شناسهٔ خبر: 67312670 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تفاهم‌نامه راه‌اندازی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی کردستان امضا شد

لیلا امیدی

در راستای تقویت دیپلماسی فرهنگی و توسعه صادرات فرهنگی استان کردستان، صبح امروز تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و استانداری کردستان با امضای حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان و دکتر اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان منعقد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام ایمانی‌پور در این مراسم  ضمن تبریک روز میلاد امام محمد هادی علیه السلام و ایام عید غدیر بیان داشت: سال گذشته اجلاس رایزنان فرهنگی با موضوع کشورهای همسایه به ابتکار رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، برگزار شد که زمینه‌ساز توسعه تعاملات فرهنگی با همسایگانمان گردید. دیپلماسی پیرامونی یکی از راهبردهای کلیدی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های دیپلماسی فرهنگی با همسایگانمان هستیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تشریح نظام‌نامه تأسیس اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی کردستان، گفت: این نظام‌نامه در سه بخش تدوین شده است:

بخش اول: استفاده از ظرفیت‌های استانی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی

بخش دوم:فعال‌سازی دیپلماسی فرهنگی با همسایگان و استان‌های همجوار

بخش سوم :صادرات فرهنگی که با تحقق دو بخش نخست امکان‌پذیر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه صادرات فرهنگی نگاه صرفاً اقتصادی ندارد، افزود: هر فعالیتی که جنبه اقتصادی پیدا کند، توسعه می‌یابد و فرهنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ایمانی‌پور با اشاره به اشتراکات فرهنگی عمیق استان کردستان با اقلیم کردستان عراق، خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری‌های مشترک، ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای توسعه تعاملات فرهنگی بین استان کردستان و اقلیم کردستان بهره برد. بدون شک، این امر منافع و برکات فراوانی برای هر دو طرف خواهد داشت.

استاندار کردستان نیز در این مراسم با تبریک عید غدیر و گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور فقید، اظهار داشت:** این اقدام گامی مهم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت در توسعه تعاملات اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه است.

زارعی‌کوشا با اشاره به آمادگی کامل استان کردستان برای تقویت ارتباطات فرهنگی با همسایگان، گفت: وجود اشتراکات قومی، زبانی و فرهنگی عمیق بین استان کردستان و اقلیم کردستان عراق، بستری مناسب برای توسعه این تعاملات فراهم کرده است. در سال‌های اخیر، رویداد اربعین و تردد زائران از مرز باشماق، نقش بسزایی در تاثیرگذاری فرهنگی بین دو منطقه ایفا کرده است.

استاندارد کردستان در خصوص روابط اقلیم کردستان عراق  با ایران، افزود:مردم و مسئولان اقلیم کردستان، خواهان گسترش تعاملات خود با ایران از طریق استان کردستان هستند.
استاندار کردستان در ادامه به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در توسعه روابط فرهنگی اشاره کرد و گفت:در حال حاضر، بیش از ۷۰۰ دانشجوی کرد عراقی در دانشگاه‌های استان کردستان مشغول به تحصیل هستند. این امر فرصتی مغتنم برای تبادل فرهنگی و تقویت روابط دو ملت ایران و عراق فراهم کرده است.

زارعی‌کوشا در پایان، توسعه ارتباطات فرهنگی را عاملی برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه دانست و تأکید کرد: تعاملات فرهنگی، مرزهای دو کشور را از هرگونه تهدیدی مصون نگه می‌دارد.

بنابر اعلام این خبر، امضای این تفاهم‌نامه، نقطه عطفی در توسعه دیپلماسی فرهنگی استان کردستان و جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و زمینه را برای گسترش تعاملات فرهنگی با کشورهای همسایه، به ویژه اقلیم کردستان عراق فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما