شناسهٔ خبر: 67312629 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس هیات رزمندگان اسلام در نشست خبری مطرح کرد؛

ویژگی‌های یک هیات جامع چیست؟+ فیلم

تهران- ایرنا- سال‌هاست که مردم ایران در مناسبت‌های مختلف در خیمه امام حسین(ع) به عزاداری می‌پردازند و در مناسبت‌های مختلف نیز به هیات می‌روند ولی رئیس هیات رزمندگان اسلام معتقد است مناسک و آیین کافی نیست و یک هیات، باید جامع و کامل باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سردار علی اکبر مداحی، امروز شنبه دوم تیر در نشست خبری بیست و هشتمین سالگرد تشکیل هیات رزمندگان اسلام گفت: هیات مذهبی باید جامع باشد و ما هیاتی را کامل و جامع می دانیم که خانوادگی برنامه ریزی کند، هیات نوجوان و جوان داشته باشد، حسینیه کودک، کانون قرآن، خیریه و قرض الحسنه داشته باشد؛ ضمن این که با تشکیل گروه جهادی در کارهایی مثل توزیع جهیزیه و سبد کالا مشارکت داشته و به محرومین کمک کند.

وی البته می گوید یک هیات کامل، هیاتی است که برای خادمانش اردو و برای مدیرانش آموزش برگزار کند. مثل برنامه هایی که هیات رزمندگان اسلام برای خادمان خود تدارک می بیند و در ایام اربعین در قالب کاروان های ۴۰ نفره عازم کربلا می شوند.

مداحی قبل از ارائه تعریفی از هیات کامل و جامع به تاریخچه هیات رزمندگان اسلام پرداخت و گفت: عید غدیر سال ۷۶ بود که هیات رزمندگان اسلام در مهدیه تهران آغاز به کار کرد و اولین همایش با حضور صد هیات در سال ۷۷ برگزار شد ولی الان هزار و ۲۰۰ هیات در سطح کشور داریم که ۴۰۰ هیات برای برادران، ۳۰۰ هیات ویژه خواهران، ۳۰۰ هیات برای جوانان عاشورایی و ۲۰۰ هیات هم اختصاص به نوجوانان فاطمی دارد.

این سردار سپاه گریزی هم به تشکیلات و ساختار هیات رزمندگان زد و گفت که این هیات به عنوان یک سازمان مردم نهاد مورد حمایت سپاه است. این هیات ۱۵۰ موکب فعال در اربعین دارد و ۱۰۰ هیات خیریه نیز به صورت ثبت شده وجود دارد. همچنین ۱۵۰ گروه جهادی زیر نظر این هیات فعالیت می کنند و حدود ۷۰ کانون قرآن نیز برنامه های قرآنی دارند.

وی به سابقه برگزاری دعای ندبه در ۲۰ سال گذشته از صدا و سیما هم اشاره ای کرد و گفت که در سه سال اخیر نیز مراسم دعای کمیل به صورت زنده در شب های جمعه از شبکه قرآن پخش می شود.

ارتباط با ستاد مرکزی اربعین و کمیته فرهنگی اربعین از دیگر ویژگی هایی است که هیات رزمندگان دارد به گونه ای که مداحی گفت هر سال ۷۰ مداح و سخنران برای تبلیغ در ایام اربعین اعزام می کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره خروجی برنامه های هیات رزمندگان اسلام به سابقه ۲۸ ساله این هیات گریزی زد و گفت که شروع برنامه احلی من العسل با هیات رزمندگان بوده که با صد شعبه شروع شد ولی الان ۷۰۰ شعبه دارد یا برنامه شیرخوارگان حسینی که نخستین جمعه دهه اول ماه محرم برگزار می شود، کاری است که به همت این هیات آغاز شد و داود منافی پور آن را تقویت کرده و ادامه داده است و حاصل آن برگزاری این مراسم در شهرهای و روستاهای دور و نزدیک و حتی ده ها کشور دیگر است.

مسئول هیات رزمندگان اسلام یکی دیگر از ابتکارهای این هیات را برگزاری سه ساله های حسینی دانست که از حرم امام خمینی (ره) شروع شد و الان بیش از ۳۰۰ شعبه دارد یا کاروان شادی غدیر که در سال های اخیر سراسری شده، از سال ۹۵ به همت هیات رزمندگان شروع شده است. البته آن زمان با حضور ۱۱۰ کاروان بود ولی الان دو هزار و ۵۰۰ شعبه است.

وی به برنامه های اجتماعی هیات هم اشاره ای کرد و گفت: ما حدود ۱۰ واحد مسکونی در لرستان ساختیم و کارهای جهادی نیز در برنامه های هیات رزمندگان است به گونه ای که ۱۵۰ گروه به کمک سیل زدگان لرستانی رفتند.

مداحی به برنامه های فرهنگی هم اشاره کرد و گفت که از سال ۹۵ به همراه زائران اربعین به پیاده روی می روند و هر سال یک میلیارد تومان خدمت فرهنگی به زائران می دهیم.

به گفته مداحی منابع مالی هیات رزمندگان معمولا از سوی خیرین و مردم تامین می شود و در این میان شورای اسلامی شهر تهران سالیانه سه میلیارد تومان و ریاست جمهوری نیز هفت میلیارد تومان به هیات رزمندگان کمک می کند که البته برآورد مالی رئیس هیات رزمندگان سالانه ۲۰ میلیارد تومان است.

وی از سید شهیدان خدمت آیت الله سید ابراهیم رئیسی یادی کرد و به خدمات ارائه شده از سوی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت که شهید رئیسی تا زمانی که رئیس قوه قضائیه و تولیت آستان قدس رضوی بود، ۱۰ سخنرانی در هیات رزمندگان داشت.

مداحی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر رسیدن به قله گفت که افق آینده هیات عبارت است از جامعه مهدویت و هدف هیات رزمندگان در جهت جامعه مهدوی است. هدف بعدی نیز رسیدن به هیات جامع است.

وی در پاسخ به ایرنا درباره ارتباط هیات رزمندگان با رسانه ها گفت: قبول داریم که در ارتباط با رسانه ها ضعیف عمل کرده ایم و تلاش می کنیم تا این ارتباط را تقویت کنیم. البته برنامه های هیات رزمندگان معمولا به صورت زنده از طریق مغناطیس تی وی پخش می شود که اکنون با توجه به هفته امامت و ولایت به برنامه غدیر و انتخاب اصلح اختصاص دارد.

مداحی از تعطیل شدن مجله هیات به دلیل کمبود بودجه خبر داد ولی گفت که این مجله به صورت اینترنتی بر روی پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان منتشر می شود. تا کنون حدود ۱۵ کتاب شعر و نوحه نیز برای هیات های رزمندگان سراسر کشور توزیع شده و هر سال به مناسبت ماه محرم و گاهی نیز فاطمیه و ماه رمضان کتاب هایی منتشر می شود.

مداحی از توزیع بولتن فرهنگی به صورت ماهانه در میان هیات های رزمندگان خبر داد و گفت که ۱۲۰ کانون قرآن در سطح کشور فعالیت دارد.

صادق آهنگران عضو هیات امنای هیات رزمندگان اسلام در این برنامه به ارائه گزارشی درباره چگونگی شکل گیری هیات رزمندگان از دوران دفاع مقدس پرداخت.

صادق آهنگران، عضو هیات امنای هیات رزمندگان اسلام 

در انتخابات به نفع هیچ جناحی دخالت نمی کنیم

وی درباره تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در هیات رزمندگان اسلام گفت: یکی از مصوبات هیات امنای هیات رزمندگان اسلام این است که در هیچ انتخاباتی چه انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه انتخابات ریاست جمهوری به نفع هیچ جناحی دخالت نکنیم و هیچ وقت فردی را معرفی نکرده ایم و در این زمینه به فرمایشات حضرت امام و رهبر انقلاب توجه داریم که معیارها را بیان کرده اند.

زهرا ساکت مسئول معاونت خواهران هیات رزمندگان اسلام نیز گزارشی از عملکرد این معاونت داد و گفت: هر سال با حضور اعضای هیات های سراسر کشور چند نشست تخصصی و همایش داریم. هر سال به ۱۰ استان سرکشی و ۵۰ هیات را بررسی می کنیم. هیات نوجوانان فاطمی از دو سال پیش تشکیل شده و شامل ۲۰۰ هیات است که ویژه دختران است.

زهرا ساکت، معاون هیات رزمندگان اسلام 

ساکت همچنین از برپایی هیات اندیشه ورز با حضور اساتید حوزه و دانشگاه هر دو هفته یک بار خبر داد و گفت که مباحثی همچون جمعیت یا بیانیه گام دوم انقلاب را پیگیری می کنند تا به تقویت سطح بینش خواهران منجر شود.

نظر شما