شناسهٔ خبر: 67311759 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

نسخه عطوان برای محو تل‌آویو از روی نقشه

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب به واکاوی جدیدترین سخنرانی دبیرکل حزب الله پرداخت و به آمادگی بالای مقاومت لبنان برای پاسخ به هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی اشاره کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 598، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در روزنامه رای الیوم آورده است: اگر بخواهیم اهمیت سخنرانی (روز چهارشنبه) سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان را بدانیم باید به سه واکنش اساسی به این سخنرانی اشاره کنیم.

نخست واکنش «نیکوس کریستودولیدس» رئیس جمهور قبرس بود که بلافاصله پس از پایان سخنرانی نصرالله هرگونه مشارکت کشورش در اقدام خصمانه علیه لبنان را رد کرد.

دوم، اجماع رسانه های صهیونیست و تحلیلگران نظامی و بیشتر ژنرالهای کنونی یا ژنرال های بازنشسته ارتش رژیم اسرائیل، مبنی بر اینکه این رژیم با اوضاع امنیتی، نظامی، اقتصادی و روانی بدتر از هر زمان دیگری روبرو است و اینکه پهپادهای حزب الله خطرناکتر از موشکها هستند؛ به ویژه پس از ماموریت موفقیت آمیز پهپاد «هدهد» که همه رادارها و خطوط دفاع هوایی و زمینی رژیم اسرائیل را بدون رهگیری شدن رد کرد و پس از تصویربرداری و به دست آوردن «گنجی از اهداف» در شمال فلسطین اشغالی، به پایگاه خود در جنوب لبنان بازگشت.

سوم، مقاله «توماس فریدمن» روزنامه نگار صهیونیست مشهور در روزنامه نیویورک تایمز است که در آن گفته بود: «اسرائیلی که می شناختیم رو به زوال است و در حال حاضر با احتمال تقریبا قطعی جنگ در سه جبهه غزه، لبنان، کرانه باختری و قدرت بزرگی به نام ایران روبرو است که با استفاده از بازوهای نظامی خود در منطقه به دنبال از بین بردن اسرائیل است». وی در این مقاله هشدار داد که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل آمریکا را وارد جنگی در خاورمیانه خواهد کرد که نتایج آن به نفع چین و روسیه است.

عطوان ادامه داد: این اولین باری است که (سید حسن) نصرالله، قبرس را تهدید به حمله مستقیم و زدن فرودگاهها و زیرساختهای آن کرد و علت آن نیز اطلاعات دقیقی است که رصدگران مقاومت به دست آورده اند و حاکی از برگزاری رزمایشی در آوریل گذشته در مناطق کوهستانی قبرس است که اوضاع جغرافیایی شبیه جنوب لبنان دارد و نیز به دست آوردن اطلاعاتی که حاکی از توافق محرمانه با قبرس برای گشودن فرودگاههایش به روی جنگنده های اسرائیلی و نیز هواپیماهای مسافربری در صورتی است که فرودگاههای رژیم اسرائیل در نتیجه حملات موشکی حزب الله نابود شود.

این تحلیلگر بیان کرد: ژنرالهای اسرائیلی طی ده سال گذشته توان موشکی حزب الله را رصد کرده اما «هدهد» حزب الله و رخنه خارق العاده آن به شمال فلسطین اشغالی، آنها را متوجه حقیقت ترسناکی به نام سلاح پهپادی حزب الله و نسل جدید آن کرد که از سرعت بی سابقه ای برخوردار است و در ارتفاعات بسیار پایین حرکت می کند که رادارها آن را رصد نمی کنند و مجهز به سرجنگی با قدرت انفجاری بالا و دوربین های رصد و تصویربرداری عالی است.

عطوان با اشاره به اینکه جنگ علیه غزه برای رژیم صهیونیستی در مقایسه با جنگ لبنان به مثابه تفریحی خواهد بود، به ویژه که دبیرکل حزب الله از به کارگیری بی حد و حصر از توان نظامی سخن گفت، نوشت: موضع مقاومت در جنوب لبنان قوی ترین از هر زمانی از حیث روحی و تسلیحاتی است و سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله تاریخی و نمایانگر این واقعیت است. رفتن دست خالی «عاموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا به لبنان از بیروت گواه این مدعاست که شاهد موضع منسجم لبنانی ها در برابر دیکته های آمریکا هستیم.

این تحلیلگر در ادامه با اشاره به تهدید «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه حزب الله، نوشت: ما از این تهدیدات زیاد شنیده‌ایم اگر گالانت توان اجرایی کردن این تهدیدات را دارد، پس بفرماید انجام دهد یا سکوت کند. اطمینان داریم که تل آویو قبل از اینکه اولین موشک به ضاحیه بیروت شلیک شود، از روی نقشه محو می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما