شناسهٔ خبر: 67311869 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تولید بومی نوعی پلیمر تصفیه آب برای کاهش وابستگی به خارج از ... -

اقتصاد ایران: محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دانش فنی ساخت نوعی پلیمر برای تصفیه آب و فاضلاب دست یافتند که موجب کاهش وابستگی کشور به خارج می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علی عاشوری دانش آموخته دوره دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با راهنمایی دکتر منوچهر خراسانی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر پروژه‌ای با عنوان «سنتز لخته سازهای پایه پلی آکریل آمید: اثر پارامتر های موادی و فرایندی بر شکل ظاهری لخته‌ها» را اجرایی کردند.

عاشوری در این باره گفت: این طرح تحقیقاتی با هدف رفع کمبود منابع آب و خشکسالی در اکثر جوامع به خصوص در ایران و همچنین نیاز مبرم به تصفیه آب‌های آلوده به عنوان یک راهکار حیاتی برای حفظ منابع آبی و محیط زیست در قالب پایان نامه دوره دکتری اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در این طرح تحقیقاتی محصولی برای لخته‌سازی و شفاف‌ کردن آب‌های آلوده به تولید رساندیم، اظهار کرد: استفاده از این پلیمر باعث رسوب دادن و لخته سازی تمام ذرات معلق در سیال‌ها از جمله آب و فاضلاب و همچنین در صنایع مواد معدنی و نفت و گاز می‌شود.

با توجه به عملکرد عالی این محصول، امکان بومی سازی، تجاری سازی، بهبود فناوری و اقتصادی کردن تولید در حوزه تصفیه آب‌ها آلوده وجود دارد.

مجری طرح عنوان این محصول را ساخت «پلی آکریل آمید» دانست که به روش پلیمریزاسیون امولسیون معکوس تولید شده است، خاطر نشان کرد: فاز اول این طرح تحقیقاتی از سنتز پلی آکریل آمید غیر یونی شروع شد و رسیدن به وزن مولکولی بالای پلیمر از دیگر فازهای این طرح به شمار می‌رود. محصول نهایی از طریق تنظیم و کنترل شرایط پلیمریزاسیون و به دست آوردن پلی الکترولیت‌هایی با دانسیته بارهای متفاوت تهیه شد.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر بزرگترین مشکل تولید این محصول را سنتز پلیمری با وزن مولکولی بالا و ساختار خطی به همراه حلالیت مناسب آن در آب عنوان کرد و یادآور شد: این محصول در صنعت تصفیه آب و فاضلاب و همچنین صنایع فرآوری مواد معدنی و صنعت کاغذسازی کاربرد دارد.

عاشوری با بیان اینکه مقاله این تحقیق در کنفرانس ملی پلیمر و کنفرانس ملی رنگ ارائه شده است، افزود: به منظور تولید صنعتی، موفق به انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش بنیان شدیم. در این همکاری اقدام به اجرای طرح پایلوت و تولید نیمه صنعتی آن شده است.

وی کاهش وابستگی به واردات، تقویت صنعت داخلی و تأمین نیازهای داخلی را از مزایای دستیابی به دانش فنی تولید این پلیمر عنوان کرد و گفت: در حالی که بسیاری از محققان در مراکز علمی بر روی توسعه این محصول مطالعات زیادی انجام داده‌اند ولی همچنان شاهد واردات هنگفت آن به ویژه از کشور چین هستیم.

نظر شما