شناسهٔ خبر: 67313223 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

چه ویژگی‌هایی یک رابطه را آسیب‌زا می‌کند

چهار قاتل خاموش روابط را بشناسید

استفاده از جملات تعمیم یافته مانند «تو همیشه...» یا «تو هرگز...» اقدامات مثبت طرف مقابل را نادیده می‌گیرد و احساس سرزنش و رنجش را منتقل می‌کند. چنین اظهاراتی مهعمولا اغراق‌آمیز است و می‌تواند باعث شود که شریک زندگی شما احساس کند مورد حمله قرار گرفته و یا اینکه مورد قدردانی قرار نگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از simplypsychology، یک رابطه بد اغلب مبهم، نوسانی و به دور از صداقت است. برخی رفتارها و نگرش‌ها هستند که به اعتماد، درک و صمیمیت در یک رابطه آسیب می‌زنند و به تعبیری قاتل خاموش روابط هستند. در اینجا به برخی از این رفتارها و نگرش‌ها اشاره می‌شود.

۱- مهارت گوش دادن ضعیف

گوش دادن فعال به طرف مقابل و صحبت با او یکی از ارکان اصلی ارتباط خوب است. افرادی که مهارت گوش دادن ضعیفی ندارند، نمی‌توانند هنگام گوش دادن افکار و نظرات دیگران، بین افکار خود و آنها تفاوت قائل شوند، به راحتی حواس‌شان پرت می‌شود و وسط صحبت دیگران می‌پرند. هنگام گوش دادن به دیگران سعی کنید خود را جای آنها بگذارید و نقطه نظرات آنها را درک کنید.

۲_ تحقیر

تحقیر به این معنی است که با فرد مقابل خود با اهانت و تمسخر رفتار می‌کنید و این احساس را به او می‌دهید که نظرات‌اش بی‌ارزش است. به گفته جان گاتمن، زوج درمانگر و متخصص روابط عاطفی، تحقیر چهارمین پیش‌کننده اصلی طلاق در روابط زناشویی است. نام‌های تحقیر آمیز، لحن تمسخر آمیز هنگام صحبت و شوخی‌های خصمانه از اشکال مختلف تحقیر هستند.

۳_ اجتناب

لازم نیست در مورد همه چیز با شریک زندگی خود خود صحبت کنید، اما اجتناب عمدی از موضوعات دشوار و پنهان کردن اطلاعات یا احساسات مهم می‌تواند به یک رابطه آسیب برساند. اجتناب به طور کلی می‌تواند باعث ایجاد رنجش شود و راه را برای به دست آوردن راه‌حل برای یک مشکل مسدود کند. پنهان کردن اطلاعات و سرکوب احساسات می‌تواند منجر به مشکل و اختلال در روابط شود.

۴_ انتقاد و بازخواست

انتقاد از شریک زندگی خود بدون ارائه بازخورد یا پیشنهاد سازنده می‌تواند منجر به حالت تدافعی و رنجش شود. در انتقاد، استفاده از جملات تعمیم یافته مانند «تو همیشه...» یا «تو هرگز...» اقدامات مثبت طرف مقابل را نادیده می‌گیرد و احساس سرزنش و رنجش را منتقل می‌کند. چنین اظهاراتی مهعمولا اغراق‌آمیز است و می‌تواند باعث شود که شریک زندگی شما احساس کند مورد حمله قرار گرفته و یا اینکه مورد قدردانی قرار نگرفته است.

رفتارهای این چنینی باعث سوء تفاهم، عدم اطمینان و تعارض در روابط زناشویی می‌شود که باید از آنها برای داشتن یک رابطه سالم و امن پرهیز کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما