شناسهٔ خبر: 67312455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار داغ انتشار نظرسنجی‌های جعلی در ایام انتخابات و احضار برخی از جاعلان

هرچه به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم بازار انتشار نظرسنجی‌های جعلی هم داغ‌تر می‌شود و البته پلیس فتا نیز در حال رصد این نظرسنجی‌ها است.

صاحب‌خبر -

۶ روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار می‌شود و هرچه به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم بازار انتشار نظرسنجی‌های جعلی هم داغ‌تر می‌شود.

این نظرسنجی‌های جعلی با هدف تاثیرگذاری در مخاطب ساخته می‌شود و در بسیاری از این نظرسنجی‌ها گزینه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شود که مخاطب را به یک نامزد خاص یا اینکه به سمت عدم مشارکت در انتخابات سوق می‌دهند.

در همین راستا اخیرا در فضای مجازی نظرسنجی‌هایی جعلی به مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما نسبت داده شد که بر اساس آنها جایگاه‌ها و درصد‌هایی به نامزد‌های ریاست جمهوری داده شده بود که از سوی رسانه ملی تکذیب و اعلام شد.

ساخت نظرسنجی جعلی جرم است

ساخت نظرسنجی جعلی که موجب فریب مردم شود جرم است و در قانون نیز برای جرم جعل مجازات تعیین شده است و احتمالا هم کسانی که با ساخت نظرسنجی جعلی به دنبال دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات هستند، نسبت به کسانی که برای فریب یک فرد دست به جعل می‌زند، جرم سنگین‌تری خواهند داشت که در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی مجازات جعل آمده است.

ماده ۷۹ قانون انتخابات مجلس هم مواردی را در خصوص رصد و برقراری امنیت انتخاباتی بر عهده پلیس فتا گذاشته که برخورد با مسائلی مانند جعل نظرسنجی نیز از این موارد است.

احضار ۴ نفر به دلیل تخلف و دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی

در همین راستا هم بود که امروز رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از شناسایی و احضار چهار نفر درخصوص انتشار نظرسنجی‌های آنلاین دروغین و جعلی خبر داده است و گفته که این افراد با سوءاستفاده از قابلیت‌های ربات‌های مجازی نتیجه نظرسنجی‌ها را تغییر می‌دادند.

 سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در گفت‌وگویی تاکید کرد که تیم‌های رصد پلیس فتا از مدت‌ها قبل اقدامات خود در فضای مجازی را آغاز کرده و با تخلفاتی که در این حوزه مشاهده کنند برخورد خواهند کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مواردی مانند انتشار اطلاعات نادرست یا هرگونه توهین، تحقیر و تخریب شخصیتی، نظرسنجی‌های جعلی، دعوت به تحریم انتخابات و ... اگر تیم‌های رصد با موردی مواجه شوند، اقدام به برخورد با افراد متخلف خواهند کرد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ همچنین تصریح کرد که یکی از مصادیق بداخلاقی‌ها و تخلفات انتخاباتی که در این دوره شاهد افزایش آن هم هستیم، انتشار نظرسنجی‌های جعلی یا دستکاری نظرسنجی‌هاست.

وی افزود:  بازنشر و انتشار نظرسنجی‌ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات یا نامزد‌های انتخاباتی یا انتشار مطالب علیه نامزد‌ها جرم است و همان‌طور که ریاست محترم پلیس فتا فراجا نیز به آن اشاره کردند، پلیس با این موارد برخورد خواهد کرد.

معظمی گودرزی اضافه کرد: در روز‌های اخیر همکارانم در پلیس فتا تهران بزرگ با فعالیت‌های مشکوکی در این زمینه مواجه شدند که برخی از این کانال‌ها با هدف حمایت از نامزد مدنظر خود اقدام به ایجاد نظرسنجی جعلی و انتشار نتایج این نظرسنجی‌های جعلی در فضای مجازی کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه این افراد با انتشار نظرسنجی‌های جعلی به نقل از «یک موسسه معتبر»، «یک نهاد رسمی» و ... دست به ساخت نظرسنجی زده اند، خاطرنشان کرد: نه تنها این نظرسنجی‌ها هیچ منبع و جامعه آماری مشخصی نداشتند بلکه آرای نامزد‌ها را نیز به نفع نامزد موردنظر خود جابه‌جا کرده بودند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ اقدام دیگر دلالان سایبری در حوزه انتخابات را نیز مربوط به ایجاد نظرسنجی‌های جهت‌دار و توهین آمیز دانسته و خاطرنشان کرد: تعدادی از این افراد نیز به دلیل انتشار نظرسنجی‌های موهن شناسایی شدند که در گزینه‌های نظرسنجی از عناوین نامناسب برای برخی از نامزد‌ها استفاده کرده بودند و یا گزینه‌های نظرسنجی را به گونه‌ای طراحی کرده بودند که مردم را به سمت عدم مشارکت در انتخابات سوق داده و به عبارتی موجب دلسرد شدن مردم از نتایج شود.

 معظمی گودرزی با تاکید بر اینکه انتشار و بازنشر هرگونه محتوای توهین آمیز و یا محتوای به منظور تشویق، تحریک و یا ترغیت در خصوص کاهش و تحریم مشارکت دارای معاذیر قانونی است گفته: پلیس فتا به عنوان متولی برقراری امنیت و آرامش مجازی مردم اجازه نخواهد داد که افراد سودجو و فرصت طلب با بهانه‌ها و اهداف واهی اقدام به ایجاد ناامنی در این فضا کنند.

منبع: فارس

نظر شما