شناسهٔ خبر: 67311619 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

سلامت نوزادان ایرانی فراتر از خاورمیانه

زنوزی راد گفت: در کشور ما طرحی در دست اجراست که هدف از آن غربالگری تکامل عصبی کودکان است و در صورتی که اجرا شود به این سمت می‌رویم که برای کودکان از دوره شیرخوارگی تا ۵ سالگی تست هوش، نمره هوش و استعدادیابی انجام شود.

صاحب‌خبر - شفا آنلاین: سلامت دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان اینکه یکی از افتخارات ما این است که مرگ و میر کودکان در ایران از میانگین جهانی پایین‌تر است، عنوان کرد: در منطقه خاورمیانه کمترین آمار مرگ و میر نوزادان مربوط به ایران است.

به گزارش  شفا آنلاین  دکتر محمد زنوزی‌راد در نشست خبری همایش انجمن پزشکان کودکان ایران و چهل و پنجمین یادبود دکتر محمد قریب، درباره وضعیت سلامت کودکان در کشور بیان کرد: یکی از معیارهای سازمان جهانی بهداشت برای بررسی شاخص‌های سلامت در یک کشور، میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان است که این موضوع نشانگر اهمیت سلامت کودکان در جهان است و طی سال‌ها تلاش توانستیم آمار مرگ و میر نوزادان را کاهش دهیم به طوری که اکنون از میانگین جهانی پایین‌تر هستیم. وی در پاسخ به سؤال  در خصوص آمار جهانی مرگ و میر هم گفت: میانگین جهانی مرگ نوزادان، ۱۱ مرگ در هر هزار تولد است؛ این شاخص در خاورمیانه بالای ۱۱ و در ایران ۷.۵ مرگ در هر هزار تولد است که حاصل تلاش جمعی، تربیت نیروی کافی پزشک و پرستار و تأمین تجهیزات و مواد دارویی مورد نیاز است.

فلج اطفال و سرخک در کشور ریشه کن شده است
دکتر زنوزی راد در خصوص ریشه کن شدن برخی بیماری‌های عفونی کودکان هم گفت: یکی دیگر از موفقیت‌های کشورمان در چند دهه گذشته شیوع کمتر و قابل پیشگیری بیماری‌های عفونی بین نوزادان و کودکان است و برخی بیماری‌ها که در کشورهای همسایه هنوز جریان دارد مانند فلج اطفال و سرخک در ایران ریشه‌کن شده است.
دبیرانجمن پزشکان کودکان ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر شایع‌ترین مشکلات و بیماری‌هایی که منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان‌ها می‌شود، گفت: بیماری‌های نوپدید و وزن کم کودکان هنگام تولد یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم که راهکار آن، راه‌اندازی کلینیک شیرخواران پرخطر است تا سلامت ریه، عصب شنوایی، بینایی، گفتاری، قلب و عروق و… بررسی شود.

خوددرمانی کودکان ممنوع
به گفته این متخصص کودکان، یکی دیگر از معضلات در خصوص نوزادان و کودکان فرهنگ غلط درمان خودسرانه در خانواده‌هاست که در به خطر افتادن سلامت کودکان نقش مهمی دارد، به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم از این کار غیرعلمی پرهیز کنند.

اهمیت رشد مغزی در کودکان
تا سه سالگی
وی با اشاره به اهمیت رشد و تکامل مغزی در دوران کودکی بیان کرد: رشد مغز کودکان تا سن سه سالگی بسیار اهمیت دارد و بسیاری از بیماری‌های مغزی مانند فلج مغزی و اوتیسم اگر در زیر سه سالگی تشخیص داده شوند قابل درمان یا بهبودی هستند بنابراین خانواده‌ها باید به رشد مغزی کودکان زیر سه سال توجه داشته باشند.
دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: در کشور ما طرحی در دست اجراست که هدف از آن غربالگری تکامل عصبی کودکان است و در صورتی که اجرا شود به این سمت می‌رویم که برای کودکان از دوره شیرخوارگی تا ۵ سالگی تست هوش، نمره هوش و استعدادیابی انجام شود. این طرح در فرهنگستان علوم پزشکی به لحاظ کارشناسی در حال بررسی است تا در صورت نهایی شدن به دولت پیشنهاد شود.
وی در  خصوص ارزیابی انجمن پزشکان کودکان از وضعیت اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دولتی گفت: هزینه‌کرد دولت در حوزه سلامت باعث خواهد شد مردم برای درمان کودکان خود فقط دغدغه بیماری فرزند را داشته باشند و دغدغه‌ای از بابت هزینه‌ها نداشته باشند اما چالش‌هایی در مدیریت اقتصاد سلامت داریم به طوری که برخی از بیمارستان‌ها با مشکلاتی همچون توانایی تأمین هزینه‌های جاری و ترمیم دستگاه‌ها روبه‌رو هستند و نمی‌توانند تأسیسات و تجهیزات خود را به‌روزرسانی کنند. کمبود نیرو یکی دیگر از مشکلات ماست که در چنین شرایطی اجرای مطلوب طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال سخت می‌شود اما امیدواریم با افزایش سهم سلامت از سرانه تولید ناخالص داخلی، بیمارستان‌ها با مشکلات مالی کمتری مواجه شوند تا بستر اجرای چنین طرح‌هایی بخوبی فراهم شود./ایران

نظر شما