‌های نفت خیز به درآمد‌های نفتی دسترسی دارند. این منابع درآمدی اگرچه یک موهبت برای کشور‌ها محسوب میشوند و ارز زیادی را وارد کشور میکنند، اما از جنبه پایداری کمی برخوردارند.

درآمد‌های نفتی ممکن است بر اثر نوسانات دلار کم و زیاد شوند. همچنین ممکن است نفت تحت تحریم قرار بگیرد و دسترسی کشور به این درآمد‌ها مسدود شود. از سوی دیگر، نفت و گاز منابع بین نسلی به شمار میروند و نباید از آنها برای امور جاری کشور بهره ببریم.

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، دولت سیزدهم تصمیم گرفت در یک تغییر رویکرد به مالیات ستانی عادلانه و هوشمند از همگان بپردازد و در همین راستا، اصلاح نظام مالیاتی کشور در دستور کار قرار گرفت.

هدف این بود که مودیان جدید کشف شوند و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. بر اثر اقدامات صورت گرفته، درآمد‌های مالیاتی دولت تا حد قابل توجهی افزایش یافت. به نحوی که در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم.

دولت سیزدهم درآمد‌های مالیاتی را در بخش‌های زیربنایی همچون بهداشت و درمان، حمل و نقل و... به کار انداخت. رایگان کردن درمان کودکان زیر ۷ سال، افتتاح چندین بیمارستان تخصصی کودکان در کشور و اتمام تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام بهداشتی از جمله کار‌هایی بود که طی دولت سیزدهم به پشتوانه درآمد‌های دولتی انجام شد.

کامران غضنفری، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفتگو با شادا در خصوص افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت سیزدهم و هزینه کرد آنها در امور زیربنایی همچون بهداشت و درمان، حمل و نقل و... خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین منابع درآمدی که دولت‌ها می‌توانند داشته باشند و با استفاده از آنها به اداره کشور بپردازند، مالیات است.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که در زمینه مالیات ستانی از آن غفلت کرده ایم، بانک‌ها هستند. بانک‌های درآمد‌های بالایی دارند و با این حال، از دادن مالیات طفره میروند. یک سری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هم در کشور وجود دارند که حاضر نیستند مالیات حقه خود را بپردازند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: صاحبان املاک متعدد که هر کدام چند صد ملک دارند، بعضاً از دادن مالیات شانه خالی میکنند. مالیات ستانی حقه از تمامی این افراد باید در دستور کار قرار بگیرد.

غضنفری گفت: مالیات ستانی صحیح به نحوی که هر کسی متناسب با درآمد و شرایط مالی اش مالیات بپردازد، به درستی در دستور کار قرار گرفته است. دولت باید در این زمینه‌ها جدی‌تر ورود کند و از درآمد‌های حاصله برای ارائه خدمات بهتر به مردم بهره بگیرد.

وی ادامه داد: بر اثر اقداماتی که در دولت سیزدهم در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور به اجرا گذاشته شد، چند میلیون مودی جدید شناسایی شد. این قدم خوبی در راستای دریافت مالیات حقه از مودیان بود. برخی افراد با یک دستگاه کارتخوان کار میکردند و درآمد داشتند، اما جایی ثبت نشده بودند و مالیاتی هم نمی‌دادند.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد با تمهیداتی که اندیشید، سیستمی را پیش‌بینی کرد و تمام کارت خوان‌ها به آن متصل شدند. به این ترتیب، شفاف سازی در وضعیت درآمدی مودیان صورت گرفت و مالیات ستانی اطلاعات محور را پیش برد؛ این قدم خوبی بود که در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور برداشته شد.

غضنفری گفت: باید مالیات ستانی از بانک‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور نیز مدنظر باشد و در این زمینه نیز چاره اندیشی‌های لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: انجام کار‌های مختلف در حوزه بهداشت و درمان از جمله افتتاح چهار بیمارستان در ۹۰ روز اخیر و افتتاح بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی اقدامات خوبی است. از این طریق، هزینه‌های درمانی برای دولت و مردم کاهش مییابد. هر چقدر مالیات‌ستانی حقه بیشتر مدنظر باشد و مودیان بزرگ و پردرآمد را زیر چتر مالیاتی کشور قرار دهیم، بیشتر میتوانیم به ارائه خدمات به مردم بپردازیم. مسائلی مانند افتتاح بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و بهره برداری از ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم به پشتوانه همین درآمد‌های مالیاتی میسر شد و باید این مسیر تداوم یابد.

وی در خصوص تخصیص ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها برای ارائه خدمات به مردم تصریح کرد: شهرداری تهران به لحاظ منابع درآمدی شرایط خوبی دارد. بهتر است با انضباط مالی بیشتر از همین منابع برای ارائه خدمات به مردم استفاده شود. اگر این طور باشد، میتوانیم درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را به شهرداری‌های مناطق محروم اختصاص دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما