شناسهٔ خبر: 67311790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مخبر: نمی‌شود حکمرانی خوب و توسعه داشت، اما به بخش سلامت توج... -

اقتصاد ایران: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نمی‌شود حکمرانی خوب و توسعه داشت، اما به بخش سلامت توجه نکرد، تصریح کرد: بحث سلامت محدود به بخش درمان نیست، بلکه روان، فرهنگ، جسم و اقتصاد وجوه آن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد مخبر که برای افتتاح ویدئو کنفرانسی ۶۷۸ پروژه بهداشتی و درمانی در سراسر کشور در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضر شده بود، با تقدیم درود به روح شهدای مدافع حرم و خدمت گفت: حضور در چنین جلساتی برایم سخت است. خلاء آیت‌الله رییسی چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنارش گذشت. خیلی‌ها در حماسه‌ای که در شهادت شهید رییسی اتفاق افتاد، متعجب بودند که یعنی چه که کسی کمتر از سه سال رییس جمهور باشد و این چنین حماسه‌ای بزرگ در تشییع پیکرش رقم بخورد.


سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: مردم تلاش‌ها و اقدامات این دولت را می‌بینند. یک روزی اگر کسی سرطان می‌گرفت مستاصل می‌شد که باید حتما به تهران بیاید، اما امروز در سراسر کشور این خدمات ارائه می‌شود حتی در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت از چنین خدماتی برخوردارند.

وی با تبریک عید غدیر خم، ادامه داد: هدف غائی بعثت استمرار امامت حضرت امیر (ع)بود.


مخبر خاطرنشان کرد: اهمیت خدمات بهداشت و درمان که امروز افتتاح شد با مشکلاتی که در کشورهای مختلف و همسایگان‌مان وجود دارد، بهتر قابل فهم است. رییس‌جمهور شهیدمان به خوبی درک کرده بود که باید در مسائلی مصونیت پیدا کنیم.


سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ایشان این بود که جامع‌نگر بود. در قضیه آب سیستان و بلوچستان دل رییس‌جمهور شهیدمان، خون بود. وقتی سراغ صنعت، فولاد، پتروشیمی، سیمان و کشاورزی هم رفت، همین روحیه را داشت. در حوزه امنیت غذایی وقت کافی برای تامین نیازهای اساسی مردم می‌گذاشت. روزهای یکشنبه از ساعت 7 صبح کار ایشان رسیدگی به مسائل اساسی و امنیت غذایی مردم بود. استان به استان و شهر به شهر مشکلات را دنبال کرد. با این پیگیری‌ها بود که نرخ بیکاری در برخی استان‌ها به 5-6 درصد کاهش یافت. او از سرزنش‌هایی که می‌شنید، ناراحت نمی‌شد. وقتی وعده تولید مسکن را داد خیلی‌ها حتی در مجلس به ایشان خرده می‌گرفتند که نمی‌توانید اما 2.7 میلیون مسکن تولید شد.


مخبر ادامه داد: در ابتدای شروع کار این دولت در اقتصاد، در درآمدها، انتقال منابع ارزی، فروش نفت و درآمدهای ناشی از آن مشکل داشتیم. تورم تولیدکننده در اردیبهشت 1400، 103 درصد و تورم مصرف کننده حدود 58-59 درصد بود. اصلاح این اعداد نیازمند زمان بود. امروز رشد نقدینگی و پایه پولی را مشاهده کنید، مسیر اصلاح این نرخ‌ها در این مدت ایجاد شد هر چند که هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: از وزیر بهداشت و درمان، معاونان ایشان، خیران همکار با دولت و وزارت بهداشت و روسای علوم پزشکی سراسر کشور تشکر می‌کنم. گزارشی که در این جلسه ارائه شد، کار بزرگی بود. تازه پروژه‌هایی که افتتاح شد و پروژه‌هایی که در حال افتتاح هستند به صورت کامل، بیان نشد. شهید رییسی در حوزه بهداشت و درمان نیز توجه زیادی داشت.


وی ادامه داد: نمی‌شود حکمرانی خوب و توسعه داشت اما به بخش سلامت توجه نداشت. بحث سلامت محدود به بخش درمان نیست بلکه روان، فرهنگ، جسم و اقتصاد وجوه آن هستند و اتفاقا نزدیک 80 درصد این عوامل خارج از حوزه سلامت است. یکی از اقداماتی که رییس‌جمهور شخصا دنبال کرد، برنامه‌ریزی در جزیی‌ترین امور از قبیل کودکان زیر 7 سال، مادران باردار و بیمه 10-12 میلیون نفر بود.


مخبر با بیان اینکه «فاقد بیماری» جز سرفصل‌های اساسی کشور است، ادامه داد: جهت‌گیری وزارت بهداشت و درمان بسیار علمی و جامع است و کارهای بزرگی انجام شد. وقتی به بنده گفتند برای افتتاح این پروژه‌ها بیایم، گفتم بررسی کنید که هیچ یک از این طرح، نیمه کاره نباشد و به صورت تمام و کمال تحویل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته باشد.

وی در پایان یادآور شد: وقتی می‌گفتند مردم نسبت به نمادهای انقلاب بی‌توجه هستند با رفتن پیکر شهید رییسی به استان‌های مختلف مشخص شد حداقل 10-12 میلیون نفر در مسیر تشییع پیکر رییس‌جمهور شهید و هیات همراه ایشان چه استقبال باشکوهی در آنان کردند. در ملاقاتی که با کادر خلبان داشتم، همسر یکی از این شهدا از این حجم استقبال مبهوت شده بود. بار نظام روی شانه خانواده‌های شهدا از جمله خانواده شهدای خدمت است.

نظر شما