شناسهٔ خبر: 67313470 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عمل نادر خارج کردن جسم خارجی از مغز در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد

پیشکسوت جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عمل نادر خارج کردن جسم خارجی از مغز که در حالت معمول ۶ ساعت زمان نیاز دارد طی یک ساعت در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد.

صاحب‌خبر -

محمد فرجی‌راد پیشکسوت جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد که انجام این عمل جراحی را در بیمارستان رضوی مشهد بر عهده داشته است گفت: عمل یادشده بر روی یکی از ماموران نیروی انتظامی که در حین انجام وظیفه و درگیری در ماموریت، ساچمه گلوله به چشمش اصابت کرده بود و علاوه بر آسیب چشمی، ساچمه به مغزش وارد شده بود در اواخر خردادماه ۱۴۰۳ انجام شد.

او افزود: این ساچمه گلوله گویا از فاصله دور شلیک شده و در عمق مغز متوقف شده بود، اما از آنجایی که وزن آن سنگین بود و بافت مغز نیز نرم است امکان جابه‌جایی در مغز را داشت و ممکن بود وقتی بیمار به پشت یا پهلو می‌خوابد در مغز جابه‌جا و به مجاری داخل بطن وارد شود یا مجرای عبور آب را بگیرد.

استاد پیشکسوت جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:، چون بیمار، علائم خاصی نداشت کار تیم پزشکی سخت‌تر بود و در حین جراحی و جست‌وجوی این جسم خارجی بسیار ریز در مغز بیمار، ممکن بود به او آسیب‌های دیگری نیز وارد و در اصطلاح علامت‌دار شود، یعنی ممکن بود یک سمت بدن بیمار فلج و مرکز بینایی او تخریب یا یک چشمش کور شود.

فرجی راد بیان کرد: خارج کردن جسم خارجی از مغز بسیار مشکل است، زیرا مغز، حفره یا عضوی نیست که بتوان به آسانی آن را گشت و باید بسیار دقیق با مقیاس‌های سه بعدی آن را اندازه گرفت و پس از تعیین محل، جسم را از ناحیه مورد نظر مغز، بدون آسیب خارج کرد.

او تصریح کرد: خارج کردن چنین جسم خارجی با یک برش در بافت بدن برای مشاهده بافت‌های داخلی و انجام عمل جراحی بسیار کوچک که جای آن معلوم نیست و از طرف دیگر، بیمار علائم جدیدی پیدا نکرده است یکی از شاهکار‌های جراحی مغز و اعصاب محسوب می‌شود.

نظر شما