شناسهٔ خبر: 67312794 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

تعمیرات اساسی توربین زیمنس سکوی سروش با استفاده از ظرفیت داخلی

بهره‌برداری رسمی از تعمیرات اساسی توربین زیمنس SGT-500 سکوی سروش منطقه عملیاتی بهرگان که از سوی کارکنان این سکو در مدت ۱۰ ماه با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و بدون اتکا به شرکت‌های خارجی انجام شده است، آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، با حضور علیرضا مهدی‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، علیرضا قانعی، مدیر منطقه عملیاتی بهرگان، و اعضای شورای پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، بهره‌برداری رسمی از تعمیرات اساسی توربین زیمنس SGT-500  سکوی سروش منطقه عملیاتی بهرگان که از سوی کارکنان این سکو در مدت ۱۰ ماه و بدون اتکا به شرکت‌های خارجی انجام شده است، آغاز شد.

این عملیات را متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی در ساخت قطعات تحریمی و برای نخستین بار در کشور، با ایجاد کارگاهی روی سکو، بدون انتقال به منطقه، در مدت ۱۰ ماه انجام دادند.

تعمیرات اساسی این توربین با وجود شدیدترین تحریم‌ها و همکاری‌نکردن شرکت سازنده در تأمین قطعات، با تلاش همکاران نخبه شرکت نفت فلات قاره در سکوی سروش انجام و این اقدام باعث صرفه‌جویی ارزی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار یورویی شد.

پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و در نتیجه همکاری‌نکردن شرکت زیمنس، تنها راه موجود تکیه بر توان داخلی بود که پس از بررسی توانمندی این شرکت‌ها مشخص شد به‌دلیل محدودبودن تعداد این مدل توربین در کشور، هیچ‌یک از شرکت‌های داخلی به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی به‌دنبال تخصص، دانش و تجربه در این زمینه نبوده‌اند.

در این اوضاع، کارشناسان توانمند شرکت نفت فلات قاره در سکوی سروش با اعتماد و خودباوری موفق به تعمیرات اساسی این توربین با فناوری بالا شدند.

در این عملیات یاتاقان‌های توربین با قیمتی حدود یک‌دهم نمونه خارجی و قطعه مربوط به کنترل‌ ولو سوخت گاز که از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های سیستم گاورنر توربین است با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شد.

تهیه و تعویض روغن اصلی شل به‌دلیل پایان عمر آن با نمونه روغن ساخت داخل، ساخت ابزار مخصوص انجام تعمیرات اساسی و جابه‌جایی توربین در سکو با استفاده از آهن‌آلات و اقلام موجود در منطقه بهرگان از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این زمینه است.

از کارهای بسیار مهم در این تعمیرات اساسی انجام بازرسی‌های غیرمخرب از تمامی اجزای دوار و ثابت توربین و تعویض قطعات معیوب در ناحیه داغ توربین بود.

همچنین سیستم مانیتورینگ توربوژنراتورهای نیروگاه سکوی سروش بدون هزینه و با استفاده از قطعات موجود در سکو از سوی نیروهای کنترل و ابزار دقیق سکو ارتقا یافت. سنسورهای لرزش و دما و حسگر شعله معیوب نیز با نمونه‌های بومی ساخت شرکت‌های داخلی جایگزین شدند.

نظر شما