شناسهٔ خبر: 67313589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

چطور سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟

مشکلات دهان و دندان در یک شب ظاهر نمی‌شود و در بسیاری از مواقع بی‌توجهی و درمان نکردن به‌موقع موجب ایجاد مشکلاتی جدی در بهداشت دهان و دندان می‌شود، با داشتن دندان‌های سالم می‌توانیم از غذا خوردن لذت ببریم، از لبخند زدن به دیگران خجالت نکشیم و حس عزت نفس بیشتری پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهداشت دهان و دندان نقش مهمی بر سلامت و تندرستی بدن دارد، رعایت نکردن راهکارهای اصولی حفظ بهداشت دهان و دندان نه‌تنها به حفظ سلامت دندان و لثه آسیب وارد می‌کند، بلکه می‌تواند ریسک ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت را تا حد زیادی افزایش دهد، همچنین آمارها نشان می‌دهد بیشتر از ۹۰ درد افراد تا سن ۳۴ سالگی حداقل یک دندان خراب دارند و در ایالات‌متحده سالانه بیشتر از ۱۲۴ میلیارد دلار برای مراقبت‌های دهان و دندان هزینه می‌شود.

آمارهای به‌دست‌آمده از سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد برخلاف تأکیدی که نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان می‌شود، درصد زیادی از افراد دنیا با مشکلات مربوط به دندان و بیماری‌های لثه دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع در گروه‌های فقیر و محروم جامعه نیز بسیار شدیدتر است، بگونه‌ای که بین ۶۰ تا ۹۰ درصد از کودکان مدرسه‌ای حداقل یک دندان پوسیده دارند، حدود ۳۰ درصد از افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال هیچ دندان طبیعی ندارند و در بیشتر کشورها از هر ۱۰۰ هزار نفر یک تا ۱۰ نفر به سرطان دهان مبتلا هستند.

مشکلات مربوط به دهان و دندان به‌طور معمول مربوط به تجمع باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در دهان می‌شود، هر چند مقدار اندک این باکتری‌ها و ویروس‌ها بی‌ضرر است، اما رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و تشدید مشکلات دندان می‌تواند باکتری‌های تولید کننده اسید را در دهان افزایش دهد و مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند؛ اسیدی شدن فضای دهان می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند و حفره‌های دندانی را افزایش دهد.

از طرف دیگر تجمع پلاک روی دندان‌ها موجب ایجاد جرم روی دندان می‌شود و به تدریج به لثه‌ها آسیب وارد می‌کند و تمام این مشکلات می‌توانند به بیماری‌های جدی مربوط به دهان و لثه منجر شوند و دندان‌های شما را نابود کنند، بنابراین از این جهت رعایت بهداشت دندان و دهان دارای اهمیت بسزایی است.

چطور سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟

اطلاع‌رسانی صحیح و ارائه آموزش‌های لازم، مهم‌ترین گام در جهت حفظ سلامت دندان‌ها

محمدرضا بهمن‌پور، دندان‌پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علل شیوع خرابی دندان اظهار می‌کند: خراب شدن دندان‌ها مسئله‌ای تک بعدی نیست و عامل‌های گوناگونی می‌تواند بر آن تأثیرگذار باشد، اطلاع‌رسانی صحیح، ارائه آموزش‌های لازم به کودکان و ایجاد عادت‌های مناسب در فرزندان از مهم‌ترین گام‌ها در جهت حفظ سلامت دندان است که باید برداشته شود.

وی می‌افزاید: اغلب مادران از این موضوع اطلاع ندارند که با رویش اولین دندان دائمی فرزند، دندان شیری او نمی‌افتد که این دندان دائمی رویش پیدا کند، چرا که اولین دندان دائمی در پشت دندان‌های شیری رویش پیدا می‌کند، به همین جهت برخی از افراد اقدامات لازم برای بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند.

این دندان‌پزشک ادامه می‌دهد: مشکلی که در دندانپزشکی‌ها وجود دارد، این است که افراد تا درد دندان را حس نکنند، اقدام به معاینه و درمان نمی‌کنند، بعضی از عوارض و آسیب‌های دندان با درد همراه نیست و در طولانی مدت آسیب جدی به سلامت دندان وارد می‌کند.

بهمن‌پور با بیان اینکه باید با اصول مسواک زدن آشنا باشیم تا با اشتباه مسواک زدن به لثه و دندان‌های خود آسیب وارد نکنیم، عنوان می‌کند: با بی‌توجهی نسبت به دندان‌ها و شیوع خرابی آن، هزینه‌های درمان نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین می‌توان با معاینه‌های برنامه‌ریزی شده و رعایت بهداشت دندان از پرداخت هزینه برای درمان دندان‌درد پیشگیری کنیم.

وی با بیان راهکارهایی خطاب به جوانان و بزرگسالان اضافه می‌کند: در ابتدا باید سطح سلامت دندان خود را بررسی کنیم و آگاه شویم که چه تعداد از دندان‌ها دچار پوسیدگی هستند یا به سطحی از خرابی رسیده‌اند، سپس با نظر دندان‌پزشک برای برطرف کردن خرابی‌ها اقدام کنیم و سعی بر حفظ سلامت دندان‌های سالم داشته باشیم.

دانشجو دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی در خصوص عوارض استفاده از دندان‌های مصنوعی برای بزرگسالان خاطرنشان می‌کند: کسی که دندان ندارد باید بیش از دیگر افراد به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهند و توجه ویژه‌تری داشته باشند، چراکه با نداشتن عصب نمی‌توانند دردها را متوجه شوند که تصمیم بگیرند برای درمان به پزشک مراجعه کنند، همچنین در صورت زخم شدن لثه می‌تواند مستعد سرطان دهان و دندان شود.

بهمن‌پور با بیان اینکه هزینه‌های جانبی درمان زیاد است، می‌افزاید: هزینه‌ای که برای درمان دندان از بیماران دریافت می‌شود، تنها برای مهارت و تخصص دندان‌پزشک نیست، بلکه اغلب آن برای استفاده از مواد مناسب در درمان و تجهیز وسایل و دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چطور سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟

استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب به کاهش نرخ پوسیدگی کمک می‌کند

علی ردانی‌پور، دندان‌پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان باید برای هر رده سنی راهکارهای مناسب آن ارائه شود، برای مثال برای حفظ سلامت دندان کودکان کمتر از دو سال، والدین باید با رعایت اصول لازم بهداشت دهان و دندان فرزند خود را تأمین کنند.

وی می‌افزاید: از حدود سه سالگی تا دوران ورود به مدرسه، کودک باید با حمایت والدین مسواک به دست بگیرد و به سلامت دندان خود توجه کند، از دوران ورود به مدرسه به بعد نیز افراد این قدرت را دارند که به تنهایی مسواک بزنند و سلامت دندان و دهان خود را حفظ کنند.

این دندان‌پزشک با بیان اینکه برای جلوگیری از پوسیدگی و کاهش نرخ پوسیدگی دندان باید از مسواک، خمیردندان و نخ‌دندان مناسب استفاده کنیم، ادامه می‌دهد: برای مسواک زدن توصیه می‌شود از مسواک‌های نرم استفاده و تا حد امکان از خمیردندان‌های سفیدکننده دوری شود، چرا که با وجود ذره‌های ساینده در این خمیردندان‌ها و مسواک زدن همراه با فشار دست می‌تواند به مرور زمان باعث ساییده شدن و کاهش ضخامت سخت‌ترین لایه دندان (لایه بیرونی) شود، همچنین با کاهش ضخامت مینای دندان که رنگ سفیدتری دارد، دندان‌ها زرد رنگ می‌شوند.

ردانی‌پور عنوان می‌کند: در تهیه خمیردندان باید به وجود فلوراید در آن توجه کنیم، چراکه در صورت استفاده از آن با وجود پوسیدگی دندان، می‌توانیم از شیوع پوسیدگی جلوگیری کنیم و فرصتی برای بازسازی به دندان‌ها بدهیم.

بر این اساس، مشکلات دهان و دندان در یک شب ظاهر نمی‌شود و در بسیاری از مواقع بی‌توجهی و درمان نکردن به‌موقع موجب ایجاد مشکلاتی جدی در بهداشت دهان و دندان می‌شود، به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود که سالانه دو بار دندان‌های خود را به دندان‌پزشک نشان دهید و اطمینان حاصل کنید که مشکل جدی در دندان‌هایتان وجود نداشته باشد، با بروز کوچک‌ترین مشکل در دندان‌ها باید به سرعت نسبت به درمان اقدام کنید تا پوسیدگی‌ها و مشکلات دندان تشدید نشود.

اولین و مهم‌ترین قدم برای رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه است، مسواک زدن دندان‌ها، سطح دندان و محیط دهان را پاک‌سازی می‌کند و تمامی جرم‌های روی دندان را تمیز می‌کند، همچنین استفاده از نخ دندان باقی‌مانده غذاها را از لابه‌لای دندان بیرون می‌کشد و به تمیز شدن دهان کمک بیشتری می‌کند؛ به خاطر داشته باشید که حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار نیز لابه‌لای دندان‌ها را با نخ دندان تمیز کنید.

با داشتن دندان‌های سالم می‌توانیم از غذا خوردن لذت ببریم، از لبخند زدن به دیگران خجالت نکشیم، حس عزت نفس بیشتری پیدا می‌کنیم و تعامل و ارتباطات بهتری با دیگران داشته باشیم.

نظر شما